Nejčastější prohřešky špatných posluchačů

V obchodních vztazích běžně dochází k tomu, že lidé nedostatečně poslouchají ostatní. Někdy se zabýváme jinými věcmi, a proto nedokážeme věnovat pozornost druhým. Jindy jsme tak nadšení z toho, co chceme říci sami, že druhé opomíjíme. Neposloucháme také ze strachu, když se cítíme nedostatečně připravení, a pozornost pouze předstíráme.

To, že se to stává, však ještě neznamená, že by se to mělo stát zvykem. Je třeba být obezřetnější a dávat si pozor na to, abychom skutečně poslouchali. Pamatujte na nejčastější prohřešky:

- Přerušování. Přerušování druhých vysílá signál, že jim nevěnujete pozornost a nenecháte je dokončit větu, protože vaše sdělení je důležitější. Zamyslete se, kdy jste naposledy někoho přerušili. Udělali jste to proto, že jste dostali vlastní nápad a chtěli ho hned prezentovat? Nebo jste nesouhlasili, a to vás rozčílilo natolik, že jste museli říci svůj názor? Nebyli jste dostatečně trpěliví, protože vám řeč druhého přišla příliš dlouhá? Žádný z těchto důvodů není oprávněný. I kdybyste řekli tu nejlepší myšlenku, druhou stranu to rozladí.

- Dokončování vět druhých. I když to může vypadat jako neškodné chování, dokáže poškodit vzájemné vztahy. Dáváte totiž najevo, že dokážete dokončovat myšlenky lépe než jejich autoři. Většina lidí to dělá s dobrý úmyslem. Chce ukázat šéfovi, že jsou na stejné vlně nebo klientovi, že dokáže předvídat jeho potřeby. Ve skutečnosti je však tento postup horší než přerušování. Zastavit něčí řeč je jedna věc, mluvit za něho však věc druhá.

- Lhaní v případě, kdy nedáváte pozor. Z nějakého důvodu jste neposlouchali. Místo přiznání se však snažíte předstírat, že víte, o co jde. Přikyvujete a souhlasíte. Pamatujete si jednu věc, o které váš partner mluvil, a neustále ji opakujete, abyste dokázali své soustředění. Možná si myslíte, že to druhá strana nepozná, opak je ale pravdou. I když to lidé neříkají, poznají, že neposloucháte. Pokud se vám to stane, raději přiznejte, že jste něco neslyšeli a požádejte o vyjasnění nebo podrobné vysvětlení.

- Příprava vlastní agendy, když někdo jiný mluví. Při rozhovoru byste se neměli soustředit na to, co navrhnete nebo budete požadovat vy. Nejlépe se tomu vyhnete, když si před důležitým rozhovorem připravíte, co chcete říci. Bude pak pro vás jednodušší soustředit se na toho, kdo mluví a ukázat se jako dobrý posluchač.

 

-kk-

Zdroj: Chief Learning Officer - americký časopis a server pro manažery vzdělávání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Chief Learning Officer