Nepříjemné brnění prstů, bolesti zápěstí či předloktí? Příčinou mohou být špatné pracovní návyky

S brněním prstů a předloktí se setká téměř každý, kdo nesprávně pracuje u počítače. Na cévy a nervy má negativní vliv nejen špatné sezení na židli, ale také nesprávná poloha předloktí na pracovní desce a nevhodný úchop myši. Co tedy musíte udělat pro to, aby vás ruce nebolely a nebrněly?

Pokud nepříjemné mravenčení, někdy i bolest nebudete řešit, potíže se mohou stupňovat. Práce u počítače vám bude velice znepříjemňovat život, mohou se dostavit i bolesti hlavy. Nejde jen o samotnou práci na počítači, ale o jakoukoli stereotypní a intenzivní každodenní práci, která zatěžuje stále stejnou část těla.

Kromě nevhodných pracovních návyků je pak nejčastější příčinou brnění nějaký neurologický problém, potíže s oběhovým systémem, případně následky po úraze.

Pokud brnění ruku přetrvává i po úpravě pracovní plochy a vašich pracovních návyků, je lepší navštívit lékaře a poradit se, zda se nejedná o nějakou konkrétní chorobu, protože brnění a mravenčení končetin může být vedlejší příznak dalších onemocnění.

Utlačený nerv – karpální tunel

Pokud máte v prstech pocit brnění, mravenčení nebo se objevuje pocit chladu, přestože není zima, může se jednat o takzvaný syndrom karpálního tunelu. V důsledku přetěžování rukou, popřípadě po úrazu, může být v zápěstí utlačován středový nerv, což způsobuje zmíněné obtíže. Občas se může zhoršit i citlivost prstů, mohou vám začít vypadávat předměty. Při podezření na tento syndrom rozhodně navštivte neurologa.

Raynaudův syndrom

Tímto onemocněním bývají zasaženy především prsty, někdy ale i celé ruce. Hlavním příznakem není jen brnění, ale prsty mění barvu. Zblednout a pak zčervenají. Podle odborníků tímto problémem trpí více ženy, převážně ty mladší. Bývá to způsobeno zvýšenou hormonální aktivitou a také stresem. Může se jednat o samostatné onemocnění, ale častěji je to jen doprovodný příznak další nemoci a na místě proto je důkladně vyšetření.

Základem je prevence

Abyste předešli zbytečným obtížím, stačí si protáhnout několikrát denně paže. Začněte jako na tělocviku na základní škole kroužením zápěstí na obě strany, můžete také natáhnout ruce a zápěstím pohybovat nahoru a dolů. Dalším pomocníkem je opakované roztahování prstů a pak svírání v pěst. Ruce si masírujte. Opřete si o sebe dlaně prsty nahoru a tlačte proti sobě. Závěrem všech cvičení ruce položte podél těla a vyklepejte je.

OfficeFitness je on-line program, který je připraven jak pro jednotlivce, tak pro celé firmy. Základem platformy jsou tzv. pětiminutovky pro každý pracovní den. Program je připraven jak v českém, tak v anglickém jazyce.