Anna Kevorkyan, CEO JenPráce.cz: Budoucnost je v online prostředí

Rozhovor s Annou Kevorkyan, CEO pracovního portálu JenPráce.cz

S Annou Kevorkyan, CEO pracovního portálu JenPráce.cz, jsme si povídali o nadcházejících měsících na trhu práce, pracovních portálech, spolupracích s agenturami či o výjimečnosti projektu JenPráce.cz

Anna Kevorkyan, jenpráce.cz

Představíte prosím na úvod našim čtenářům projekt JenPráce.cz?

Portál JenPráce.cz patří mezi největší pracovní portály v České republice a funguje od roku 2013. Stojí za ním společnost Coweo Technologies a investiční skupina Pale Fire Capital. Naším cílem je pomáhat lidem najít lepší práci a zároveň firmám poskytovat výhodné a kvalitní služby, které jim usnadní obsazování pracovních pozic a s tím související firemní růst.

Kdo je vlastníkem pracovního portálu JenPráce.cz?

Za JenPráce.cz stojí společnost Coweo Technologies a investiční skupina Pale Fire Capital (PFC). Majoritním vlastníkem je právě skupina PFC, která do projektu přinesla vedle kapitálu i své 20leté zkušenosti s budováním firem napříč různými obory. PFC je rovněž známá pro svůj důraz na technologické inovace, což také hrdě považujeme za jednu z našich konkurenčních výhod. Obrovský plus vidím také v tom, že pro další vývoj a růst firmy můžeme sdílet know-how se společnostmi portfolia PFC jako jsou například Aukro, Groupon, Semantic Visions, Munipolis a další.

Jaká je vaše role a jaké jsou kompetence v rámci portálu JenPráce.cz?

Ve společnosti figuruji v roli CEO a mám na starosti rozvoj našeho pracovního portálu. Za minulý rok se nám podařilo ztrojnásobit tržby, čímž jsme se dostali na pozici 2. největší společnosti provozující pracovní portál na českém trhu. O rostoucí oblíbenosti projektu svědčí i více než milionová návštěvnost portálu měsíčně a absolutně největší publikum na sociálních sítích s více než 840 000 fanoušků.

Jaká byla vaše cesta k oblasti HR? Jaké máte zkušenosti?

Mám vystudovanou podnikovou ekonomii se zaměřením na lidské zdroje. Co se týká pracovních zkušeností, tak mám více než 10letou praxi. V oboru HR se pohybuji již od roku 2011, kdy jsem začala vykonávat funkci HR specialisty pro Direct pojišťovnu (tehdy spadající pod skupinu RSA). Další zkušenosti jsem získala ve společnosti ePojisteni.cz – nejprve na pozici HR manažerky, následně HR ředitelky. V závěru působení ve společnosti ePojisteni.cz jsem vykonávala funkci Executive Director, což mi dalo zase základ pro současnou pozici CEO JenPráce.cz.

Jaká je aktuální situace na trhu pracovních portálů? Za dominantního hráče v ČR je vnímána společnost LMC. Je pro další projekty těžké se na trhu odlišit?

Ano, není to snadné. My jdeme cestou přátelských služeb jako je intenzivní zákaznická podpora či férové ceny. Jak již bylo řečeno, jako společnost v portfoliu PFC chceme být také technologickým lídrem.

Jak byste popsala, že se JenPráce.cz odlišuje z pohledu zadavatele pracovních pozic, tedy z pohledu firem, které u vás práci nabízí?

Snažíme se, aby vkládání inzerátů na portálu JenPráce.cz bylo pro firmy snadné a intuitivní. Umožňujeme integraci s náborovými aplikacemi třetích stran. Poskytujeme množstevní slevy při nákupu více inzertních balíčků. Aktivně oslovujeme uchazeče v online prostředí. Jsme nejoblíbenějším portálem na sociálních sítích, kde máme na našich profilech JenPráce.cz a Práce a brigády více než 840 tisíc fanoušků.

Chceme být moderní alternativou pro personalisty, majitele firem a samozřejmě i uchazeče o zaměstnání. 

jenpráce.cz

Nahrává současná situace na pracovním trhu novým projektům?

My už nějakou dobu na trhu působíme. Máme za sebou období nízké nezaměstnanosti, ale i specifické období pandemie covidu. Aktuálně jsme na trhu práce v bodu, kdy se očekává růst míry nezaměstnanosti, což začalo již v prosinci uplynulého roku. V tuto chvíli jsme tedy na trhu pracovních portálů v situaci, kdy je zde intenzivní konkurence, dominantní hráč a ochlazující ekonomika. Pro nové hráče to není příznivá kombinace. JenPráce.cz ke konci roku nabízela více pracovních nabídek než rok před tím. Rosteme, zkvalitňujeme služby a máme know-how a chuť být čím dál výraznějším hráčem.

Jak vnímáte sociální sítě z pohledu provozovatele pracovního portálu? Je to příležitost nebo ohrožení?

My máme sociální sítě rádi. Jsme nejoblíbenějším portálem na Facebooku, roste i náš LinkedIn a Instagram. Sociální sítě jsou moderní formou komunikace části společnosti, kdo je „umí“, má výhodu.

Jsou nějaké oblasti, na které se JenPráce.cz zaměřuje?

Jsme obzvlášť silní v segmentu tzv. blue-collar pozic. Nejvíce vystavených pozic na JenPráce.cz tedy najdete v segmentech “Řemeslná výroba a manuální práce“, “Strojírenství a automobilový průmysl“ a “Průmyslová a chemická výroba“. Bohatá nabídka je rovněž v kategorii “Obchod, nákup a prodej zboží“. Z pohledu uchazečů je obliba oborů podobná: “Řemeslná výroba a manuální práce“, “Doprava, logistika a zásobování“, “Obchod, nákup a prodej zboží“ a “Strojírenství a automobilový průmysl“.

