Pro každou profesi se najde „sedm smrtelných hříchů“ a výjimkou nejsou ani lidské zdroje. Na to, jakých hříchů by se měli vyvarovat personalisté upozornil server hrnewsdaily.com.
1. Hodnocení výkonnosti pouze jednou ročně
Jak personalisté, tak přímí nadřízení by měli se zaměstnanci mluvit o výkonnosti v průběhu celého roku. Hodnocení výkonnosti by mělo být proces, nikoli jednorázové akce.
2. Komunikace k zaměstnancům, nikoli se zaměstnanci
Zaměstnanci potřebují vidět, že mají možnost se vyjádřit. Nemluvte s nimi proto stylem „My v HR si myslíme, že vy byste měli dělat to a to.“ Berte jednání se zaměstnanci jako jednání se strategickými partnery, kteří mají stejné slovo jako vy.
3. Nechtěná překvapení
Překvapení na pracovišti nemívají dobrý ohlas. Ať už pro zaměstnance chystáte pozitivní nebo negativní informace, neměly by pro ně být bleskem z čistého nebe. Typickým příkladem může být situace, kdy se o své špatné výkonnosti dozvědí až po roce.
4. Spoléhání na nepodložené informace
Jakékoli vaše hodnocení by mělo vycházet z měřitelných faktů, nikoli z toho, co „jedna paní povídala“. Vždy, než se obrátíte na „problémového“ zaměstnance, se ujistěte, že máte dostatek podložených informací.
5. Kritika bez pochvaly
I když řešíte se zaměstnancem porušení firemních pravidel nebo nějaký jiný závažný problém, vždy mu připomeňte, že je stále důležitou součástí firmy. Kritiku je důležité podložit co nejkonkrétnějšími příklady.
6. Záměna jednorázových selhání za typické chování
Všichni máme tendenci pamatovat si nejlépe události z poslední doby. Právě proto byste si však měli neustále připomínat, že zaměstnance je třeba hodnotit v celém kontextu jejich působení u vás, nikoli na základě aktuálního problému.
7. Výběr špatného prostředí pro řešení personálních otázek
Součástí vaší práce je i správný výběr místa. Jakýkoli vážný rozhovor se zaměstnancem byste neměli vést v jídelně nebo na chodbě.
-kk-