5 nejčastějších zabijáků úspěšného najímání

Ilustrační snímek

Vždy to tak bylo, ale dnes je to ještě zřetelnější. Bariéry v najímání jsou do jisté míry externího charakteru, ale nemělo by se zapomínat ani na ty interní. Pokud tam jsou, pak nemusíme uspět ani ve chvíli, kdy zvládneme všechny ty externí.

A právě interní bariéra je jakýmsi nenápadným zabijákem úspěchu v najímání. Nejčastěji se dle našich dlouhodobých zkušeností vyskytuje následujících pět interních „zabijáků“, se kterými se už určitě setkal každý personalista, šéf či manažer, který se najímání účastnil. Přečtěte si, které to jsou a získejte i návod na to, jak se jich zbavit. Některé jsou sice ostré, ale věříme, že vám pomohou najímání vylepšit.

1. ZABIJÁK: Přesvědčení, že kvalitní uchazeči nejsou

Stačí pár zklamání a můžeme uvěřit tomu, že šikovní a ochotní pracovníci prostě neexistují, že ti dobří si založili firmy a podnikají. Pokud ale máme takovýto pohled, můžeme si práci s najímáním velmi zkomplikovat. Je to, jako když se snažíte najít poklad, ale přitom jste přesvědčeni o tom, že žádný neexistuje. Šíříte tuto svou realitu kolem sebe a ta se pomalu, ale jistě stává pravdou. Stává se, že je člověk někdy tak zaměstnán snahou dokázat, že má pravdu, až si pokladu, který má pod nohama, vůbec nevšimnete.

Tip, jak to změnit: Najděte ve svém okolí 5 lidí (zaměstnanců), kteří jsou opravdu šikovní, a zjistěte, jak se ocitli v té práci, kterou dělají.

2. ZABIJÁK: Předsudky aneb každý má své chyby

Technický přístup vám pomáhá, pokud si pořizujete lednici. Zvažujete parametry, posuzujete hodnoty spotřeby a výkonu a rozhodně si všímáte všech výhod i nevýhod. Pokud něco není 100% dle vaší představy, jednoduše najdete jiný model. Lidé však nejsou stroje, a tak určitě každý bude mít nějakou nedokonalost. Na rozdíl od lednice se lidé naštěstí mohou zlepšit, něco se naučit, nebo se dokonce překonat. Pokud tedy vidíte už v životopise něco, co není ideální, nezahazujte jej do koše. Ujistěte se, že to není jen váš předsudek, který dělá tohoto kandidáta méně zajímavým.

Tip, jak se zbavit předsudků: Napište si, co doopravdy od vhodného kandidáta očekáváte a co naopak rozhodně nestrpíte. Podívejte se na své poznámky znovu a ujistěte se, že tam nejsou požadavky, které se nedají zvládnout, nebo něco, co se dá prominout. Častým předsudkem bývá například to, že každý, kdo má bydliště daleko od práce, s tím bude mít problém. Z vlastní zkušenosti vím, že to tak častokrát není.

3. ZABIJÁK: Povýšenecký nebo podceňující přístup

Někteří manažeři, možná někdy slyšeli "ty jsi tu šéf, ty si vybíráš a musíš se podle toho chovat". A proto jednají s uchazeči nadřazeně a dokazují jim, že jsou něco víc. Pohovory jsou výslechové, přístup až arogantní a tak znechutí každého kandidáta, ať už šikovný je, nebo ne.

Naopak najímání ze soucitu, ve stylu "vím, že nejsme nic moc, ale opravdu potřebujeme nového pracovníka", je stejným „zabijákem“ úspěchu při najímání jako nadřazenost. Kdo se chce přidat k někomu, kdo si sám sebe neváží? Zdravá sebedůvěra a respekt ke každému jednomu uchazeči, ať už je to kdokoli, je dobrým výchozím bodem pro úspěch.

Tip, jak se tohoto přístupu zbavit: V případě podceňování si napište na papír důvody, proč by mohl mít někdo zájem u vás pracovat. Pokud vás nic nenapadá, zeptejte se svých nejlepších lidí, proč pracují právě ve vaší firmě. A pokud řešíte opačnou věc, najděte nějakého šikovného pracovníka ve vaší společnosti a zkuste si vybavit, co měl on v životopise, čím je zvláštní nebo co se vám na něm ze začátku nezdálo.

4. ZABIJÁK: Zříkání se zodpovědnosti

Když přijímáte personál, jdete doslova s kůží na trh. Žádáte ostatní, aby se nováčkovi věnovali a spolupracovali s ním. Když se to ale nepovede, týká se to také vás – vy jste ho vybrali. A nikdo nemá rád neúspěch a někdy tak může být snazší toto nepříjemné riziko delegovat na někoho jiného. Nicméně to, že firma nemá dostatek šikovných lidí, je fakt.

A zadat výběr personální agentuře, a když to nevyjde, obviňovat pouze ji, nám také bohužel nic nevyřeší. Stále nemáme toho pravého. Je proto lepší stát se v této oblasti kompetentním a mít schopnost přesně vědět, kde se stala chyba. Příště se jí navíc můžete vyvarovat a najít ty nejlepší do svého týmu. Převzít zodpovědnost zde znamená čelit i nepříjemným efektům a stát se opravdovou příčinou.

Tip, jak se stát příčinou: Nemusíte jít hned studovat vysokou školu, abyste porozuměli základním, ale klíčovým zákonům úspěšného výběru zaměstnanců. Už několikahodinová odborná přednáška může způsobit, že si pojmenujete to, co vám nezafungovalo nebo naopak ano. A to je velmi cenné.

5. ZABIJÁK: Plno řečí, žádné činy

Pro většinu lidí je čas velmi cenný a nechtějí ho ztrácet. Často však časem plýtvají, když místo jasného plánu a konkrétních kroků vedoucích k řešení problému zvaném "přijetí zaměstnance", si jen stěžují na současný stav a vracejí se ke svým minulým neúspěchům. Ti, kteří se pustí do akce a opravdu podnikají jasné činy a akce, dokáží malé i větší zázraky.

Tip: Když se zamyslíte nad pozicí, kterou chcete obsadit, položte si tyto otázky: Kolik inzerátů jsme vydali? Jakou další akci jsme podnikli, abychom získali dostatek kandidátů? Kolik pohovorů jsme měli? Možná, že zjistíte, že je to opravdu málo a je nutné se do toho pořádně opřít.

A navíc, pokud vaše činy jsou dostatečné, ale nemají dobrý výsledek, pak je na čase podniknout změnu. Neopakujte moc dlouho věci, které nefungují.