Příručka pro zaměstnance nemusí být nudná

Ilustrační snímek

I když je příručka pro zaměstnance v podstatě manuálem, jak se chovat ve firmě, nemusí vypadat jako klasický černobílý manuál, který pouze popisuje suchá fakta. Měla by být poutavým úvodem do firemní kultury a hodnot. Chcete-li, aby ji zaměstnanci četli, sestavte ji tak, aby se jim četla dobře.

Příručka pro zaměstnance je prvním a v podstatě jediným dokumentem, který si přečte a má dodržovat každý váš zaměstnanec. Pravidelně, většinou jednou ročně, se aktualizuje a případně dává znovu do oběhu i mezi stávající zaměstnance. Byla by proto škoda nevyužít toho a neposílit povědomí vašich lidí o firemní kultuře. Server Fastcompany.com popsal několik tipů jak na to.

1. Změňte název

Každý marketingový začátečník ví, že název prodává. Příručka pro zaměstnance se proto nemusí nutně jmenovat „Příručka pro zaměstnance“. Vymyslete název, který zaměstnance zaujme a motivuje ke čtení a zároveň zdůrazní vaše hodnoty a kulturu. Může to být „Průvodce“ vaším týmem nebo brožura s názvem „Jak to děláme u nás“.

2. Začněte posláním

Každá firma by měla mít své poslání – důvod, proč zaměstnanci mají každý den chodit do práce právě u vás. Příručka pro zaměstnance by proto měla začínat právě vysvětlením vašeho poslání a hodnot. Z toho pak budou vycházet veškeré procesy a postupy.

3. Zdůrazněte zaměstnanecké výhody

Pokud jste investovali do programů benefitů, které mohou vaši lidé získat, dejte jim to vědět. Uveďte tyto informace hned na začátku příručky. Celý zbytek příručky totiž budou tvořit věci, které po svých lidech vyžadujete, ukažte proto nejprve, co nabízíte.

4. Zosobněte nudné postupy

Příručka má vašim lidem pomoci pochopit vaše hodnoty a uplatňovat je v praxi. Místo pouhého výčtu procesů a postupů proto popište, jaké důvody za nimi stojí. Vysvětlete, jaký smysl mají vaše pravidla oblékání, hodnocení výkonnosti nebo odměňování. Přidejte tváře z praxe. Můžete přidat i kvízy, soutěže či odměny za to, že zaměstnanci příručku přečtou.

5. Uspořádejte prezentaci

Je škoda pouze vytisknout příručku ve formátu PDF a rozeslat e-mailem. Vytiskněte ji na skutečný papír, v barvě a dobře čitelné podobě. Zaveďte pravidelné každoroční setkání se zaměstnanci, na němž příručku oficiálně představíte. Připravte si důstojnou prezentaci se vší pompou. Pojměte ji jako pozvánku do elitního klubu, který vaše firma představuje.

-kk-

Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company