ČAS bude vzdělávat lektory a odborníky vzdělávání dospělých v Pardubickém kraji

Česká andragogická společnost, o. s. (dále jen ČAS) bude v Pardubickém kraji v následujících dvou letech realizovat projekt zaměřený na vzdělávání lektorů dalšího profesního vzdělávání a odborných pracovníků vzdělávacích institucí. ČAS se stal příjemcem finanční podpory Evropské Unie a Státního rozpočtu ČR v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, prioritní osa Další vzdělávání v Pardubickém kraji. Projekt s názvem Rozvoj pokročilých kompetencí lektorů a odborných pracovníků vzdělávacích institucí, zahájený 1. 4. 2012, potrvá do května 2014.

Projekt se soustřeďuje na lektory dalšího profesního vzdělávání a na odborné pracovníky vzdělávacích institucí. „Účastníky projektu budou ve sto procentech případů lidé s vazbou na Pardubický kraj – ať už z titulu jejich trvalého bydliště nebo místa působení jejich případného zaměstnavatele. Plánujeme naši cílovou skupinu oslovit s nabídkou možné účasti na pilotním ověřování plánovaných aktivit. Zájemci se budou kurzů účastnit zdarma. Za normálních okolností přitom účast na podobných kurzech vyžaduje investici v řádu několika tisíců korun“, vysvětluje manažerka projektu Martina Moličová. Hlavním cílem projektu je zvýšení kvality a rozsahu nabídky vzdělávacích služeb v regionu. Za účelem naplnění tohoto hlavního cíle budou realizovány 4 klíčové aktivity.

Aktivity realizované v rámci projektu

Ačkoliv i v Pardubickém kraji již nyní existuje nabídka kurzů pro lektory, většina z nich se zaměřuje pouze na základní komunikační a prezentační dovednosti. I zkušenější lektoři se přitom dostávají do situací, kdy jsou u nich očekávány postupy, metodiky a didaktické přístupy, které jsou již poměrně specifické a náročné. V rámci první aktivity budou proto vytvořeny a pilotně realizovány tři zcela nové kurzy zaměřené na pokročilé lektorské dovednosti (např. Moderace a moderační techniky v práci lektora).

Druhá aktivita se zaměří na rozvoj kompetencí odborných pracovníků vzdělávání – tedy těch, kteří jako první přicházejí do styku s klienty vzdělávacích aktivit. Právě oni velkým dílem ovlivňují podobu a kvalitu nabídky dalšího profesního vzdělávání. „V rámci této aktivity připravíme dva komplexní kurzy. V rámci prvního z nich se zaměříme na koncepční, metodické a manažerské kompetence odborných pracovníků vzdělávání. Druhý plánovaný kurz by měl napomoci rozšířit nabídku vzdělávacích služeb o nový typ služby, a to poradenství pro další profesní vzdělávání.“ dodává ke druhé aktivitě manažerka projektu.

Třetí aktivita se ponese v duchu e-learningu. Plánováno je pět kurzů s tématy jako je emoční inteligence v práci lektora, marketing ve vzdělávání dospělých, projektové řízení a podobně. V rámci čtvrté aktivity vzniknou tři ucelené metodické materiály (tištěné a elektronické příručky) pro lektory a odborné pracovníky vzdělávacích institucí.

Potřebnost projektu vychází z poznatku, že pouze kvalitní lektoři (vzdělavatelé dospělých) se znalostmi problematiky odlišnosti učení dospělých mohou být zárukou kvalitního rozvoje a možností dalšího profesního vzdělávání. Vlastní lektorské práci však předchází příprava vzdělávacích akcí zajišťovaná odbornými pracovníky vzdělávacích organizací. Pouze vzájemné provázání vysoce kvalifikovaného přístupu obou těchto profesí umožní realizovat kvalitní vzdělávací aktivity.

Kontakt: Mgr. Martina Moličová I manažerka projektu I Email: info@candrs.cz I Telefon: 608 838 702 I www.candrs.cz

PŘEHLED JEDNOTLIVÝCH AKTIVIT

Aktivita č. 1: Rozvoj klíčových kompetencí lektorů

V současnosti je obecně dostupná nabídka kurzů určených pro lektory vzdělávání dospělých. Takovéto kurzy jsou dostupné i v Pardubickém kraji. Jsou však zaměřeny na základní lektorské dovednosti, často redukované na dovednosti prezentační a komunikační. Zkušenější lektoři se dostávají do situací, kdy jsou u nich očekávány postupy, metodiky a didaktické přístupy, které jsou již poměrně specifické a náročné. Na základě analýz i zpětné vazby z kurzů pro lektory, na kterých se ČAS podílel, budou realizovány tři nové, dosud neexistující kurzy pro lektory v dalším profesním vzdělávání. Pro každý kurz budou vytvořeny výukové a metodické materiály.

Obsahové zaměření jednotlivých kurzů:

  1. MODERACE A MODERAČNÍ TECHNIKY V PRÁCI LEKTORA

Rozsah kurzu: čtyři školicí dny. Kurz bude realizován jako dvě dvoudenní soustředění.

  1. MENTORSKÉ DOVEDNOSTI V PRÁCI LEKTORA

Rozsah kurzu: dva školicí dny. Kurz bude realizován jako jedno dvoudenní soustředění.

