„Dvacet let jsem osobně i zprostředkovaně řešil zaměstnávání stovek lidí v retailu, gastru nebo hotelnictví a neustále jsme naráželi na ten samý problém. Firmy si stěžovaly, že nejsou lidi, a lidé, že firmy s nimi neumí komunikovat a mnohdy jim vůbec neodpoví. Dá se říct, že tyto dva světy se celou dobu prostě míjí. Často jde i o zdánlivě banální problémy, například situace, kdy uchazeč o práci nemůže včas zvednout telefon. Startup Talentiqa jsme založili, abychom urychlili úvodní pohovor a zvýšili jeho úspěšnost. Díky AI dnes dokážeme ve velkém měřítku zautomatizovat to nejnáročnější – první kontakt, prověření zájmu a rychlé spojení těch správných lidí s těmi správnými firmami,“ říká Marek Dian, spoluzakladatel a CEO Talentiqa.
Startup, který nyní získal důležitou investici od fondů Purple Ventures a Venture to Future Fund, založili před 2,5 lety Marek Dian, který přinesl praktické zkušenosti s řízením firem, a Miro Šmelko, zkušený softwarový vývojář. Do září projekt fungoval pod jménem Jobsider, testoval různé přístupy a funkce, a to v úzké spolupráci přímo s HR odborníky. Právě důkladné testování pomohlo identifikovat klíčový prvek, a to inteligentní pre-screening, na který se soustředí dnešní Talentiqa. Vývoj řešení probíhá v České republice, na Slovensku a v Irsku. V současné době již Talentiqa testuje své řešení také na zahraničních trzích ve Francii a USA.
„Na Talentiqa nás zaujali hlavně silní zakladatelé s hlubokým porozuměním problému. Startup velmi efektivně využívá AI k řešení náborového procesu v oborech, kde tradiční přístupy selhávají. Už dnes mají důvěru velkých firem, což je silný signál, že jejich produkt funguje a má mezinárodní potenciál,“ říká Jan Staněk, řídící partner fondu Purple Ventures.
První kolo pohovorů bez personalisty, rychle a bez předsudků
Talentiqa pomocí vlastní technologie s AI asistentem nahrazuje první fázi náboru zaměstnanců, tzv. pre-screening. Její robustní řešení využívá desítky spolupracujících AI agentů. Díky využití firemní znalostní báze se dokáže přizpůsobit konkrétní organizaci, takže výsledkem je AI, která ctí firemní zvyklosti a přináší skvělý zážitek uchazečům.
V praxi to funguje tak, že AI asistent zkompletuje všechny odpovědi na pracovní inzeráty včetně zájemců bez životopisů, provede s uchazečem automatizovaný chat pohovor, ověří klíčové a doplňující informace (např. lokalitu, dostupnost či typ úvazku), a pokud splňuje základní požadavky pro danou pozici, zařadí ho rovnou do dalšího kola. V případě, kdy kandidát požadavky nesplňuje, je přesto zařazen do systému firmy pro možné využití na jiných obsazovaných pozicích. Technologie zároveň zajišťuje férový nábor bez předsudků, odpovídá přísným pravidlům a chrání dobrou pověst firmy.
K personalistovi se tak dostávají jen opravdu relevantní kandidáti, se kterými může proces náboru dále rozvíjet. AI asistent se připojí k běžným personálním systémům, přizpůsobí se jazyku firmy a funguje 24/7, včetně víkendů nebo večerů, kdy HR běžně nefunguje, ale uchazeči mají čas. „Je běžné, že uchazeči o práci jsou zároveň stále ještě zaměstnaní někde jinde. V běžné pracovní době, kdy jim personalista volá, tak obvykle nejsou dostupní, nezvedají telefon a může se stát, že se tím z náboru vyřadí. Náš systém uchazeči umožňuje projít pre-screeningem formou chatu s AI asistentem kdykoliv se mu to hodí, klidně v noci nebo o víkendu, což je klíč k našim velmi dobrým výsledkům“ dodává Marek Dian.
Uplatnění má nástroj například u firem, které nabírají větší množství manuálních pracovníků, ale čím dál častěji jej využívají i firmy v oblasti retailu, logistiky, bankovnictví, gastro řetězců, energetiky, financí nebo telekomunikace.
„Do desítek našich restaurací hledáme zaměstnance v podstatě neustále. Nejnáročnější fází vždy bylo první obvolávání uchazečů, personalisté tím často trávili i polovinu své pracovní doby, protože uchazečů je opravdu hodně a málokdo napoprvé zvedne telefon. Díky Talentiqa a jejímu unikátnímu řešení se nám podařilo tento proces výrazně zrychlit a zpřehlednit. Díky tomu máme více času věnovat se uchazečům osobně tam, kde to dává smysl,“ říká Kristýna Krouželová, HR manažerka z Bageterie Boulevard, kde technologii Talentiqa začali využívat v loňském roce.
Talentiqa v číslech: Jak AI mění svět HR
50 % úvodních pohovorů probíhá mimo pracovní dobu HR – večer nebo o víkendech
2 minuty – nejrychlejší dokončený pohovor od odeslání pozvánky
10x rychlejší obsazování vybraných pozic v high-volume náboru
Až 80 % času ušetřeného díky automatizaci prvního kontaktu
20 hodin týdně ušetřených u náborových týmů s vysokým objemem
Až 90 % uchazečů projde pre-screeningem do 24 hodin od projevení zájmu
93 % uchazečů by zařadilo chatový pohovor jako běžnou součást výběrového řízení
88 % kandidátů se cítí jistěji a méně ve stresu než při klasickém telefonátu
Až 20 % úspora ročně za inzerci díky vyšší míře odpovědí
ROI pro firmu přes 400 %, tedy každé investované euro vrací čtyřnásobek
Více na webu Talentiqa.ai