Smyslem motivace zaměstnanců je konzistentní přístup, který povede k pozitivním zákaznickým zkušenostem, a tudíž i vyšší loajalitě zákazníků. Motivovat však není jednoduché. Různé lidi totiž motivují různé věci a vy byste nikdy neměli automaticky předpokládat, že víte, jaké to jsou.
Motivace je úzce spjata s hodnotami zaměstnanců. Je proto důležité odhalit, jaké hodnoty vaši lidé uznávají a jak vnímají svět. Článek popisuje tři základní kroky.
- Naučte se pracovat s více generacemi. Pracovní sílu tvoří různé generace s odlišnými potřebami a touhami. Zatímco zaměstnanci narození za druhé světové války vyžadují autoritu, mladší jsou samostatnější a spíše hledají rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Myšlenkový a hodnotový systém člověka se formuje kolem čtrnáctého roku života. Je proto třeba, abyste se učili, co se dělo v raném mládí každé generace, abyste mohli pochopit náhled svých zaměstnanců na svět.
- Peníze nejsou všechno. Nespoléhejte na to, že veškerou motivaci za vás zařídí peníze. Vyzkoušejte jednoduchý test. Napište si na papír čtyři slova – peníze, příležitosti (růst a výzvy), uznání a životní styl. Pak je seřaďte podle důležitosti a o totéž požádejte i svůj tým. Budete překvapeni, že pro většinu lidí nejsou peníze na prvním místě.
- Motivace probíhá zevnitř ven i zvenku dovnitř. Svým lidem byste měli nabídnout vyvážený model vnitřních i vnějších motivací. Když budete motivovat pouze vnějšími faktory, které nevycházejí z individuálních osobností zaměstnanců, jako jsou peníze, různá privilegia, děkovné dopisy či večírky, dočkáte se po určité době ztráty motivačního potenciálu svých snah. Hledejte proto způsoby, jak odhalit individuální cíle zaměstnanců, jejich silné stránky a hodnoty.
-kk-