Doporučení od stávajících zaměstnanců jsou jedním z nejefektivnějších zdrojů pro získání nových zaměstnanců. Umožňují firmám nabírat nové lidi rychleji, dosahovat vyšších zisků a nižší fluktuace. Jestliže ve vaší firmě máte program zaměstnaneckých referencí, pravděpodobně si jeho potenciál dobře uvědomujete. Co když ale nefunguje tak dobře, jak byste chtěli?
Pak je třeba najít příčinu. Web Society for Human Resource Management (SHRM) upozornil na následující chyby v programech zaměstnaneckých referencí.
1. Stejný přístup ke všem uchazečům
Uchazečům, které vám doporučí stávající zaměstnanci, byste měli věnovat zvláštní pozornost. Systém, se kterým pracujete, by vám měl dát možnost viditelně si doporučené uchazeče označit.
2. Nedostatečná pozornost HR
Pokud zaměstnanci někoho doporučí, ale nedostanou žádnou zpětnou vazbu z oddělení HR, příště už se zapojovat nebudou. Platí to i pro zpětnou vazbu, která přijde příliš pozdě.
3. Chybějící strategie
Obeslat jednou za čas zaměstnance e-mailem, jestli neznají někoho vhodného na určitou pozici, není žádná strategie. Potřebujete skutečný strategický plán, jak průběžně zapojovat zaměstnance do propagace vaší zaměstnavatelské značky.
4. Příliš složitý proces
Doporučit potenciálního zaměstnance by mělo být technicky a časově nenáročné. Definujte jednoduchý proces a dodržujte jej.
5. Zdlouhavé vyplácení bonusů
Vyplácet odměnu za doporučení zaměstnance tři nebo šest měsíců po jeho přijetí, je opravdu pozdě. Chcete-li své zaměstnance motivovat k aktivní účasti v programu poskytování referencí, rozdávejte bonusy v co nejkratších pravidelných intervalech.
6. Peníze jako dostatečná odměna
Nemyslete jen na množství, ale také na kvalitu doporučení. Pokud vám mají zaměstnanci doporučovat ty nejlepší lidi, musíte jim poděkovat i jinak než jen penězi. Osobní poděkování od manažera udělá hodně.
7. Zájem o doporučení pouze tehdy, když někoho hledáte
Buďte připraveni přijmout doporučení kdykoli, aby vaši zaměstnanci viděli, že vás jejich doporučení skutečně zajímají.
8. Chybějící zpětná vazba
Zaměstnanci by od vás měli slyšet, kde vidíte silné a slabé stránky jejich doporučení. Komunikujte s nimi o konkrétních potřebách a cílech firmy.
9. Nedostatečné zapojení manažerů
Programy zaměstnaneckých referencí by neměly být vnímány jako záležitost HR. Proto je třeba získat podporu nejvyššího vedení a pak zapojit manažery na nižších úrovních.
10. Opomíjení možností sociálních sítí
Nečekejte, že vaši lidé budou sami aktivně vyhledávat na intranetu, že mohou někoho doporučit. Propojte firemní systémy pro správu uchazečů o zaměstnání se sociálními sítěmi vašich zaměstnanců.
-kk-