Jak se rodí úspěšná firma?

Rozhovor s paní Šárkou Litvinovou, majitelkou společnosti Asiana

Společnost ASIANA založili manželé Šárka a Alexej Litvinovi v roce 1993. "To, že to bude cestovní agentura, resp. cestovní kancelář, byl manželův nápad", říká Šárka Litvinová, jedna z našich nejúspěšnějších podnikatelek. Dnes patří ASIANA k nejvýznamnějším společnostem na poli cestovního ruchu. Kromě úspěšného portálu Letuška.cz zajišťuje ASIANA také plnohodnotný servis pro korporátní klienty v oblasti administrativy, vzdělávání, teambuildingů, eventů atd. 

Na otázku: Jak se rodí úspěšná firma?, nám pro HR News odpovídá paní Šárka Litvinová.  

 

Šárka Litvinová, ASIANA

Od kdy řídíte firmu ASIANA?

"Ani jeden z nás jsme neměli předchozí pracovní zkušenost z tohoto oboru. Ti, kteří ji měli, například zaměstnanci leteckých společností a dvou do té doby prakticky jediných cestovních kanceláří, se začali osamostatňovat a svoje zkušenosti, kontakty i návyky využili ve vlastním podnikání. Zdálo se tedy, že pro nováčky nezbyde místo k realizaci. Nás to ale neodradilo a s vervou jsme se vrhli do bouřlivých a neznámých vod. Učili jsme se za pochodu oboru i řízení s postupem času přibývajících kolegů.

První zkušenosti jsme nabírali při organizování obchodních cest pro podnikatele, kteří hledali kontakty a uplatnění v Asii. Velkému zájmu se tehdy těšilo Thajsko, Singapur a Hongkong.

Sledování nových technologií a trendů v turistickém průmyslu nás přivedlo k globálnímu rezervačnímu systému AMADEUS. Usnadňoval komunikaci s leteckými společnostmi. Odtud byl jen krok k našemu dosud nejúspěšnějšímu projektu - k vlastní aplikaci na prodej letenek. Po dvaceti letech ráda konstatuji, že Letuska.cz naučila Čechy nakupovat letenky po internetu.

Letuška.cz nám dodala sebevědomí a začali jsme cestovní služby nabízet organizacím a firmám. V současné době tyto služby Asiany využívá velká část korporací, firem a státních organizací v České republice.

Co byste poradila sama sobě, když jste začínala podnikat?

Spolu s manželem jsme ještě před rokem 1989 byli tzv. „na volné noze“. Tedy živily nás překlady a tlumočení. Byli jsme závislí sami na sobě a zodpovídali jsme se sami sobě. To je princip podnikání. Po založení vlastní firmy se v tomto ohledu pro nás nic nezměnilo. Rady nikomu a nikdy neudílím. Za zásadní pro podnikání považuji dvě vlastnosti pracovitost a odvahu. Obě vlastnosti se musejí soustavně doplňovat. Když se k tomu přidají šťastné náhody, vznikne dobrá konstelace a dobrý výsledek.

Šárka Litvinová, ASIANA

Lockdown si zahrává i s módou. :) Gruzínské reminiscence

Co Vám dělá v podnikání největší radost?

Nabízejí se samozřejmě úspěchy, dobře odvedená práce a skvělý tým. Mně dělají radost i překážky. Každou překážku považuji za výzvu a mám radost, když se povede ji zdolat. Ty nezdolané ukládám mezi zkušenosti a netrápím se jimi.

Napadlo Vás někdy, co byste dělala, kdybyste nezaložili Asianu?

Odpovědi na otázky „co by, kdyby“ nepatří do témat nad kterými se zamýšlím. Řeším věci tak, jak přicházejí. Nakonec poučná je i současná covidová doba, která nás všechny zaskočila.

Vystudovala jsem orientalistiku se zaměřením na indologii a indickou literaturu. První část svého profesního života jsem se pohybovala v akademickém prostředí. Doposud si hýčkám svůj záložní program a sleduji, co se odehrává v současné hindské literatuře.

manželé Litvinovi

Alexej a Šárka Litvinovi, majitelé společnosti ASIANA

Jak se orientujete v novodobých informačních technologiích? Pomáhá Vám někdo se vzdělávat nebo jste samouk? Například Váš syn IT odborník?

To, že se svět kolem nás proměňuje a mění se i nástroje, které používáme, pokládám za samozřejmost. Nové technologie používám jako prostředek k usnadnění a zefektivnění práce. Snažím se je využívat tak, aby mi pomáhaly. Mojí ambicí není všemu dokonale rozumět. Svoji úlohu vidím v kladení otázek a v motivaci našeho týmu.

Od založení Asiany se orientujeme na nové technologie. Letuška.cz nás vynesla mezi nejrychleji se rozvíjející technologické firmy. Je to zásluha našeho týmu, který dnes tvoří špičkoví odborníci. Na ně spoléhám.

Co pro Vás znamená důvěra?

Důvěra je pro mě jako kyslík, který potřebujeme k životu. Týká se soukromého života, pracovního kolektivu i obchodních vztahů. Všechny tyto oblasti musejí být prostoupeny vzájemnou důvěrou. Podmínkou jsou udržitelná a srozumitelná pravidla. Každé vybočení může křehkou rovnováhu narušit. Vážím si důvěry našich klientů.

manželé Litvinovi

Alexej a Šárka Litvinovi na cestách 

Jaký máte vztah ke korporátním firmám?

Servis, který poskytujeme korporacím, firmám a státním institucím, má svá specifika. Jsou to hlavně vysoké nároky na naši profesionalitu, přizpůsobení se nárokům a požadavkům a technicky vyspělá administrace úkonů. Smluvní firmy jsou naší jistotou a naším závazkem.

Jaké nové výzvy Vás čekají?

Sázíme na udržitelný rozvoj firmy. Umožňuje nám i v turbulentních situacích, jakými je současná covidová doba a její následky, balancovat tak, abychom dokázali vytvářet prostor pro budoucnost. Zkušenosti s prací s korporátními klienty a jejich nároky nás ještě v roce 2019 přivedly k projektu a aplikaci HRshop, který je účinným nástrojem a pomocníkem zejména pro korporace. Vývojové oddělení Asiany vyvíjí novou aplikaci pro oblast cestovních služeb. Všichni se těšíme na její uvedení do ostrého provozu.