Nelly Talášková, ředitelka lidských zdrojů společnosti Allianz

Určitá míra formality být musí, ale upjatost u nás nehledejte

Rozhovor s Nelly Taláškovou, ředitelkou lidských zdrojů pojišťovny Allianz

Sama ředitelka lidských zdrojů ve společnosti Allianz přiznává, že Allianz se mění, takže zažité představy o firemní kultuře institucí působících v oblasti financí a pojišťovnictví se neuplatní: „Hranice jsou jasně dané, ale uvnitř těchto hranic je vítáno být sám sebou,“ říká Nelly Talášková. A jejím slovům odpovídají i možnosti nabízející se zaměstnancům v podobě flexibilních úvazků a dalších benefitů. Jak velké procento zaměstnanců je ale ve skutečnosti využívá? A co si myslí ředitelka lidských zdrojů o práci z home office?


V oblasti lidských zdrojů máte za sebou bohaté zkušenosti také z jiných společností, které pozice ve své kariéře si zpětně ceníte nejvíce?

V mém světě není práce o „pozici“, ale je to spíše o obsahu práce a lidech, kteří vás obklopují. Měla jsem velké štěstí a každá práce mi dala něco nového a naučila mě dívat se na stejnou věc z mnoha úhlů pohledu. S většinou kolegů jsem stále v kontaktu a pravidelně se vídáme.

Allianz se prezentuje jako firma přátelská a orientovaná na zaměstnance. V čem je podle vás její přístup odlišný od jiných společností?

Nedokážu říci, v čem jsme odlišní, to prostě musíte zažít. Pravidelně pořádáme letní či zimní hry. V minulém roce jsme si v létě pronajali sportoviště Fakulty tělesné výchovy a sportu a závodit s námi přišel i zlatý olympijský vítěz David Svoboda. Allianz v Německu letos pořádala světové sportovní hry, kam jeli také naši zaměstnanci. V kulturní oblasti nabízíme zaměstnancům divadelní a filmová představení. Jinak se zapojujeme do mnohých CSR aktivit. Letos budou naši zaměstnanci například namlouvat knihy pro nevidomé děti, o které se stará nadace Leontýnka či ve spolupráci s nadací Byznys pro společnost velebit městskou část Praha 8, kde sídlíme.

Pojišťovací společnosti jsou většinou velkými hráči na trhu a mají firemní kulturu v mnohém podobnou s bankovními a dalšími finančními společnostmi. Vnímáte v tomto směru určité podobnosti?

Je zde minimálně jedna skutečnost, která spojuje všechny společnosti, které jsou sdruženy ve finančním sektoru, a tou je nikdy neutuchající dohled ČNB :-). Tato skutečnost se pak projevuje velkým důrazem na bezpečnost, dodržování pravidel a postupů a veškerých regulatorních požadavků. A toto se samozřejmě částečně odráží na firemní kultuře.

Pro finanční společnosti je typická poměrně konzervativní firemní kultura, atmosféra bývá formální a upjatá. Jak je tomu u vás?

Musím říct, že Allianz se mění. Když jsem nastoupila na svoji současnou pozici, většina zaměstnanců mě oslovovala „paní ředitelko úseku“, později „paní ředitelko“ dnes převažuje „paní Talášková“ a já se těším, že snad od příštího roku to už bude „vy, Nelly“. Určitá míra formality být musí, ale upjatost u nás nehledejte. Hranice jsou jasně dané, ale uvnitř těchto hranic je vítáno být sám sebou.

Jaké benefity považujete za nejpřínosnější a nejvíce motivující pro vaše zaměstnance?

Flexibilní pracovní dobu a možnost práce z domova. V současné době máme asi 10%  zaměstnanců, kteří využívají flexibilních úvazků. Jinak možnost pracovat z domova má asi polovina zaměstnanců.

Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti s flexibilními úvazky co do efektivity práce?

Zrovna nedávno jsme toto téma otevřeli s kolegy z HR z jiných firem. A shodli jsme se, že pokud se firma rozhodne např. pro „home office“, nemůže to být jedenkrát za měsíc, ale musí to být alespoň jedenkrát týdně. Pokud je to takto častěji, tak si zaměstnanec vytvoří určité návyky na práci z domova, a na druhou stranu jeho manažer se také naučí, jak na dálku organizovat a kontrolovat práci. Efektivita je také do značné míry určována dostupností IT.

Stále více firem se snaží nepřijít o zaměstnance na rodičovské dovolené. Co pro to dělá Allianz?

V případě, že nám maminky nechají před odchodem na mateřskou dovolenou svůj soukromý e-mail, pravidelně od nás dostávají informace. Letos opět pozveme všechny maminky například na akci „S kočárkem Prahou“, kde jsme měli svůj stánek. Jinak jsou pravidelně zvány i se svými ratolestmi na Mikulášskou do divadla Minor a na další firemní akce např. vánoční večírek.

Jaké další benefity nabízíte zaměstnaným maminkám a tatínkům?

Letos jsme opět otevřeli otázku firemní školky. Před dvěma lety jsme dělali průzkum mezi zaměstnanci, ale nebyl velký zájem. Jinak veškeré další úpravy se dějí na individuální bázi, záleží na konkrétní pozici a obsahu práce.

Flexibilní úvazky jsou zajímavé nejen pro ženy, ale i pro muže. Jaký je zájem mezi zaměstnanci-muži ve srovnání s ženským zastoupením? Pro které muže je tento způsob práce nejatraktivnější?

Opravdu nemáme moc mužů na flexibilní úvazek. Je to tak asi jeden z dvaceti flexibilních úvazků. Důvodem je většinou starost o nemocné rodiče, manželku či jde o otce samoživitele.

Bylo vedení společnosti nuceno v minulosti přehodnotit některé výhody nabízené zaměstnancům? Došlo například z důvodu finančních úspor k jejich omezení?

Nikoliv, spíše naopak. V minulém roce jsme zavedli nový benefit – Cafeterii, která umožňuje vybrat si benefity dle vlastní preference. O naše zaměstnance se staráme.

Co dalšího chystáte v oblasti flexibilních úvazků?

V této oblasti děláme spoustu věcí. V letošním roce jsme rozjeli projekt „důvěra“ a zrušili jsme sledování pracovní doby, zavádíme ve „velkém“ Home Office a celkově děláme všechno proto, abychom byli flexibilní. Nicméně stále trávíme v práci spoustu času a nezapomínáme ani na naše pracovní prostředí. V uplynulých měsících jsme investovali do nových kancelářských prostor a vybavení. Na pracovišti trávíme spoustu času, takže je velice důležité, v jakém prostředí sedíme, a také na čem sedíme. Není nad pohodlnou ergonomickou židli :-)

 

Rozhovor připravila