Strong corporate culture has a vision and a story

Silná firemní kultura má vizi a příběh

We have already written many times about how important corporate culture is in the process of hiring employees, how to communicate in different corporate cultures or as how to change a corporate culture. Let's, however, remind ourselves of what forms a corporate culture and what separates strong cultures from weak ones. The following six most important parts of a strong corporate culture were described by John Coleman, Americanmanagement consultant and author of management books and articles, on the Harvard Business Review website.

1. Vision

Each corporate culture is based on a corporate vision - an expression of the company's purpose of existence not only for its employees but also for customers, suppliers and the whole society. Inspiration for a clear, concise and powerful vision can be found in non-profit organizations, e.g. "World without Alzheimer's", "World without poverty".

2. Values

While a corporate vision summarizes the purpose of a company's existence, values are the ways to realize the vision. There are usually five to ten corporate values. Every employee need to know the values to know how to treat customers and colleagues.

3. Procedures

Corporate procedures are based on corporate values and, finally, they show whether the company and its employees take the values seriously. Values must be involved in all the daily activities of the company.

4. People

Companies with a strong culture focus on recruiting employees who will be talented as well as fit well. Then they employ people who comply who are satisfied and motivated to perform at their best thanks to the corporate culture.

5. Story

Each company has its own history which should be told to its people and the public. Many companies have, for example, their museums, successful managers publish articles about their experiences, etc.

6. Place

The place of work is very closely linked with the culture. It should reflect how you want your people to behave in the company, how the neighborhood looks and how your people are used to communicate.

-kk-

    Silná firemní kultura má vizi a příběh

    Již mnohokrát jsme psali o tom, jak důležitá je firemní kultura při výběru zaměstnanců, jak komunikovat v různých firemních kulturách nebo jak firemní kulturu měnit. Pojďme si však nyní připomenout, co vlastně firemní kulturu tvoří a co odlišuje silné kultury od slabých. Šest nejdůležitějších součástí silné firemní kultury popsal na serveru Harvard Business Review manažerský konzultant a autor odborných knih a článků John Coleman.

    1. Vize

    Každá firemní kultura vychází z firemní vize – vyjádření smyslu existence firmy nejen pro její zaměstnance, ale i pro zákazníky, dodavatele a celou společnost. Inspiraci pro jasné, stručné a silné vize můžete najít u neziskových organizací, např. „Svět bez Alzheimerovy choroby“, „Svět bez chudoby“.

    2. Hodnoty

    Zatímco vize shrnuje smysl existence firmy, hodnoty představují způsoby, jak vizi realizovat. Bývá jich většinou pět až deset. Tyto hodnoty musí zná každý zaměstnanec, aby věděl, jak se chovat k zákazníkům a ke svým kolegům.

    3. Postupy

    Postupy vycházejí z hodnot a ve finále ukazují, zda firma a její zaměstnanci berou firemní hodnoty vážně. Hodnoty je třeba dostat do každodenních činností firmy.

    4. Lidé

    Firmy se silnou kulturou se soustředí na nábor zaměstnanců, kteří budou talentovaní a zároveň zapadnou. Mají pak ve svých řadách lidi, kterým příslušná kultura vyhovuje a motivuje je k nejlepším výkonům.

    5. Příběh

    Každá firma má svou historii, kterou by měla vyprávět svým lidem i veřejnosti. Řada firem má například své muzeum, úspěšní manažeři publikují články o svých zkušenostech atd.

    6. Místo

    Místo výkonu práce velmi úzce souvisí s kulturou. Mělo by odpovídat tomu, jak chcete, aby se lidé ve firmě chovali, jak to vypadá v okolí a jakými způsoby jsou vaši lidé zvyklí komunikovat.

    -kk-

    Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review
    Štítky: Firemní kultura