AI do firmy? Primárně zatím každý vlastní cestou, ne strategicky
V řadě českých firem je zavádění umělé inteligence do pracovních procesů stále na velmi základní úrovni. V mnoha případech má podobu jednoho sdíleného účtu ChatGPT pro celý tým. Institucionální, tedy systémové a strategické využívání AI, zatím v Česku zaostává za individuálním přístupem jednotlivců.
Data z průzkumu naznačují, že proměna pracovního stylu ve vztahu k AI přichází odspodu, od jednotlivců. A firmy, které tyto návyky nezohlední, mohou ztrácet klíčové zaměstnance.
Zvědavost i nahrazení chybějících dovedností
Nejčastějším důvodem, proč uživatelé sáhnou po nástrojích AI, je úspora času a vyšší efektivita. Téměř 30 % respondentů v průzkumu uvedlo, že hlavní motivací pro pořízení nástroje byla snaha zjednodušit si každodenní práci. Dalších 28 % uvedlo, že chtěli rozvíjet především své podnikání, konkrétně marketing, a 15 % hledalo způsob, jak doplnit chybějící digitální dovednosti. Opakovaným důvodem byla také uživatelská zvědavost.
Uživatelé chtějí autonomii bez ztráty kvality
V praxi je uživatelům umělá inteligence nejčastěji pomocníkem při tvorbě obsahu – ať už jde o kreativní texty, pracovní e-maily nebo zpracování článků. Tento účel zmínily více než dvě pětiny respondentů. Co se týče rozložení napříč médii, třetina generuje grafické výstupy a vizuály, a téměř každý šestý používá AI nástroje i na práci s videem.
AI vstupuje do hry nejčastěji tam, kde lidem dochází znalosti, nestíhají nebo se nedaří tvořit. Více než třetina respondentů oceňuje, že jim nástroj pomáhá doplnit know-how, a třetina také zmiňuje úsporu času jako hlavní přínos. Jedna pětina se zbavuje opakujících se rutinních úkolů a jeden z deseti uvádí, že mu AI pomáhá rozvíjet kreativitu.
Průzkum potvrzuje naši domněnku, že Češi se s AI sžívají mnohem přirozeněji, než by se podle mediálního obrazu mohlo zdát. Ukazuje se, že uživatelé chtějí nástroj, který dokáže na základě zadání pracovat plně autonomně, spíše jako virtuální asistent, ale zároveň neztrácí na přesnosti a kvalitě výstupů.
Z odpovědí uživatelů je patrné, že lidé od AI očekávají především praktickou podporu v každodenní práci. Největší zájem směřuje do oblastí technických a IT úloh, poté marketingu a komunikace a s tím často spojené tvorby obsahu a grafiky, nebo také automatizace zákaznické podpory či prodeje. Dlouhodobě silný trend představuje odlehčení rutinních administrativních činností, například vyřizování mailů, třídění dokumentů, doplňování faktur, sledování termínů, přepisování hovorů a tvorba zápisů.
Respondenti očekávají, že v budoucnu AI dokáže připravit kompletní kampaně, včetně psaní textů, tvorby grafiky a testování návrhů přímo na sociálních sítích. Stejně tak je poptávka po precizní grafice podle brand manuálu a kvalitní video produkci včetně animací, titulkování a voiceoverů.
V neposlední řadě je důležitá také analytika a výstupy z dat, od SEO přes sledování konkurence až po finanční predikce. Odpovědi ukazují, že AI by měla být samostatná, propojená napříč firemními nástroji a nabízet konkrétní doporučení, nikoli jen obecné návody, jak tomu může být v mnoha případech ještě dnes.
Lidénehledají efektní demonstrace, ale pomocníka, který řeší jejich každodenní provoz. Největší poptávka směřuje k autonomnímu asistentovi, který by propojoval firemní nástroje a zvládal část práce samostatně.
Bezpečnost dat jako klíčová podmínka důvěry
Jednou z priorit zůstává pro uživatele AI bezpečnost dat. Podle výsledků průzkumu považuje 75,4 % respondentů zabezpečení informací při práci s AI nástroji za extrémně důležité. Většina z nich vnímá rizika spojená se zpracováním citlivých dat a očekává od AI platforem profesionální přístup k ochraně soukromí. Tato obava navíc úzce souvisí s ochotou uživatelů používat nástroje dlouhodobě nebo za ně platit. Právě důvěra v bezpečné nakládání s daty se ukazuje jako jeden z faktorů, který ovlivňuje přechod z testování na placený model.
O průzkumu:
Online průzkumu se zúčastnilo 673 respondentů. Sběr dat probíhal na vzorku uživatelů platformy Everbot pomocí online dotazníku. Průzkum probíhal od srpna do listopadu 2025.
