Často se stává, že firma nijak nadstandardně nehodnotí své nejlepší zaměstnance, jelikož jich má mnoho a na ohodnocení všech nemá prostředky. Každému výbornému pracovníkovi pak ústy svého managementu sdělí něco jako: „Přece nechceš, abychom s tebou zacházeli nějak jinak než s ostatními.“ a pokládá tak celé motivační hodnocení za uzavřené. Tím si však klíčové zaměstnance neudrží. Nejlepší zaměstnanci potřebují individuální přístup.
Jak by tedy měla firma motivačně ohodnotit své nejlepší zaměstnance, když na to nemá dostatek finančních prostředků? Článek předkládá několik jednoduchých tipů, například:
1. Peníze nejsou všechno. Hodnotit se dá i nefinančně.
2. Nevyplatí se podceňovat osobní pochvaly.
3. Motivace může mít podobu obměňování pracovních úkolů, větší samostatnosti pro pracovníka.
4. I malé dárky mohou mít velký motivační efekt (lístky do loterie, vstupenky do kina, víkendové výlety).
5. Zaměstnance je třeba neustále rozvíjet a pomáhat jim v osobních dovednostech.
6. Zaměstnanec potřebuje neustálé projevy důvěry, odpovědi na své konkrétní otázky.
Nemateriální ohodnocení znamená pro pracovníka mnohdy více než finanční hotovost navíc. Motivuje jej již samotný fakt, že není firmě lhostejný, má její důvěru a jeho práci se dostává uznání. Když se tedy firma dostane do finanční krize, neměla by s ohodnocováním svých nejlepších členů striktně přestat. To je pokud jde o motivaci asi to nejhorší, co může vůbec udělat.
Zdroj: bcentral - Portál společnosti Microsoft věnovaný malým podnikům