Když je šéf magnet na problémy

INNERGY, s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti INNERGY, s.r.o.

Vytisknout

Každý člověk v práci jednoho dne narazí na nadřízeného, se kterým se dostane do konfliktu. V takovém případě přemýšlí řada pracovníků o změně místa, nic jim však nemůže dát jistotu, že se na novém pracovišti nesetkají s ještě problémovějším šéfem. Neustálá nespokojenost v dosavadní práci však také není řešením. Článek proto popisuje několik základních typů špatných šéfů a radí zaměstnancům, jak s nimi jednat a vycházet.

- Magnet na chyby. Je-li váš nadřízený skutečně člověkem, který se až perverzně vyžívá v chybách druhých lidí, vyžadují dobré vztahy s ním velkou míru sebedůvěry. V první řadě je třeba nebýt defenzivní a vlastní chybu uznat. Pak je šéfa nutné přesvědčit o tom, že osobní chyby považujete za příležitosti, jak se vylepšit a bez nich byste tudíž nemohli nikdy podávat lepší pracovní výkony.
- Tikající časované bomby. Tikající časované bomby jsou šéfové, jejichž reakci na příslušný problém nelze nikdy přesně předpokládat. Pokaždé nečekaně vybuchují, když někdo stiskne nějaký špatný knoflík. Zaměstnanec s nimi může vycházet, zachová-li klid a soustředění, ukáže-li šéfovi, že respektuje vlastní osobu natolik, že se nenechá terorizovat. Obě strany pak spolu mohou konstruktivně komunikovat v klidu.
- Nehybný ledovec. Šéf, který se svým okolím nekomunikuje, a nikdo tudíž neví, co si zrovna myslí, bývá přirovnáván k ledovci. Zaměstnanci s ním mohou komunikovat nejlépe prostřednictvím předem připravených otázek (ano, ne) nebo konstatováním faktů: „Myslím si, že moji výkonnost by zvýšilo, kdybyste mi řekl, v čem dělám chybu.“

Bezproblémový nadřízený je rarita. Zaměstnanci by si to měli uvědomit, jelikož jim to pomůže vyhnout se mnohým zklamáním. Měli by na mysli mít také fakt, že jejich šéfové pracují vesměs těžce a sami se ve své práci nemusejí dočkat nějakého uznání. Přetrvává-li však v mysli zaměstnance odpor k nadřízenému a chce kvůli tomu skutečně změnit působiště, měl by se vždy předem přesvědčit o tom, že udělal vše, co bylo možné pro nápravu vzájemných vztahů.

**Datum vydání:** III/2003
Zdroj: Career Journal Asia - portál amerického listu Wall Street Journal zaměřený na zaměstnání a kariéru v Asii
Zobrazit přehled článků ze zdroje Career Journal Asia

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace