Techniky náboru zaměstnanců pomocí sítě LinkedIn (6/7): Jak se dostat opravdu ke komukoliv

V minulých dílech jsme se podrobně věnovali tomu, jak vyhledávat kandidáty. A protože koho nelze najít, toho nelze ani zkontaktovat, tak se nyní podíváme na to, jak kandidáty oslovovat. A to především z technického hlediska. Částečně se dotkneme i psychologicko-marketingové stránky kontaktování kandidátů.

Josef Kadlec, Recruitment Academy

V první řade si musíme uvědomit, že pracujeme s tzv. pasivními kandidáty. Tzn. že tito lidé vyloženě v danou chvíli práci nehledají. Napříč obory se podíl těchto pasivních kandidátů pohybuje kolem 75 %. Pokud nabíráte IT profesionály, vystřelí toto číslo dokonce nad 95 %. Nebo snad ve svém okolí znáte programátora, který by sháněl práci? :)

Od toho se musí odvíjet samotná komunikace s kandidátem, která musí být především cílená dané cílové skupině. Jinak bude vypadat text první zprávy účetní, konstruktérovi, marketingovému specialistovi nebo obchodnímu řediteli.

Technicky vzato, máme v zásadě 6 způsobů, jak se s někým spojit na LinkedInu.

1) LinkedIn pozvánka

LinkedIn pozvánka (možnost Navázat spojení nebo Connect) je základní neplacená metoda, jak se s někým na LinkedInu spojit. Tuto metodu můžete použít na kohokoliv na 2. nebo 3. úrovni spojení. Problém je u lidí, kteří jsou mimo vaši síť.

Pokud u vás ještě nedošlo ke změně na nový LinkedIn, která právě probíhá, vypadá interface pozvánky následovně.

Pokud už nový vzhled LinkedInu máte, vypadá LinkedIn pozvánka takto.

 

U starého LinkedInu prakticky vůbec nezáleží na tom, kterou možnost „Jak se znáte“ vyberete. Doporučuji vybírat „Friend“, která je časově nejefektivnější. Nemusíte už totiž nic vybírat a protistrana nevidí možnost, kterou jste vybrali.

Text je v obou případech omezený na 300 znaků. Možná se ptáte, jestli nějaký text vůbec uvádět, protože pozvánku může kandidát akceptovat, aniž by text viděl. Úspěšné kontaktování kandidátů je však závislé na míře personifikace, kterou jste schopni vytvořit. Čím větší personifikace, tím méně zkontaktovaných kandidátů za stejný čas, ale s vyšším procentem kandidátů, kteří vám odpoví.

U LinkedIn pozvánek doporučuji text alespoň se základní mírou personifikace uvádět a mít to jako standard.

Jak by mohl vypadat text takové pozvánky:

Dobrý den Petře,

zaujala mě tvá zkušenost na pozici marketéra ve společnosti První reklamní a.s. Máš za sebou ambiciózní online projekty – především ten v oblasti SEO/PPC.

V současné době hledám někoho s podobnými zkušenostmi. Pro více informací akceptuj tuto pozvánku.

S pozdravem,

Josef

Nedoporučuji uvádět detaily dané pozice, protože ve 300 znacích prostě nemáte šanci pozici a společnosti kvalitně prodat. Také nedoporučuji psát otázky, protože do současné doby nebylo možné odepsat člověku, co vám pozvánku posílá. V novém LinkedInu to již půjde, ale stejně se na to nedá spoléhat.

2) LinkedIn zpráva

LinkedIn zprávu můžete zaslat komukoliv, s kým jste se již spojili. Výhoda oproti pozvánce je, že zde již nejsou žádná omezení v počtu napsaných znaků a můžete přikládat i přílohy. Slouží tedy jako přímá náhrada e-mailu.

LinkedIn plánuje do budoucna neuvádět kontaktní údaje u vašich spojení, takže to bude možná jediná možnost, jak oslovit vaše LinkedIn spojení.

Co se ale málo ví je to, že LinkedIn zprávu můžete zaslat i komukoliv, s kým jen sdílíte LinkedIn skupinu – tj. jste oba členy jedné skupiny.

Jak zjistit, jestli můžete dané osobě poslat tuto zprávu?

Nejdříve se podívejte na profilu, zdali jste v nějaké skupině, ve které je osoba, kterou chcete kontaktovat.

Vidíme, že máme společné skupiny hned dvě. Jednu z nich otevřeme a v části Members (Členové) necháme vyhledat jméno majitele profilu.

Touto cestou můžete osobě na 2. nebo 3. úrovni poslat zprávu, jakoby daná osoba byla vaše spojení 1. stupně. Reálně to znamená, že můžete poslat zprávu zdarma skoro komukoliv, protože většina LinkedIn uživatelů je v nějaké LinkedIn skupině.

