Jak využít chatboty v HR?

Použití chatbotů v zákaznickém servisu není žádnou novinkou a většina z vás o něm pravděpodobně slyšela, nebo se s ním dokonce už sama setkala. Věděli jste ale, že se chatboti dají použít i při náboru zaměstnanců? Je to tak, revoluce v HR je tady! A my vám ji přiblížíme.

chatboti

Chatbot – co to vlastně je?

Pro ty z vás, kdo o chatbotech slyší poprvé – chatbot je počítačový software založený na AI (umělé inteligenci), který dokáže simulovat lidské konverzace. Chatboti se využívají i jako digitální asistenti, umí interpretovat záměry uživatele, zpracovávat jejich požadavky a poskytují jim rychlé relevantní odpovědi.

Chatboti mohou být nasazeni napříč weby, aplikacemi a kanály pro zasílání zpráv (od roku 2016 je například můžete použít i v Messengeru na Facebooku). Dokážou tak nahradit lidské pracovníky, kteří už nemusí zpracovávat jednoduché a opakující se dotazy zákazníků. Někteří chatboti umí zodpovídat i komplexní a složité otázky, jiní v takovém případě přepošlou dotaz na lidského pracovníka sami odpovídají jen na méně komplikované dotazy.

Chatboti v současnosti zažívají obrovský boom, kterému přispěla pandemie i fakt, že se nyní díky AI a ML (strojovému učení) dokážou „učit“ ze svých vlastních zkušeností a stávají se „lidštějšími“.

HR chatbot – seznamte se

Chatboti získávají stále lepší schopnosti v oblasti komunikace a dají se tedy využít v různých oblastech, kde je právě komunikace klíčovou složkou práce – jako při náboru zaměstnanců. Personalisty samozřejmě zcela nenahradí, ale výrazně jim usnadní práci a pomůžou vyselektovat jen ty opravdu vhodné uchazeče. Chatboti tedy pomůžou s robotickou automatizací procesů, které by personalistovi jinak jen zabíraly čas.

V prvotní fázi náboru můžete chatbota využít především pro odpovídání na otázky uchazečů o zaměstnání. Tedy už v počátečním procesu, kdy se uchazeči teprve rozhodují, zda do vaší firmy vůbec pošlou životopis. Můžou mít celou řadu otázek, se kterými by personalista v této fázi (kdy ještě ani nedrží uchazečův životopis) rozhodně jen ztrácel čas.

Pokud jste třeba do pracovního inzerátu zapomněli uvést nějakou klíčovou informaci, nebo se vaše firma zabývá nějakým netradičním způsobem podnikání, může chatbot uchazečům tyto informace snadno poskytnout. Má totiž neomezené kapacity a zvládne si chatovat s desítkami (a když na to přijde i tisíci) uživateli naráz a může zodpovědět některé FAQ (často kladené dotazy).

HR chatbot za vás vyhodnotí uchazeče

Chatboti zvládnou díky umělé inteligenci rychle prověřovat předběžné kandidáty na základě žádostí o zaměstnání, životopisů a dalších písemných materiálů, které od uchazečů získají. Personalista se tedy nemusí prodírat štosy zcela nerelevantních životopisů, ale dostane do ruky už jen výběr vhodných kandidátů, který chatbot předpřipraví. Chatbot také dokáže s příhodnými kandidáty domluvit termín schůzky (který už proběhne s živým personalistou) a naplánovat ho do kalendáře.

Umí ale i sám s kandidátem vést úvodní pohovor, kdy může prověřit některé základní znalosti či dovednosti, které by uchazeč měl mít a výsledky poté zašle příslušnému personalistovi.

HR chatbot pomůže novým zaměstnancům

Pokud jste firma, která se dynamicky rozrůstá, může být pro vás neustálé zaučování nových kolegů časově velmi náročné. Pomoci si můžete předtočenými kurzy a instruktážními videi a školeními, pokud má ale nový zaměstnanec v průběhu své práce nějaký dotaz, na který potřebuje rychlou odpověď, může mu ji poskytnout právě chatbot. V případě komplikovanějších dotazů, které třeba ani tolik nespěchají, se zaměstnanec pochopitelně může zeptat nadřízeného. Nicméně aby ho ale nemusel vyrušovat s každou drobností, je chatbot vynikajícím řešením. Tímto způsobem vám pomůže s automatizací některých procesů. Hodí se tedy nejen pro nábor nových zaměstnanců, ale i k podpoře těch stávajících.

® Tip: Pokud vás chatboti zaujali, přečtěte si také o využití chatbotů na zákaznické lince.