Nejlepším nástrojem interní komunikace je nadřízený

Interní komunikace je nepochybně velmi důležitá pro každou firmu, protože spokojený a informovaný zaměstnanec má výrazný pozitivní vliv na celkové výsledky společnosti. Ale který nástroj interní komunikace je nejlepší a nejúčinnější? O tom na následujících řádcích mluví konzultantka interní komunikace Magdaléna Chvalinová. Kdo by se chtěl o tomto tématu dozvědět více, může se zúčastnit jejího kurzu ve společnosti Top Vision Základy interní komunikace nebo se přihlásit na konferenci IN Communication Forum zaměřenou právě tímto směrem.

I v oboru interní komunikace platí stejně jako v mnoha jiných, že se dnes znovu přichází na staré pravdy. Před několika lety nastal obrovský boom různých podpůrných nástrojů interní komunikace – intranetu, interních sociálních sítí, interních časopisů a všemožných dalších platforem komunikace.

Firmy si začaly myslet, že jsou tyto nástroje samospasitelné. Ve skutečnosti jsou to ovšem všechno dost neosobní způsoby komunikace, které možná přenesou určitou informaci, ale samy o sobě nemají dostatečnou sílu změnit chování zaměstnance. Neumějí lidi bez další podpory motivovat k většímu zapojení, nadšení, ozřejmit jim, kam celé úsilí firmy směřuje. Zvláště ne v dnešní době, kdy jsou všichni tak zahlceni nejrůznějšími podněty, že se snaží co nejvíce informací vypouštět.

K tomu všemu je nejlepším a nejúčinnějším „nástrojem“ – a jsme u těch starých pravd – kvalitní přímý nadřízený. Ten by měl svým lidem všechno dobře vysvětlit a dát jejich práci smysl. Generální ředitel nemá šanci se hlavně ve větších firmách se všemi zaměstnanci pravidelně vídat, proto je tak klíčová právě role liniového manažera. To ale neznamená, že se mohou zmíněné podpůrné nástroje úplně vypustit. Když se používají správně, fungují jako skvělé doplnění a podpora šéfových sdělení.

Vezměme si například situaci, kdy zaměstnancům u strojů zakážeme nosit v práci z bezpečnostních důvodů jakékoliv šperky. Když tento zákaz dáme jenom na plakátky rozvěšené po firmě, moc to nepomůže. Ale když zaměstnancům důvody zákazu osvětlí výrobní ředitelka – nikoliv ve stylu „Nebudete to dělat, protože jsem to řekla.“, ale formou skutečného vysvětlení reálných nebezpečí, hned to bude z jejich strany vnímáno jinak.

A když si k tomu ještě zmíněná výrobní ředitelka zvykne sundávat si také všechny svoje šperky, než vejde do výrobní haly, pomůže to dvojnásobně. Do třetice můžeme tento zákaz podpořit právě i prostřednictvím plakátků, intranetu, e-mailingu, firemního časopisu či mobilní aplikace. Takový komunikační mix pak dobře funguje.

Takže hlavní rada na závěr zní: pokud chcete, aby se vaše firma těšila kvalitní interní komunikaci, naučte jednotlivé manažery ve firmě mluvit správným způsobem s lidmi ve svém týmu.

Konference „IN Communication Forum“ na téma interní komunikace se koná 20. 11. 2018 v Praze a je zaměřena primárně na specialisty firemní komunikace, HR manažery a PR manažery. Vystoupí na ní například známý odborník na komunikaci Martin Jaroš s tématem „Zaměstnanci jako ambasadoři značky a role leaderů v komunikaci“ a řada dalších expertů. Více informací a registrace zde.

 


 

Ve spolupráci se společností Top Vision jsme pro Vás připravili možnost získat volnou vstupeku na tuto konferenci. Dejte nám do 15.11.2018 vědět, jak to chodí s interní komunikací u Vás ve firmě, a můžete se těšit na setkání s Martinem Jarošem a dalšími hosty IN Communication Forum 2018!

 

SOUTĚŽ O VSTUPENKY