Řešení konfliktů na pracovišti

Konflikt je nevyhnutelný prvek každého pracoviště. Přichází často kvůli nedostatku komunikace a nejasnosti v tom, jak dosáhnout společných pracovních cílů. Pokud třenice nedokážete mírnit, pak může být ovlivněn zisk a zdravý běh firmy. Přesto mohou být některé konflikty zdravé, za podmínky, že jsou situace správně vedeny. Lidé mají různé komunikační styly. Pokud dokážete pochopit, proč daná osoba reaguje určitým způsobem, bude snadnější druhé respektovat a výroky si nebrat osobně.

Zde je několik příkladů konfliktních situací, se kterými se můžete na pracovišti setkat:

 

-     Je vám říkáno, co máte dělat, místo toho, abyste byli požádáni.

-     Zaměstnanci, kteří mají velmi odlišné styly komunikace.

-     Nejasný pracovní cíl.

-     Nejasné očekávání od pracovní pozice.

 

Tipy, jak řešit konflikt na pracovišti:

- Zvolte si svou bitvu. Jak důležitý spor opravdu je? Je to chronický problém, který vás skutečně trápí? Pokud se jedná o jednorázový incident nebo mírné porušení pravidel, nechte to být.

- Očekávejte konflikt. V rámci lidských vztahů je přirozené, že se občas najdou nějaké třecí body. Neobávejte se toho, spíše se snažte rozpoznat včas symptomy. Vyhýbejte se bezpečí ústupu nebo jednoduchého závěru, že je váš kolega zlý člověk. Zaměřte se spíše na problém, ne na tu osobu.

- Používejte neutrální jazyk. Při řešení konfliktů hovořte klidně, popisujte problematické oblasti neutrálním způsobem. Buďte zdvořilí a upřímní, vyhýbejte se sarkasmu.

- Aktivně naslouchejte. Nikdy druhou stranu nepřerušujte. Opravdu poslouchejte a snažte se pochopit, co se vám snaží říci. Dejte pak vědět, že chápete, tím, že svými slovy zopakujte, co bylo řečeno.

 

-av-
Zdroj: CareerBuilder - největší americký portál s nabídkami zaměstnání
Zobrazit přehled článků ze zdroje CareerBuilder