Životopis k nalezení práce nestačí. Co dělat jiného?

Je neuvěřitelné, kolik lidí (bez ohledu na věk) posílá stovky životopisů a považuje to za jedinou „strategii”, jak sehnat práci. A co je výsledkem? Stres, frustrace, emocionální rozklad, možná i agrese. Proč vás psaní životopisu daleko nedostane? Co byste místo toho měli dělat, abyste našli svou vysněnou práci? 

Ilustrační snímek

Zde jsou čtyři hlavní důvody, proč vám životopis práci nezíská.

Informační přehlcení

Žijeme v době, která produkuje informace a data ohromující rychlostí. Společnost, v níž žijeme, se neustále rozvíjí také prostřednictvím nových informačních a komunikačních technologií a digitálních sítí.

Ačkoli je to z pohledu prosperity skvělé, na druhou stranu informace a znalosti hodně rychle stárnou a mění se. Například když někdo publikoval knihu o tom, jak překonat algoritmus na sociální síti Facebook, tak jeho algoritmus byl už zas dávno změněn. Informace jsou tak čím dál tím více nejasné, respektive neovladatelné.

Omezená schopnost zpracování informací

Někteří  náboroví pracovníci obdrží klidně i 500 a více životopisů na jedno volné pracovní místo. Kromě toho musí odpovídat na e-maily, pracovat na svých každodenních úkolech, scházet se se zájemci, odpovídat na telefonní hovory, kontrolovat sociální sítě a řídit své lidi.

V takovém prostředí je výběr toho jednoho správného uchazeče skutečnou výzvou, a možná i téměř nemožným úkolem. Zejména, pokud se pohybujeme v malém podniku, kde není HR tým, a kde chybí sofistikované HR nástroje či software.

Na druhé straně je stejně tak nemožné, aby si uchazeč o zaměstnání všímal každého volného místa, každé nové nabídky. Dokonce i když se přihlásí ke všem newsletterům svých vysněných zaměstnavatelů a vytvoří si špičkový účet na všech možných platformách, je stále zpracování všech informací (téměř) nezvládnutelným úkolem.

Důvěryhodnost informací

Ne všechno, co si přečte HR pracovník v životopisu, je vždy pravdivé. Někteří jedinci doslova kopírují a vkládají informace z jiných CV, které našli někde na webových stránkách. Jiní zas přikládají falešné certifikáty nebo zkreslují jejich úspěchy a dovednosti, aby oni sami vypadali mnohem více atraktivně, než tomu tak doopravdy je. 

Důvěryhodné informace získáte hlavně od někoho, koho znáte, a kdo vám daného uchazeče doporučil. Proč? Každý rozumný člověk nebude o svém známém referovat nepravdivě, protože by to mohlo mít negativní dopad na jeho vlastní image i kariéru.

Totéž platí i naopak - ne všechno, co si o společnosti a jejích pracovních příležitostech přečtete, je vždy pravdivé. Proto se o firemní kultuře nebo zaměstnancích dozvíte nejvíce, pokud v daném podniku pracuje někdo, koho znáte.

Náklady a informace

Získání přístupu k informacím je obvykle spojeno s náklady. Mohou jimi být buď peníze nebo čas. Některé náklady na vyhledávání a prověření zahrnují také vytvoření inzerátu, přezkoumání, výběr žádostí. Jiné náklady vznikají z důvodu nesprávného poskytnutí informací. Čím déle firma hledá, tím vyšší budou náklady. Stejně tak - čím déle hledá uchazeč, tím vyšší budou jeho náklady. Takže, můžou v tomto případě sociální sítí pomoci? Jak? 

Řešení 

Vzhledem k vysokým nákladům a časově náročnému sběru informací dávají společnosti na trhu práce přednost sociálním sítím. Lze je využít jako formu hledání a jako náborovou strategii. Různé studie dospěly k závěru, že sociální sítě - online i offline - mohou: 

  • snížit náklady
  • dopravit informace rychleji 
  • obsahovat více důvěryhodných informací 
  • zjednodušit proces hledání zaměstnanců/zaměstnavatelů 
  • dovést k vhodnějším pracovním místům 

Proč? Sociální sítě se proměňují v jakýsi filtr, který snižuje množství informací na zvládnutelnou úroveň, na které je opět možné učinit pevné rozhodnutí. Sociální sítě navíc pomáhají získat neformální, doplňkové, důvěryhodné a podrobné informace, které byste nezískali prostřednictvím formální a tradiční náborové strategie. 

Využijte sílu sociálních sítí, především LinkedIn, abyste našli svou vysněnou práci. Vystupte z davu, ukažte, jak jste kreativní, odhodlaní, nebojácní a jiní. Jen vy rozhodujete o tom, jak zapůsobíte nebo jako moc expresivní budete. Mnoho lidí může říct, že jsou introverti. To ale vůbec nevadí. Nemusíte být extrovert, abyste byli kreativní nebo zajímaví. 

Nejlepší způsob, jak začít, je uspořádat si základní pravidla v rámci své osobní značky: 

  • V čem jste dobří? Jaké máte odborné znalosti? 
  • Co vás činí jedinečnými? Proč by s vámi lidé měli chtít pracovat? 
  • Co dokážete trpět? Co je pro vás důležité? 
  • Kde byste chtěli pracovat? V jakém odvětví? 
  • Kdo je váš vysněný zaměstnavatel a proč? 

Je to snazší, než by se mohlo stát. Tak proč s tím nezačít ještě dnes?

-bp-

Zdroj: LinkedIn - největší světová profesní sociální síť
Zobrazit přehled článků ze zdroje LinkedIn