  1. LEKTOR JAKO AUTOR A TUTOR E-LEARNINGOVÝCH KURZŮ

Rozsah kurzu: čtyři školicí dny. Kurz bude realizován jako dvě dvoudenní soustředění.

Aktivita č. 2: Rozvoj koncepčních, metodických a manažerských kompetencí odborných pracovníků vzdělávacích institucí

Na základě analýzy nabídky dalšího vzdělávání v pardubickém regionu bylo zjištěno, že v této oblasti působí cca sto vzdělávacích institucí různého typu a kvality. V těchto institucích pracuje značné množství odborných pracovníků (metodiků, manažerů) s různorodou výchozí kvalifikací. Tito lidé přicházejí jako první do styku s klienty (potenciálními účastníky) vzdělávacích aktivit a svojí činností ovlivňují podobu a kvalitu nabídky dalšího profesního vzdělávání. Přitom náročná firemní klientela od nich očekává znalost postupů odpovídajících současné úrovni nadnárodních společností, individuální klientela znalosti požadavků na různé typy certifikace, znalost postupů pro uznávání výsledků dalšího vzdělávání i dovednost poradit v oblasti možností dalšího vzdělávání.

V rámci aktivity budou realizovány:

  1. KURZ ROZVOJ KONCEPČNÍCH, METODICKÝCH A MANAŽERSKÝCH KOMPETENCÍ ODBORNÝCH PRACOVNÍKŮ VZDĚLÁVÁNÍ

Rozsah kurzu: 6 školicích dní. Kurz bude realizován jako 4 jednodenní a 1 dvoudenní soustředění

  1. Kurz PORADCE PRO DPV

Rozsah kurzu: 4 školicí dny. Kurz bude realizován jako 2 dvoudenní soustředění

Aktivita č. 3: Vytvoření e-learningových kurzů

V aktivitě vznikne pět e-learningových kurzů. Do kurzů se mohou přihlásit lektoři i odborní pracovníci. Pro kurzy byla zvolena témata, která se dají lehce studovat distanční formou a ověřit formou úkolů a testů. Prezenční forma většinou u těchto témat účastníky zatěžuje. Nicméně pro pokročilé kompetence jsou znalosti z těchto odborných oblastí nezbytné. Kurzy se budou věnovat následujícím tématům:

  1. MARKETING VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH

  2. EMOČNÍ INTELIGENCE V PRÁCI LEKTORŮ A ODBORNÝCH PRACOVNÍKŮ VZDĚLÁVÁNÍ

  3. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ

  4. TVORBA STUDIJNÍCH A PRACOVNÍCH MATERIÁLŮ PRO VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH

  5. ANDRAGOGIKA

Aktivita č. 4: Tvorba metodických materiálů pro lektory a odborné pracovníky vzdělávacích institucí

V rámci této aktivity budou vytvořeny tři metodické materiály pro lektory a odborné pracovníky vzdělávacích institucí:

  1. POKROČILÉ DOVEDNOSTI LEKTORŮ

Metodika bude mít formu kroužkového pořadače, jehož obsahem budou metodické listy s návody pro androdidaktické a metodické vedení výuky. Součástí budou modelové testy, zadání případových studií, moderační techniky a aktivizující metody, příklady využití různých přístupů k práci se skupinou účastníků dalšího vzdělávání.

  1. APLIKACE ZÁSAD MARKETINGU A MANAGEMENTU V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ

Metodika bude v tištěné formě, určená pro odborné pracovníky vzdělávacích institucí. Obsahem metodiky budou nejpokročilejší zásady marketingu a managementu v jejich aplikaci na segment dalšího vzdělávání, vč. uvedení příkladů nejlepší praxe z ČR i ze zahraničí.

  1. VYUŽITÍ PROGRAMU MS POWERPOINT PŘI REALIZACI VÝUKY

Metodika bude mít formu CD, bude obsahovat postupy a návody pro zpracování a využití prezentace v MS PowerPointu pro prezenční i distanční výuku. Bude rovněž obsahovat rady, jak se vyhnout nejčastějším chybám v lektorském vystoupení s prezentací. Metodika bude respektovat androdidaktické zásady dalšího vzdělávání a nejpokročilejší technologie ICT, vč. grafických a typografických pravidel.

no-image

O ČESKÉ ANDRAGOGICKÉ SPOLEČNOSTI, O. S.

Česká andragogická společnost, o. s. (ČAS) je nepolitické, dobrovolné uskupení odborníků na vzdělávání dospělých. V současné době sdružuje asi 50 odborníků z akademické i komerční sféry, mezi jejími členy najdete vysokoškolské pracovníky, manažery, lektory, učitele, tutory, poradce, studenty a další sympatizanty z oblasti rozvoje lidských zdrojů.

ČAS byl založen 4. listopadu 2008 skupinou předních českých andragogů v čele s doc. PhDr. Jaroslavem Veteškou, Ph.D. Hlavním posláním sdružení je podpora vzájemné spolupráce členů sdružení, především výměnu informací z andragogiky, vzdělávání dospělých a dalšího vzdělávání. Od svého založení ČAS postupně rozšiřuje portfolio aktivit, kterým se věnuje. Nosnou činností jsou rekvalifikační kurzy, dále účast v různých vzdělávacích projektech, vlastní edice odborné literatury a web.