Jak překonat obtížné kontakty na pracovišti

Když jsme v blízkosti lidí, které považujeme za problematické, nejčastěji vyklízíme pole. Zavíráme se v kancelářích a vyhýbáme se komunikaci, dokud není bezpodmínečně nutná. Co je na tom špatného?

Na jednu stranu si ulevíme od bolestných pocitů. Stranění se druhých lidí však může vést k tomu, že se ještě posílí špatné vnímání vaší osoby. Čím více se budete stranit, tím více se stanete cílem nepřesných hodnocení a pomluv svého okolí. Krátkodobá úzkost z kontaktu tak může být lepší než dlouhodobé napětí.

Chcete-li tento problém vyřešit, měli byste začít tím, že si ujasníte svou pozici v organizaci. Zůstaňte ve spojení s ostatními lidmi a účastněte se důležitých událostí. Ukazujte se na společenských akcích, firemních večírcích a neformálních setkáních u konvice na kávu.

Dívejte se lidem do očí, usmějte se a pozdravte. Využijte humor a společenskou konverzaci, abyste snížili tlak, který z některých lidí cítíte. Snažte se přiblížit těm, kteří jsou pro vás nejdůležitější. Projevte zájem o jejich práci a myšlenky a naučte se je uznávat pro kvality, které mají.

Dočasný odstup je důležitý, zejména pokud se potřebujete uklidnit, přemýšlet a sestavit si plán. Neměl by však trvat příliš dlouho. Každé pracoviště hledá někoho, na kom si bude vybíjet své úzkosti. Nenabízejte se proto jako dobrovolný kandidát na pozici terče svého okolí.

Snažte se udržovat pravidelný kontakt, zapojovat se do hovorů a vtipkování. Když pak nastane krize, získáte větší šanci, že vás druzí budou poslouchat.

-kk-

Zdroj: Psychology Today - americký portál a komunita odborníků z oblasti psychologie
Zobrazit přehled článků ze zdroje Psychology Today