10 doporučení pro vaši profilovou fotografii na LinkedIn

Profesionální image máte jen jednu. Rozhoduje o tom, zda vás bude okolí vnímat jako odborníky a budete pro něj důvěryhodní. V rámci svých kurzů a seminářů se snažím dokázat, že právě první dojem, tedy vizuální vnímání vaší osoby, hraje klíčovou roli v utváření obchodních a profesních vztahů a v konečném důsledku i vaši kariéru a osobní úspěch. V případě recruiterů pak ovlivňuje první dojem kandidátů z vaší osoby i samotné firmy zaměstnavatele. To samé je i na sociálních sítích, zejména té jedné profesní – síti LinkedIn.

Daniel Šmíd

Fotografie je předobrazem vašeho profesionálního já ve virtuálním světě. Právě na ni se ve valné většině případů upíná úvodní pozornost uživatele, který si otevře váš osobní profil na síti. Je proto pevnou a velmi důležitou součástí prvního dojmu.

Fotografie by měla působit především pozitivně, důvěryhodně a být také odborně vhodná. Fotografie například u jídla nebo v autě tou správnou volbou jistě není. Dokonce ani naskenovanou fotku z pasu bych vám nedoporučil. Tak co tedy? Následujících deset základních pravidel vám pomůže zvolit vhodný portrét v kontextu s vaší profesí i profesní kvalifikací:

1. Zvolte portrét hlavy

Fotografie na síti LinkedIn má poměrně omezenou velikost na celkovém rozložení stránky, a to je potřeba brát v úvahu. Na fotce musí být dobře patrné, kdo je na ni vyobrazen. Používejte proto takový portrét, který zachycuje vaši hlavu s obličejem, krk, ramena a část hrudi. Určitě nepoužívejte fotografie celé vaší postavy nebo poloviny těla.

2. Vyberte fotografii, která vám lichotí

Možná si říkáte, že je to samozřejmost, ale není to běžné. Sami sebe posuzujete jinak, než to dělají ostatní. Staré vzorce vám mnohdy neumožní, abyste se vnímali tak, jak opravdu vypadáte. Proto se raději zeptejte svého okolí. Nechejte vaše fotografie upřímně posoudit partnera či partnerku nebo kolegu z práce. Řeknou vám, která fotka je nejlepší a opravdu věrně zobrazuje realitu.

3. Vyfoťte se na jednoduchém pozadí

Plocha na fotografii za vaším obličejem je také důležitá. Ovlivňuje, zda váš portrét bude ústředním motivem celkové koncepce a vynikne, anebo ne. Dbejte, aby bylo pozadí dobře osvětlené, neobsahovalo rušivé prvky a působilo pozitivně nebo neutrálně v kontextu vašeho obličeje.

4. Tvář je centrem pozornosti

Ujistěte se, že je vaše tvář skutečně jádrem celé fotografie. Musí být zaostřená a při správné hloubce ostrosti může vystupovat z rozostřeného pozadí. Váš obličej by měl být v centrální části fotografie, avšak nemusí být zcela uprostřed. Mírné vychýlení ze střední části je vhodné.

5. Pozor na brýle – i ty dioptrické

Netřeba možná zmiňovat, že fotografie s tmavými brýlemi na očích rozhodně není vhodná, neboť skrývá vaše oči. Pokud nosíte dioptrické brýle, dbejte na to, ať především neodráží osvětlení, které je před vámi. Brýle obecně nemějte nikdy na čele nebo ve vlasech, výrazně deformují tvar a rysy obličeje.

6. Profesionální oděv a doplňky

Vhodný oděv, ačkoliv v případě portrétu tvoří pouhou část fotografie, je také důležitý. Volte oblečení nejblíže podobné tomu, které běžně nosíte do práce. Mělo by být elegantní nebo ležérně elegantní. Jste-li muž, vaše tvář by měla být čistě oholena, případné vousy pečlivě zastřiženy. Dámy, váš make-up a doplňky by měly být decentní a vkusné. Nedopusťte, aby zastínily dojem z vaší tváře.

7. Hlavu zpříma

Do fotoaparátu se dívejte přímo a držte hlavu svisle. Ženy mají častěji než muži tendenci hlavu při focení naklánět možná až příliš na stranu. Vyhněte se také zobrazení s telefonem nebo psacími potřebami, opatrně také na ruce nebo prsty v obličeji nebo blízko vašich úst.

8. Usmívejte se

Zamračený ani neutrální výraz nikdy pozitivní dojem neutvoří. Při úsměvu se nebojte ukázat zuby, pokud je vám to přirozené. Netlačte sami sebe zbytečně do cvičených póz. Je-li úsměv upřímný, smějí se nejen ústa, ale také oči.

9. Nebojte se prozradit váš věk

Vaše fotografie by měla být aktuální – odrážet váš opravdový věk. Pokud je fotografie stará 8-10 let, je velký rozdíl mezi obrazem a skutečností. Když se s obchodním partnerem nebo kandidátem setkáte, měl by vás hned poznat.

10. Nechte se vyfotit profesionálem

Nepoužívejte fotografie pořízené ledabyle mobilem nebo webkamerou jako selfie. Objednejte se raději k profesionálnímu fotografovi a sdělte mu účel fotografie. Investice do vaší fotografie se vám vrátí, nebojte.