Nová tvář MBA

Nejprestižnější americké firmy se každoročně perou o čerstvé absolventy studijních programů MBA na nejlepších školách. Stále více si však stěžují na osnovy na obchodních školách, které nevštěpí absolventům všechny potřebné dovednosti. Čemu se ale absolventi naučí dokonale, je arogance. Často si myslí, že mohou být rovnou výkonnými řediteli a mají tendenci říkat každému, co má dělat, i když nejsou plně připraveni ani na výkon pozice, na kterou nastoupili.

Firmy vyčítají obchodním školám přílišné zabřednutí do teorie na úkor nástrojů použitelných v praxi. Absolventům podle nich chybí schopnost prakticky využívat manažerské postupy a měkké dovednosti, jako je zejména budování týmu a komunikace. Tlak firem tak vede obchodní školy k zavádění více praktických prvků do studia.

Nejagresivnější transformace probíhá momentálně v rámci Yale School of Management, kde od podzimu začnou platit zcela nové osnovy. Poprvé se studenti začnou učit z pohledu podílníků firem (zákazníků, konkurentů, investorů, zaměstnanců, akcionářů apod.) a nikoli podle tradičního funkčního rozdělení (finance, účetnictví, marketing, provoz).

Jiný přístup zvolila obchodní škola při Stanfordské univerzitě. Ta se snaží přizpůsobit studijní plány zkušenostem a kariérním cílům studentů. Jde o velmi nákladný systém, protože bude nabízet všech jedenáct kurzů prvního ročníku programu MBA ve třech různých úrovních podle náročnosti.

Na Dukově univerzitě projdou studenti MBA nově třítýdenním kurzem globálních dovedností, který bude zahrnovat vůdcovství, etiku, organizování a globální instituce a prostředí. Pro studenty druhého ročníku budou zavedena dvě nová soustředění, jejichž cílem je, aby se naučili lépe budovat, motivovat a vést pracovní týmy.

Trendem poslední doby je také posilování mezinárodní složky v rámci studia MBA. Od studentů se například vyžaduje, aby pracovali v zahraničí na skutečných projektech ve skutečných firmách. V tomto směru se angažuje například London Business School, která právě spouští MBA program Dubaj-Londýn.

Mezinárodní obchodní škola INSEAD, na níž studují lidé z 80 zemí světa, vysílá zase studenty MBA do svého kampusu v Singapuru. Je zde i možnost studovat na spřátelené Wharton School of Business při Pennsylvánské univerzitě, takže se studenti mohou dostat na tři kontinenty. Vedle toho lze využít specializovaných programů pro pobyt v Indii, Číně nebo Silicon Valley.

Obchodní školy se také snaží více zavádět kurzy zaměřené na podnikání, společenskou odpovědnost a vůdcovství, což jsou oblasti, které ocení budoucí zaměstnavatelé, ale i mezi studenty je o ně velký zájem. Když například Sloan School při MIT spustila program Podnikání a inovace pro MBA, dočkala se ohromující odezvy. Očekávají se i další změny směrem k praktickému obchodnímu studiu, protože školy cítí, že jsou potřeba.

-kk-
Zdroj: ChiefExecutive.net - americký magazín pro top manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje ChiefExecutive.net