Je inzerce na JenPráce.cz vhodná i pro pracovní agentury nebo třeba společnosti v oblasti executive search?

Ano, s pracovními agenturami spolupracujeme, věříme k vzájemné spokojenosti. Mezi naše klienty patří například ManpowerGroup, Randstad HR Solutions, Index Nosluš, Grafton Recruitment a mnoho dalších. Pro společnosti v oblasti executive search jsme ve fázi přípravy.

Jak pracujete s metrikami v oblasti vyhodnocení úspěšnosti kampaní?

Používáme vlastní chytrý algoritmus, který hledá ty nejlepší způsoby, jak se dostat ke správným uchazečům. V kombinaci s uživatelsky jednoduchým webem poskytujeme uchazečům maximálně přátelský způsob, jak si najít práci snů.

Vnímáte rozdíly v zájmu kandidátů v případě postingu pozic firem, které aktivně pracují na brandingu zaměstnavatele a které méně?

Ano, samozřejmě. Firmy, která pracují na brandingu, čili jejich jména jsou zvučná, mají obvykle enormnější zájem ze strany uchazečů o zaměstnání.

Je to oblast, kde můžete vašim partnerům pomoci?

Ano, i s tím dokážeme firmám pomoci. Nabízíme propagaci firem na úvodní stránce JenPráce.cz. Produkt byl vytvořen pro zaměstnavatele, kteří chtějí maximálně podporovat svůj brand. Samozřejmě v produktovém portfoliu máme i službu jako je “Firemní profil“, kde se zaměstnavatel odlišuje od konkurence právě díky svému brandu.

Vnímám vaši komunikaci, kde JenPráce.cz označujete jako 2.největší pracovní portál v ČR. Z mého pohledu je to ambiciózní tvrzení, ale respektuji ho. Nicméně, na základě čeho tak tvrdíte?

Hovoříme zde o českých společnostech. Máme zde skupinu LMC, která je se svými firmami počítanými dohromady na 1. místě a my jsme hned za nimi na 2. místě. Hodnotícím kritériem je celková měsíční návštěvnost. Jak tedy říkáte, může se zdát jako smělé tvrzení, jsme však reálně na trhu pracovních nabídek druhou společností, která aktuálně ovlivňuje nabídku zaměstnání v České republice. V tomto roce chceme naši pozici udržet a oddělit se od konkurence menších portálů, které na trhu v hojné míře také působí.

jenpráce.cz

Proč se vaši partneři rozhodují pro využití Vašich služeb? Co je Vaše unique selling proposition?

Partnerům nabízíme individuální přístup a péči našich klientských poradců. Ty si pečlivě vybíráme a školíme. Důraz klademe na jejich spolehlivost, ochotu ale i profesionální jednání. Partnerům nabízíme také naši Náborovou aplikaci, která je velmi intuitivní a jednoduše se s ní pracuje. Požadavky partnerů řešíme rychle.

Věříme, že vzhledem ke kvalitě, pestrosti a k výše uvedenému, mají naše služby skvělý poměr cena/výkon. Spokojenost našich klientů dokladují nejlépe reference.

Co z vašeho pohledu brzdí pracovní trh v ČR? Jsou oblasti, kde může zásadním způsobem stát zaměstnavatelům, ale nakonec i zaměstnancům pomoci?

Trhy brzdí nedostatečné množství kvalifikovaných lidí v určitých oborech a zvyšující požadavky na administrativu pro zaměstnavatele. Stát může například pomoci s větší finanční podporou rekvalifikačních kurzů, vyšší mírou digitalizace svých úřadů, či pracovněprávní agendou.

Jakou očekáváte budoucnost v oblasti propojování nabídky a poptávky pracovních pozic? 

Pracovní trh má za sebou velké změny v důsledku pandemie a války. Navíc se lidé i firmy potýkají s inflací, zdražily se nejen energie. Očekává se narůstající tlak ze strany zaměstnanců na růst mzdy. Co se týká poptávky, lidé si vybírají stabilnější firmy. Pokračujícím trendem je, že se kvalifikovaní zaměstnanci nezaměřují jen na finanční odměny, ale více zvažují i škálu benefitů. Zaměstnavatelé se musí soustředit na to, jak přilákat talenty. A hlavně i na to, jak si je pak udržet. Některé profese budou v ohrožení z důvodu automatizace a robotizace. Sektor E-commerce bude dále dlouhodobě růst.

Není současný model vystavování pracovních pozic na pracovní portály trochu přežitý resp. není v ohrožení sítěmi, samotnými weby zaměstnavatelů? 

Budoucnost je v online prostředí. My jsme v této oblasti velmi aktivní a diverzifikujeme mezi různými platformami.

Na čem jenprace.cz pracuje aktuálně, co je hlavním předmětem zájmu a čím se bavíte teď?

Zaměřujeme se na zákaznickou spokojenost – chceme, aby se k nám dostaly veškeré informace, jak zákazníkovi pomoci a maximalizovat jeho spokojenost a očekávání. Jako poměrně mladá firma musíme také dále pracovat na firemních procesech a firemní kultuře, abychom v přístupu k našim vlastním zaměstnancům byli vzorem pro firmy, se kterými spolupracujeme.

Jaké máte plány řekněme ve střednědobém horizontu, jaké jsou vaše ambice?

Cílem naší společnosti je od začátku poskytnout firmám výhodnou službu vysoké kvality. Každá obchodní firma má ambice spjaté se zvyšováním podílu na trhu, tím se ani my nelišíme. Chceme ukázat partnerům, že věci se dají řešit rychle, efektně, ale přitom profesionálně a za férovou cenu.