Šéf nemusí být personalistou, expertem na lidi ale ano

V oblasti vzdělávání se docela často setkáváme se zajímavým fenoménem. Ředitelé, majitelé, prostě ti nejvyšší ve firmě, chtějí proškolit a vzdělávat své zaměstnance. Jak sami říkají, personalistce nebo vedoucímu oddělení se školení o tom, jak budovat a udržet tým, bude určitě hodit. Pokud jde ale o ně samotné, často říkají, že nic takového nepotřebují. Je to opravdu tak, že šéf školení nepotřebuje?

Ilustrační snímek

Mezi obvyklé argumenty, proč se neúčastnit školení, patří u šéfů časové vytížení. Takový argument je naprosto logický, protože takto důležitá osoba se musí věnovat opravdu podstatným věcem a rozhodně jsou mnohé záležitosti, u kterých prostě musí být osobně. Například řešení problémů mezi odděleními, nebo schůzka s právníkem nad komplikovaným právním zádrhelem u jednoho ze zaměstnanců. To jsou důležité věci, znám je jako šéfka firmy z vlastní zkušenosti.

Kdyby tak existovalo něco, díky čemu bychom se těmto problémům vyhnuli,“ posteskne si každý šéf.

Pojďme se podívat ještě na dva argumenty, které téměř každého ředitele, ale často i vedoucího nějakého týmu, napadnou, když má být součástí nějakého školení či kvalifikace.

Mám desítky let zkušeností

Dalším argumentem jsou desítky let zkušeností, které nenahradí žádné chytré školení. Ano, viděli a zažili toho už opravdu mnoho. Málo, co je ještě překvapí a obohatí. Jaké překvapení a obohacení by asi tak zažili na školení, které je určené i pro jejich podřízené? Oni si raději vše prožijí na vlastní kůži, i kdyby to mělo stát tuny zklamání a drahých chyb.

Kdyby tak existovaly jednodušší cesty k moudrosti než sbírat několik let zkušenosti v práci s lidmi.“

Nemohu přeci rozumět všemu

Do třetice neprůstřelných argumentů přidám ještě jeden. Přece nemůže být na vše odborník. Nemůže rozumět všemu, to by se přeci zbláznil. Jistěže. Na speciální práci zaměstnává specialisty. Když potřebuje masáž, zajde k masérovi, a když potřebuje dort, pravděpodobně vyhledá odborníka cukráře. Každý tento profesionál ví nejen to, co má dělat, ale své nástroje umí perfektně ovládat s maximální efektivitou a perfektními výsledky.

Kéž by bylo možné znát a ovládat nástroje pro zvládnutí perfektních výsledků firmy.“

Kdo má opravdu rozumět lidem?

Asi už tušíte, kam tím mířím. Výše zmíněné argumenty zní logicky a každý rozumný člověk by to vše pochopil a nechal šéfa na pokoji. Když se ale podíváte na dlouhodobě úspěšné firmy, kterým se daří nejen v příznivém období, ale i v dobách krize, uvidíte v jejich čele člověka s jednou důležitou schopností. Jde o schopnost rozumět tomu, že jeho klíčovými nástroji jsou lidé a jejich pracovní potenciál, a s tím spojenou schopnost tento nástroj perfektně ovládat. Nábor i práce s lidmi jsou jeho silnou stránkou, díky které předchází velkému množství problémů.

A teď se nám nabízí důležitá otázka. Koho proškolit ohledně lidí, jejich náboru a práce s nimi? 

„Náčelník“, neboli ředitel, výkonný manažer nebo majitel musí být tím, kdo se v lidech vyzná a kdo by měl být mezi prvními, kteří školení využijí. Je potřeba, aby on sám věděl, jak zaměstnance vybírat a jak s nimi pracovat. Šéf nemusí být personalista, ale měl by být expertem na lidi.

Management firmy by měl stavět na stejných základech a mít stejné informace. Proto je dobré dělat společná školení, kde si všichni ujasní, jak věci ve firmě chtějí uchopit. Pokud by totiž každý člen managementu chtěl nastavit vlastní systém, nastal by pouze chaos.

A vzdělávání je navíc klíčovým faktorem pro každého dobrého šéfa. Je obecně známo, že pokud na sobě člověk přestane pracovat, může se stát, že se z tahouna po několika letech změní v brzdič. (Pokud neznáte video "Kára", které ukazuje jednotlivé členy týmu podle toho, jak firmě přispívají, mrkněte se tady.)

 

Jste ředitel, manažer či personalista a chcete se začít vzdělávat v oblasti budování týmu hned? Stáhněte si e-book zdarma s 10 nejčtenějšími tipy roku 2020 na téma „Jak vytvořit a udržet skvělý tým“ a vzdělávejte se každé 2 týdny.