Volá headhunter!

Zazvoní telefon a na druhém konci se ozve: „Dobrý den, tady „headhunter“. Máte na mne chvilku času?“ Takhle může zavolat i vám.

Kateřina Legnerová

První, co Vás jako kandidáta napadne, je možná nepříjemný pocit, že už zase někdo něco nabízí. Už se ježíte… Ano, nabízí. Nabízí možná práci vašich snů. Proto pozor, když volá headhunter! Může pro vás mít atraktivní nabídku práce. Nenechte se odradit myšlenkami, které vám možná běží v hlavě: kde sehnal kontakt? Nedozví se to můj nadřízený?

Většina kandidátů je však polichocena, že si headhunter vybral právě je. Znamená to dobré jméno na trhu práce a ocenění znalostí a zkušeností. Možná ještě nemáte s headhuntery zkušenost, neměli jste potřebu měnit místo, případně vám vždy bylo nějaké nabídnuto bez spolupráce s agenturou. Můžete být tedy nabídkou zaskočeni.

Obvyklá otázka kandidátů na začátku rozhovoru bývá: „Kde jste sehnali mé číslo?“ Je to jednoduché. Kontakty na kandidáty jsou nyní při poměrně masivním rozšíření sociálních sítí i internetových kontaktních informací dobře dostupné. Lovci hlav také využívají širokou databázi kontaktů, kterou pečlivě vedou. Samozřejmě se souhlasem každého kandidáta. Pro kvalitní databázi je důležité, jak velká je headhunterská společnost a také, jak dlouho působí na trhu. Samozřejmě větší a dlouhodobě fungující personální společnosti disponují také obsáhlou databází kontaktů. Pokud jste s nimi již jednali, pravděpodobně mají uložený i váš životopis. Možná ne ten úplně aktuální, ale ten z  doby, kdy jste se naposledy potkali. Správný headhunter při obsazování pozice nejprve porovná vaši kvalifikaci, praxi a dovednosti s požadavky na pracovní místo. Měl by si být jistý, že odpovídáte profilu pozice a nabízená pozice je pro vás vhodná.

Při oslovení doporučuji si nabídku headhuntera vyslechnout. Ideálně si domluvte telefonát na dobu, kdy nebudete rušeni. Možná nemáte právě teď myšlenky na změnu práce, na současné pozici jste velmi spokojeni, dobře ohodnoceni. To se může rychle změnit. V dnešním turbulentním prostředí se situace velmi mění, slučují se závody, stěhují se jinam, redukuje se počet manažerských úrovní, slučují se země. Být v databázi headhunterů je pro vás pak velkou výhodou. Již vás znají, včetně vaší profesní historie. Pokud jste v databázi agentury, průběžně aktualizujte svůj životopis. V případě, že cítíte, že byste je mohli potřebovat, můžete je sami oslovit. Nabídka je pak spíše otázkou aktuální poptávky. Někdy můžete čekat poměrně dlouho. Pokud nemá agentura zakázku, která odpovídá vašemu profilu, může oslovit vhodné společnosti s nabídkou vás jako možného kandidáta. Tady se však nedají čekat zázraky. Někdy to vyjde, někdy ne.

Když Vám volá sám headhunter, je to úplně jiná situace. Má zakázku na vyhledání kandidáta a pak už záleží na vás, jak daleko pokročíte ve výběrovém řízení a zda nakonec pozici získáte. Co pro úspěšné získání pozice můžete udělat?

Pokračování příště.