Storytelling jako nástroj pro lepší HR komunikaci

Příběhy mají moc spojovat, inspirovat a motivovat. Jsou totiž univerzálním jazykem, který může překonat všemožné bariéry. Navíc se používají od nepaměti a lidský mozek je tedy příběhům přizpůsoben daleko lépe než číslům a datům. Proč je tedy nevyužít a neulehčit si jimi i komunikaci v rámci práce?

Petra Plintová, TCC

Jak příběhy fungují?

Ve chvíli, kdy slyšíte dobrý příběh se aktivují mozková centra v mozku, která jsou odpovědná za to, že se vžijete do kůže vypravěče a naskočíte na vlnu příběhu. Do krve se vám vyplaví směs hormonů, které mohou aktivovat porozumění, vzrušení či strach. To je přesně ten důvod, proč je použití příběhu efektivní technikou, jak někoho zaujmout, přesvědčit či získat na svou stranu.

Kde tedy můžete využít příběhy v rámci HR?

Komunikace vize

Každý den přijít do práce, udělat si ranní kávu a pozdravit se s kolegy. Potom si na nástěnce přečíst firemní vizi, aby všichni zaměstnanci táhli za jeden provaz a zvýšila se jejich motivace a chuť k výkonu. Možná se vás ale ti zvídavější z nich budou ptát: „Jaký má ta vize vlastně smysl, jak se projevuje v realitě?“ Ani sebelepší skladba slov v jednoduché a úderné vizi totiž nenahradí příběh, který vypráví vznik společnosti a její přínos pro svět či klienty. Příběh totiž pronikne až k emocím zaměstnanců, což je jeden z pilířů, na kterých je technika storytelling postavena.

Motivace zaměstnanců

Celá staletí fungovala motivace zaměstnanců jednoduše na základě principu cukr a bič. Každý den uvažovali zaměstnavatelé a manažeři, jak nastavit fungující systém odměn a trestů. Tak to šlo ještě v generaci mileniálů. Nástup nových generací však přinesl nové potřeby a vyvolal změny. Jejich výsledkem je například větší pozornost věnovaná fenoménu vyhoření, work-life balance, vnitřní motivaci nebo potřebě smyslu, potřebě znát „proč“. Na tyto potřeby bylo nutné reagovat. Jednou z forem, jak pracovat s motivací dnes je i technika storytellingu, která dovede efektivně přinášet odpovědi na otázky proč.

Nábor uchazečů

Postup při hledání vhodného kandidáta má jasná pravidla. Vyvěsit inzerát na pracovní portály, rozhodit sítě mezi zaměstnanci, podívat se na pracovní sociální sítě. Systém, který funguje, ale když nemůžete na pozici najít toho pravého uchazeče, který by ladil s vaší firemní vizí a hodnotami, pak přichází problém. Ten může vyřešit použití toho správného příběhu, například o tom, jak vypadá den vašeho zaměstnance, jaké výzvy řeší a jaké radosti jej potkávají. Je pravděpodobné, že tato metoda storytellingu zaujme ty správné kandidáty, kteří by takový den u vás taky chtěli prožít.

Prezentování

Prezentovat výsledky své práce na pravidelné týdenní poradě může být efektivní způsob předání informace o tom, jak si na tom jednotlivá oddělení stojí. Může se však stát, že i neprůstřelná data nezapůsobí na management tak, jak byste si představovali. Pak by mohl být lékem právě příběh. Ten může fungovat jako obal pro myšlenku, kterou potřebujete propašovat pod kůži svého publika. A to doslova. Dobře vyprávěný příběh totiž funguje jako most mezi mozkem vypravěče a posluchače.

Pokud se vám tento článek dobře četl, je to pravděpodobně proto, že k jeho psaní byla využita metodika Pixar, osvědčená technika storytellingu.