Mýty o vzdělávání zaměstnanců

Ilustrační snímek

Vše, co se kdy naučíme, zůstane uloženo někde hluboko mozku a budeme se k tomu moci vrátit. To je jeden z nejčastějších mýtů o učení. Lidský mozek totiž není žádné záznamové zařízení, které by nahrálo vše. Každý den jsme vystaveni obrovskému množství informací, a tak se mozek musí rozhodovat, co uloží do dlouhodobé paměti a co ne.

Vědci zatím neodhalili žádný stoprocentně úspěšný způsob, jak si něco dlouhodobě zapamatovat. Existují přesto určité techniky, jak výrazně zvýšit pravděpodobnost, že se tak stane. Je to učení v sociálním kontextu, zážitkové učení, spojování nových informací s dřívějšími znalostmi a opakování.

A jaké nejčastější mýty panují v souvislosti se vzděláváním na pracovištích? Server Clomedia.com upozornil na ty následující.

Frustrace znamená neúspěch

To, že zaměstnanec propadá frustraci, když se učí něco nového, ve skutečnosti není na škodu. Velké úsilí, které bude muset zpočátku vynaložit, mu pomůže lépe uložit novou znalost do dlouhodobé paměti. Školení by měla zaměstnance vést k tomu, aby čelili neznámému a učili se překonávat překážky vlastními silami.

Školitelé by neměli učit špatné chování

Ve skutečnosti je to právě naopak. Úsilí, které zaměstnanci musejí věnovat tomu, aby rozpoznali co je správné a co ne, opět zvyšuje pravděpodobnost zapamatování správných postupů. Školitelé by si proto měli připravovat konkrétní příklady špatných postupů s ohledem na individuální potřeby zaměstnanců a na nich demonstrovat, co je třeba změnit.

Duševní příprava není tak důležitá jako fyzická

Sportovci, kteří nemohou dočasně trénovat, se na své výkony připravují ve své mysli. Duševní přípravu však nepodceňují ani když trénovat mohou, protože vědí, že pomáhá. Stejný postup funguje i v případě učení a je mnohem efektivnější, než si myslíme. Duševní příprava před výkonem určitého úkolu dokáže zlepšit výsledky. Školitelé by proto měli zaměstnance vést k tomu, aby se na své úkoly připravovali i psychicky.

Na detailech nezáleží

Výzkumy dokazují, že lidé se lépe učí, když jim dáte určitou míru volnosti. Nabídněte proto zaměstnancům možnost rozhodovat o tom, kdy a kde se bude konat školení. Umožněte jim, aby při nácviku určitých situací mluvili vlastními slovy, aby si přinesli vlastní pomůcky apod. Čím větší volnost školitelé nabídnou, tím vyšší zlepšení výkonnosti zaměstnanců lze očekávat.

Hodnocení má pouze hodnotit

Nástroje pro hodnocení zaměstnanců samozřejmě slouží k tomu, abyste hodnotili jejich výkonnost. Zde však jejich role nekončí. Školitelé by měli zaměstnancům poskytovat hodnocení jejich úspěchů v učení. Dáte-li jim možnost vidět nedostatky, zvýšíte jejich motivaci zbavit se těchto nedostatků. Hodnocení je proto třeba vnímat také jako motivační nástroj.

-kk-

Zdroj: Chief Learning Officer - americký časopis a server pro manažery vzdělávání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Chief Learning Officer