Máme tu talenta – tak hlavně ho nevyplašit, ať nám chvíli vydrží

Chytrý, šikovný, zkušený a vaše volná pozice mu padne jako ulitá. Ulovili jste v rozvířených vodách pracovního trhu perspektivního talenta. Ještě si ho tak ve firmě udržet...

Firmy se stále divoce předhánějí, jaké nové a netradiční benefity nováčkům vedle adekvátního platu nabídnou. Pro řadu kandidátů, kteří se o pozici zajímají, jsou benefity lákavý bonus navíc, jsou-li na něj zvyklí, anebo jej doposud od svého zaměstnavatele nedostávali. Slůvko „navíc“ je však klíčové. Existují totiž zaměstnavatelé, kteří tak bohatou nabídku benefitů nenabízí, a přesto jsou schopni kandidáty přilákat a dlouhodobě udržet. Klíčovou roli má management, který pomáhá tvořit otevřenou firemní kulturu, dává podporu náboru a lidem naslouchá. Vezměme to ale popořádku.

Manažer ví nejlépe, koho do týmu potřebuje

Role manažera začíná už při samotném vyhledávání vhodných kandidátů. Vedoucí pracovníci nejlépe rozumí potřebám svého týmu, a proto je důležité je zapojit i do vlastní náborové strategie, a to nejen ve způsobu zadávání požadavků pro pracovní pozici. Manažer může být personalistům nápomocný například také bližší definicí cílové skupiny náborových kampaní, neboť sám nejlépe ví, jaké charakteristiky mají mít lidé, které chce do týmu nově získat.

HR manažer pak společně nadefinované potřeby a představy o ideálním kandidátovi přetváří do efektivních kampaní. Tvorbě náborové strategie učí kurz HR Marketing (nejen) na sociálních sítích. Personalista však musí zvládat svou agendu komplexně. Zde doporučujeme HR kurzy: HR manažer – akademie pro personální manažery nebo Specialista náboru, výběru a adaptace zaměstnanců - cyklus.

Manažer dává kandidátovi reálnou představu o firmě i pozici

„Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají,“ ...realita je ale často jiná, a proto také v některých firmách bývá těžké si zaměstnance déle udržet. Náklady fluktuace kvůli ceně náboru i adaptace narůstají a návratnost v podobě přidané hodnoty práce takových zaměstnanců je nízká.

Manažer týmu nebo nadřízený pracovník proto musí být zahrnut i do osobních pohovorů s kandidáty. Ze své pozice může vykreslit účastníkovi výběrového řízení relevantní představu o dané pracovní pozici i kolezích v týmu a obě strany zároveň zjistí, zda si vzájemně vyhovují nejen profesně, ale také lidsky.

Naučte se efektivně řídit pracovní pohovory v kurzu Profesionální vedení výběrových rozhovorů.

Manažer musí umět vést týmy...

Zdá se to jako zcela triviální poučka, avšak jedním z nejčastějších uváděných důvodů, proč lidé odcházejí z firmy, je podle řady průzkumů realizovaných v Čechách v posledních pár letech přístup nadřízeného manažera. Právě na něm do velké míry záleží, zda se nováček dobře zapracuje, zapadne mezi kolegy v týmu, a také zda dokáže včas odhalit a pracovat se signály možné nespokojenosti nového zaměstnance, které by mohly vést k jeho brzkému odchodu.

Zúčastněte se praktického workshopu Adaptační proces nových zaměstnanců a dejte vašemu nováčkovi včas najevo, že patří do týmu. Vřele vám doporučujeme také kurz Manažerské rozhovory – klíč ke komunikaci s podřízenými, kde se naučíte dobře zadávat úkoly a dávat zpětnou vazbu či konstruktivní kritiku a zjistíte, jak elegantně vést hodnotící, motivační i vytýkací rozhovory.

A co když vás napadají ty nejlepší a pádné argumenty k diskuzi s vašimi lidmi až po skončení jednání? Vyzkoušejte samostatný trénink argumentačních dovedností, pohotových reakcí a řečnických triků - Umění přesvědčit – strategie argumentace.

... i ty mezinárodní

Náročnost hledání zaměstnanců na domácím trhu, stále více podněcuje firmy k náboru lidí ze zahraničí. Aktuální trend hovoří o tom, že narůstá počet cizinců, kteří v českých firmách obsazují vedle nižších pozic také vyšší odborné a manažerské posty. Stávající vedení firem, proto musí být připraveno tyto pracovníky do svých řad začlenit s respektem vůči jazykovým i kulturním odlišnostem.

Zjistěte, jaké jsou aktuální podmínky zaměstnávání zahraničních pracovníků v českých firmách v kurzu Zaměstnávání cizinců 2018. Naučte se, jak začlenit své zahraniční kolegy do stávajícího týmu a jak předcházet možným úskalím pramenícím ze vzájemného nepochopení v kurzu Mezinárodní týmy.

Manažer zkrátka udává svému týmu směr

Proto, aby lidé dlouhodobě neodcházeli, je potřeba roli manažera brát jako roli zahradníka, který se stará o svou vytyčenou zahrádku. To, co zaseje, to také sklidí. Plody jeho péče a starostlivosti nebudou patrné hned. Jeho svěřenci se mu většinou odmění až v horizontu měsíců, anebo v opačném případě bude jejich přínos nevalný či žádný. Tak je tomu i v manažerské práci, která je nikdy nekončící péčí o lidi v týmu, který potřebuje znát vizi, chápat smysl a mít energii, aby mohl vzkvétat a jeho práce přinášela zaměstnavateli plody náročné práce.

Naučte se ostatní strhávat a dávat jejich práci smysl a cíl. Přijďte na kurz Leadership aneb inspirativní vedení. Osvojte si základní koučovací schopnosti pro rozvoj silných vlastností vašich lidí i sebe sama na kurzu Koučovací přístup v roli manažera.

Více konkrétních návodů a doporučení získáte v jednotlivých kurzech Gradua-CEGOS.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace