Zaměstnanecké benefity a pracovní prostředí jdou nyní ruku v ruce

Moderní výhody pro zaměstnance jsou spojeny s kancelářemi a pracovním prostředím víc než si řada firem dokáže připustit. Podívejte se, jak se bude vyvíjet budoucnost zaměstnaneckých benefitů a jaké z nich skutečně umí přesvědčit nové talenty.

Výhody a vaše firemní kultura

V kolonce „Co ti můžeme nabídnout?“ pracovních inzerátů zpravidla nechybí příspěvek na vzdělání, přátelský kolektiv nebo firemní mobil. Naneštěstí některé výhody se v dnešní době staly standardem a zaměstnanci je očekávají automaticky. Jinými slovy již nejsou dostatečně atraktivní. O to důležitější je zaměřit se na příklady zaměstnaneckých výhod, které souvisejí spíše s kulturou vaší firmy než s nabídkou konkrétních bonusů.

Důvěřujete zaměstnancům a chcete jim umožnit pracovat flexibilně? Mají v kanceláři prostor, aby se skutečně mohli uvolnit a věnovat čas budování vzájemných kontaktů? To vše jsou v kontextu dnešního pracovního trhu výrazně důležitější otázky než zdali pořídit do kanceláře šipky a kulečník.

Podle průzkumu společnosti Gartner 59 % pracovníků uvedlo, že by uvažovali o nové pozici nebo práci pouze v případě, kdy by jim zaměstnavatel umožnil pracovat hybridně, tedy částečně z kanceláře a částečně z domova. Navíc 43 % respondentů uvedlo, že flexibilita práce a vhodné pracovní podmínky jim pomáhají dosahovat vyšší produktivity.

null

Celková firemní kultura se musí propisovat do pracovního režimu a podoby kanceláří. Měla by být pozitivní a stimulovat vazby a pohodu zaměstnanců. Toho lze docílit například:

  • Moderním a vzdušným designem, ve kterém nechybí kvalitní kancelářské osvětlení.

  • Přítomností relax místností a prakticky zařízených kuchyněk, kde je prostor pro neformální setkávání.

  • Dostatkem rostlin, umění a hravých detailů, která kanceláře oživí.

Uchazeče o práci neváhejte s prostředím kanceláří během pohovoru seznámit. Stejně tak je vhodné fotografie prostor a popis umístit již do pracovního inzerátu. Pouhá zmínka o „moderních kancelářích“ v dnešní době k přilákání talentů již nestačí. Kanceláře jsou pomocníkem při náboru a ty po všech stránkách promyšlené vám pomohou získat nejlepší zaměstnance.

Změna myšlení v oblasti benefitů

V rámci benefitů pozorujeme změnu myšlení v oblasti zdraví a wellness. Některé návyky, které byly dříve považovány za nekonvenční, se dostávají rychle do popředí. Za všechny můžeme považovat rostlinnou stravu, meditaci a jógu, důraz na udržitelnost nebo například skupinové terapie. Zaměstnanecké benefity se vyvíjejí v souladu s touto změnou.

Ve firmách se tak začínají objevovat příspěvky na duševní zdraví, příspěvky na plodnost či kreativní volno. Dle zakladatele firmy Legacy, Khaleda Kteilyho, bude tento trend akcelerovat. Ve skutečnosti se očekává, že celosvětový trh firemního wellness vzroste během čtyř let o 200 %. A čím více firem uvidí, že si díky nabídce flexibilních benefitů a moderních kancelářských prostor udrží talenty, tím více je budou nabízet.

null

Nejžádanější zaměstnanecké benefity 2022

Mezi nejžádanější zaměstnanecké benefity dle dat společnosti LMC, provozovatele největších pracovních portálů v České republice, patří:

  • Příspěvky na stravování a důchodové pojištění

  • Pružná pracovní doba a flexibilita obecně

  • Volno navíc

  • Služební auto i pro soukromé účely

Data LMC zároveň potvrzují, že roste i zájem o benefity, které podporují fyzické a psychické zdraví. Důraz na benefity podporující pohodu zaměstnanců na pracovišti potvrzuje i Jana Přibylová, HR manager CAPEXUS, firmy, která se zabývá pracovním prostředím: „V nových kancelářích na zaměstnance čeká spa místnost s masážemi, kadeřnickými službami a manikúrou/pedikúrou. Zároveň bude k dispozici místnost pro jógu a fitness, kde budeme pořádat lekce včetně kompenzačních cvičení. Novinkou a zajímavostí je také narozeninové volno. Oslavenec nemusí čerpat dovolenou, aby měl čas jen na sebe a své blízké.“

Velmi zajímavým fenoménem v oblasti zdraví jsou také sick days. Tento benefit umožňuje vzít si v průběhu roku několik dní volna navíc bez nutnosti dokládat konkrétní důkaz o zdravotní indispozici. Dle průzkumu agentury Ipsos, který si nechala v roce 2022 zpracovat společnost Sodexo Benefity, zájem o sick days výrazně vzrostl. Sick days v České republice může čerpat 22 % zaměstnanců.

null

Co byste nyní měli dělat?

Tradiční přístup k benefitům a odměňování se zaměřuje na finanční pohodu. To však nestačí. Pokud jste tak ještě jako společnost neučinili, je nejvyšší čas zaměřit se na fyzickou pohodu a duševní zdraví, kterému se od začátku pandemie věnuje velká pozornost.

Zaměstnavatelé se musí zabývat také širším přístupem k sociální pohodě. Ta je kombinací firemní kultury, pracovního prostředí, rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem a celkové propojenosti v práci (i mimo ni). Na napjatém trhu práce musí organizace usilovat o růst a posílení interních talentů tím, že se zaměří na kariérní pohodu.

„Jako standard, nikoliv jako benefit, vnímám flexibilitu nejen pracovních úvazků, ale i pracovního prostředí. Lidé by si měli mít možnost vybrat ideální pracovní prostor na základě jejich potřeb souvisejících s pracovními rutinami a nutnostmi.   

Firmám doporučuji prostory neobsazených pracovních míst využít pro firemní benefity. Příkladem může být pracovní prostor pro rodiče s dětmi, který jsme realizovali pro společnosti LMC a UniCredit Bank, posilovna, vlastní kantýna či snack bar, jako v případě Avastu, masérna nebo zázemí pro kadeřníka. Společnostem jde o utužení firemní kultury více než kdy dříve a v tom sociální aktivity nepracovního charakteru mohou velmi zásadně pomoci,“ tvrdí workplace konzultantka společnosti CAPEXUS, Apolena Weissová.

Uplynulé dva roky nás přiměly vidět jiné, ale efektivní způsoby práce. Je tedy pouze na vás, zdali se jako firma vrátíte ke starým zvykům, nebo se rozhodnete pokračovat v inovacích i v oblasti benefitů a pracovního prostředí.