Anatomie fámy

Téměř každou firmou se bez ohledu na její velikost šíří fámy o propouštění, povyšování, škrtech nebo i liposukci šéfů. Většinou se jedná o neškodné řeči, někdy však mohou organizace poškodit. Článek proto vysvětluje, jak se fámy šíří a radí, jak je udržet pod kontrolou.

- Vytvoření. Fámy na pracovištích vznikají ve všech oblastech, nejčastěji se však týkají kvality něčí práce, udržení pracovních míst a personálních změn. Pokud pak zaměstnanci mají možnost ověřit si některé skutečnosti, o kterých se mluví, fámy se stávají stále jistějšími.

- Šíření.
Fámy se šíří nejrychleji od lidí, kteří mají široký přístup ke druhým. Zdroji proto bývají sekretářky, manažeři a vedoucí pracovníci - všichni, kteří mají v organizaci hodně kontaktů.

- Dopad. Kvůli fámám ztrácejí zaměstnanci důvěru v manažery i sebe navzájem.

- Zmírnění. Fámy mohou trvat věčně, pokud je však dokážete zvládnout, zmizí. Je proto třeba komunikovat se šiřiteli a zajistit, aby šířili pravdivé informace. Omezte nejistotu například tím, že zaměstnancům sdělíte, kdy se dozvědí přesné informace.

- Přijetí. Fámy jsou přirozenou součástí sociálních sítí. Měli byste proto respektovat jejich moc v pozitivním i negativním smyslu. Nejlepší řešení je řídit je eticky a důkladně.

-kk-

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com