LinkedIn navíc teď uvolnil omezení na počet skupin, ve kterých můžete být z původních 50 na neurčito.

3) LinkedIn InMail

InMail je placená zpráva LinkedInu, která může být poslána komukoliv, ale musíte mít některý z placených LinkedIn účtů.

Podle typu placeného účtu máte určitý počet kreditů, které se za každý odeslaný InMail odečítají. Tím, že adresáti na InMaily odpovídají (na rozdíl od klasické zprávy se u InMailu objevují 3 tlačítka – Mám zájem, Nemám zájem a Odložit).

Pokud člověk klikne na jedno z prvních dvou tlačítek, LinkedIn vám daný kredit vrátí a můžete ho použít na odeslání dalšího InMailu. Tato rekuperace vám zajistí odeslání i 50 InMailů, i když máte pouze 10 kreditů na jeden měsíc.

U InMaili si můžete také nastavit šablonu, podpis a pozdrav. Každopádně opakuji, že čím více budete komunikaci automatizovat např. šablonami, budete dosahovat nižšího procenta těch, kteří vám odpoví.

4) E-mail

Na LinkedInu je několik cest, jak se s někým spojit e-mailem. Člověk může mít e-mailovou adresu uvedenou přímo na profilu. E-mailovou adresu pak určitě vidíte, když se s někým na LinkedInu spojíte.

E-mail se můžete ale také pokusit dovodit, aniž byste ho přímo někde četli. Jednou z cest je použít plugin Rapportive (www.rapportive.com), který už nějakou dobu patří přímo LinkedInu.

Rapportive je Google Chrome plugin pro Gmail a Google Apps, který vám po zadání e-mailové adresy prozradí, zdali k tomuto e-mailu patří nějaká e-mailová adresa nebo ne.

Můžete si tedy danou e-mailovou adresu zkusit tipnout. Pokud používáte Google Apps nebo Gmail, tak je to navíc skvělá cesta, jak se rychle orientovat v množství vedených konverzací s kandidáty.

Druhá cesta je si tipnout pracovní e-mail. Podle LinkedIn profilu víte, jak se daný člověk jmenuje a víte také, kde pracuje. Zjistit formát e-mailové adresy není v drtivé většině případu problém a pomůže nám k tomu Google.

Pak už si jen můžete ověřit existenci dané e-mailové adresy např. přes službu MailTester.com.

5) LinkedIn představení

Tato metoda je tady spíše do počtu, protože se mi ji nikdy nepodařilo úspěšné aplikovat. LinkedIn představení za posledních pár let na LinkedInu změnilo svou podobu a aktuálně tuto možnost najdete v pravé části profilu člověka, kterému se chcete nechat představit.

 

6) Telefon a VoIP

V neposlední řadě je zde také telefon, základní nástroj každého recruitera, i když podle výzkumů procento textové komunikace výrazně stoupá.

Telefon může mít člověk uvedený na profilu např. v části kontakty, která se zpřístupní po tom, co se s daným člověkem spojíte.

Nic také nebrání tomu, že se můžete s danou osobou spojit zavoláním přes recepci přímo do společnosti.

Jak, kdy a komu primárně volat je kapitola sama pro sebe. Pokud si např. při kontaktování programátora odkryji jeho e-mail a je to gmail.com, mohu mu poslat pozvánku na Google Hangouts, kde se s ním mohu spojit i telefonicky (což bych třeba v tomto případě nedělal), ale mohu si tam s ním hlavně chatovat. Podobně pak u Skype.

Možná si říkáte: „Jako chatovat si s kandidátem?“ Jak jsem uvedl, procento textové komunikace stoupá a stejně jako si chatujete a SMSkujete se známými, mělo by to být obecně přirozené i vašich kandidátů.

Články v sérii

Aktuální

Techniky náboru zaměstnanců pomocí sítě LinkedIn: Nezbytný úvod do problematiky social recruitmentu (1/7)

Aktuální

Techniky náboru zaměstnanců pomocí sítě LinkedIn: Pravidla efektivního networkingu pro personalisty a headhuntery (2/7)

Aktuální

Techniky náboru zaměstnanců pomocí sítě LinkedIn: Vyhledáváme lidi pro zábavu i pro peníze (3/7)

Aktuální

Techniky náboru zaměstnanců pomocí sítě LinkedIn: Vyhledáváme lidi pro zábavu i pro peníze (4/7)

Aktuální

Techniky náboru zaměstnanců pomocí sítě LinkedIn: 5 způsobů, jak najít ještě více kandidátů (5/7)

Aktuální

Techniky náboru zaměstnanců pomocí sítě LinkedIn (6/7): Jak se dostat opravdu ke komukoliv

Aktuální

Techniky náboru zaměstnanců pomocí sítě LinkedIn (7/7): Pluginy pro efektivnější sourcing kandidátů