Každý podnik potřebuje strategický systém odměn zaměstnanců, který bude zaměřen na tyto čtyři oblasti: mzdu, benefity, rozpoznání a uznání. Problém mnoha odměňovacích systémů spočívá v tom, že jim chybí jedna nebo více ze zmíněných složek, nejčastěji rozpoznání a uznání. Složky, které jejich systém obsahuje také často nejsou v souladu s ostatními podnikovými strategiemi. Vítězný systém by měl rozpoznat a odměnit dva typy zaměstnanecké aktivity – výkony a chování. Snazší je určit výkony, protože jsou přímo spojeny s původními cíli, které jste zaměstnancům vytyčili, a s konečnými výsledky.
Odměňovat konkrétní chování, které má pro podnik smysl, je daleko obtížnější. Musíte si položit otázky: „Za co své zaměstnance platím? Jaké chování chci odměňovat?“ Odměňujete zaměstnance za to, že chodí do práce brzy a zůstávají dlouho, nebo za to, že přicházejí s novými nápady, jak zefektivnit práci? Jinými slovy, platíte je za inovaci nebo za množství času, které stráví u svého pracovního stolu? Mezi tím je velký rozdíl.
Nejprve tedy identifikujte chování, které je pro vaši společnost důležité. Pak si uvědomte, že odměňovací systém není jen o výši platu, ale měl by obsahovat i motivační odměňovací plán, který je přímo spojen s cíli podniku pro určité období. Dalším typem odměn jsou benefity. Podniky, které je nemají na dostatečné úrovni, mají problémy s přilákáním a udržením zaměstnanců. Důležitost rozpoznání a uznání není radno podceňovat. Rozpoznání znamená potvrzení konkrétních úspěchů pracovníka (dokončení, podniknutí akcí, přístupů doložených v jeho chování) před jeho kolegy. Uznání se soustřeďuje na vyjádření vděčnosti někomu za jeho činnost.
-ba-
Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele