Motivujte chválou i sami sebou

Zaměstnance nemusíte motivovat jen penězi. Je to drahé a v některých případech i méně účinné. Zjistěte si, co je pro konkrétního pracovníka tou správnou motivací, a podle toho se zařiďte. Nebojte se zaměstnanců zeptat, co by si v rámci zaměstnání přáli, aby se jim pracovalo opravdu dobře.

Někomu udělá radost pochvala, jiného motivuje samotný úspěch. Po zvládnutí úkolů, v něž někteří lidé zprvu třeba ani nevěřili, jim ukažte, co všechno zvládli. Zhodnoťte úskalí projektu, na co realizátor v průběhu narazil a jak si s tím dokázal poradit.

U řady lidí je též silnou motivací vidina kariérního růstu. Pokud z pozice, na kterou hledáte nového pracovníka, je možné stoupat výše, vyzdvihněte to u pohovoru, stejně jako na to poukazujte v průběhu fungování svých podřízených.

Hlavně zaměstnanci, kteří touží po kariérním růstu, mají také chuť se dále učit. Vzdělávací programy v rámci zaměření dané firmy by proto měly být samozřejmostí. Umožněte zaměstnancům vyhledat si takové školení, které je zajímá a je v kontextu s jejich pracovním zařazením.

Motivátorem může být i samotný obsah práce (máte práci, o níž jste vždy snili nebo ostatním skoro záviděli), šéf, firma či pracovní prostředí.

V praxi je nutné pracovat s celým spektrem motivátorů tak, jak to jen vedení firmy umožní, nebo také tak, jak naznačuje trend na trhu práce. V očích podřízených však mohou být některé motivátory významnější a právě s nimi je třeba umět dobře pracovat.

-hp-
Zdroj: MF DNES - český deník Mladá Fronta DNES
Zobrazit přehled článků ze zdroje MF DNES