Dokáže e-learning naučit soft skills?

Odborníci na vzdělávání dospělých stále nemají jasno v otázce, zda e-learning může pomáhat firmám rozvíjet soft skills jejich zaměstnanců. Zatímco jedni význam e-learningu pro rozvoj měkkých dovedností vůbec neuznávají, jiní jsou přesvědčeni, že bez moderních technologií dnes zaměstnance rozvíjet nelze. Pravda bude asi někde uprostřed – u využití e-learningu za občasné podpory živých lektorů. Vyplývá to alespoň z článku na toto téma, který zveřejnil odborný server clomedia.com. Ten oslovil několik akademiků a dodavatelů vzdělávacích programů pro firmy.

Oslovení odborníci se shodli na tom, že e-learning rozhodně není všelék a v otázce rozvoje soft skills na něj nelze slepě spoléhat. Velmi účinný je například při rozvoji prezentačních dovedností, kdy si zaměstnanec může pouštět videa a sledovat zkušené spíkry. I zde by však samostudium měl doplňovat živý lektor, který zaměstnance může upozornit, na chyby, které dělá. Také živí posluchači a partneři v komunikaci jsou nenahraditelní.

Nejefektivnější je e-learning připravený na míru

Dále se ukázalo, že e-learning není vhodný pro firmy, které jsou v časové tísni a potřebují zaměstnance v daných soft skills vyškolit co nejdříve. Pak by měly sáhnout hned po živých lektorech. Například leadership je tak složitou dovedností, že ji nelze vměstnat do několika minut sezení u počítače, i kdyby to bylo několik minut denně.

Má-li e-learning být užitečný v rozvoji soft skills, musí být připraven na míru konkrétnímu zaměstnanci, jeho potřebám, silným a slabým stránkám. Zde už se ale dostáváme k fázi rozvoje zaměstnanců, která následuje až poté, kdy firma investuje do odhalení jejich potenciálu a připraví pro ně specifické individuální rozvojové programy. A ani v tomto případě se neobejde bez živých lektorů, minimálně v úvodní a závěrečné fázi školení.

-kk-

Zdroj: Chief Learning Officer - americký časopis a server pro manažery vzdělávání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Chief Learning Officer