Nadnárodní korporace: Morálku měříme dvakrát měsíčně

Dnes již máme mnohokrát vědecky potvrzeno, že existuje jasná spojitost mezi motivovanými pracovníky a spokojenými zákazníky. Platí to jak v průmyslu, tak v odvětví služeb. Postupně se proto vžila praxe pravidelného měření morálky zaměstnanců, které většinou probíhá jednou nebo maximálně dvakrát ročně. Existují však i společnosti, v nichž se spokojenost měří dvakrát měsíčně. Pojďme se na jeden takový případ podívat.

Výrobce zemědělské techniky John Deere sleduje morálku svých zaměstnanců každých čtrnáct dní. Proč tomu tak je, popsal nedávný zajímavý článek na serveru Harvard Business Review.

Jednou ročně je málo

V dnešním digitálním světě je velmi silná konkurence, což se také odráží ve vývoji nových produktů. Dodávat produkty zákazníkům a získávat zpětnou vazbu je naprosto zásadní. Nejde však přitom jen o technologie a provoz. Manažeři firmy John Deere jsou přesvědčeni, že byznys, který chce jet naplno, musí považovat za stejně důležité i zdraví a pohodu svých týmů.

Provádět zaměstnanecké průzkumy jen jednou ročně nebo půlročně je pro firmy jako John Deere, které čelí velké konkurenci v bitvě o technické talenty ze strany startupů podporovaných významnými investory či tak velkých hráčů jako Amazon či Google, příliš málo. Pokud chtějí úspěšně řešit individuální či týmové problémy, je třeba sbírat a analyzovat data mnohem častěji.

Pozitivní vliv na výkonnost a motivaci

Týmy pracovníků společnosti John Deere zvažují každé dva týdny v rámci průzkumu, jaká zlepšení by mohla být zavedena. Na škále od 1 do 10 pak hodnotí své vnitřní pocity a motivaci: „Jaký pocit máte z hodnoty, kterou jste dokázali přinést v posledním období?“ Pokud chtějí, mohou tak vyjádřit své kladné pocity i frustrace.

Dosavadní výsledky ukazují výhody tohoto postupu: objem práce na vývoji produktů je od doby zavedení průzkumů čtyřikrát až osmkrát vyšší. Druhým přínosem je řešení potenciálních problémů jednotlivých zaměstnanců dříve, než mohou přerůst v něco závažnějšího. Bez průzkumu by manažeři nemuseli vědět nic až do chvíle, kdy by začala klesat výkonnost nebo se dotyční zaměstnanci již rozhodli odejít.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review