České firmy více investují do rozvoje zaměstnanců

České firmy se zaměřují na rozvoj a vzdělávání zaměstnanců daleko více než v předešlých letech. Ukázala to srovnávací analýza tuzemských podniků založená na metodice PwC Saratoga. Současně se nábor zaměstnanců stává nejvyšší prioritou HR ředitelů - ročně přijmou až o třetinu více lidí než před 2 lety. Tyto a řadu dalších zajímavých trendů ukázal letošní již třináctý ročník hodnocení firem Sodexo Zaměstnavatel roku.

Z průzkumu PwC mezi generálními řediteli významných firem v ČR vyplynulo, že více než polovina z nich (55 %) plánuje zvýšit počet zaměstnanců. Tento záměr potvrzují i výsledky soutěže Zaměstnavatel roku analyzované metodikou Saratoga poradenské společnosti PwC. „Díky zvyšujícímu se optimismu firem se nábor zaměstnanců stává jasnou prioritou HR ředitelů. Společnosti v průzkumu meziročně zvýšili počet zaměstnanců o 9 %,“ říká Daniel Soukup, odborník na řízení lidských zdrojů z PwC Česká republika. Tato situace souvisí s postupným oživováním pracovního trhu, jehož jsme svědky již třetím rokem.

U nejúspěšnějších zaměstnavatelů1 v ČR dochází k růstu investic do vzdělávání pracovníků, ty přesahují v letošním roce 12 tisíc korun na jednoho zaměstnance. Pro HR ředitele je vzdělávání a rozvoj vedoucích pracovníků po náboru druhou nejvyšší prioritou. Období šetření je už za námi, což potvrzují i výsledky analýzy. Mezi zaměstnavateli pozorujeme postupný nárůst investic do vzdělávání a rozvoje zaměstnanců ve snaze stát se konkurenceschopnějšími a zároveň udržet a rozvíjet klíčové talenty,“ vysvětluje Daniel Soukup.

Společnosti se ovšem snaží nejen přilákat nové zaměstnance, ale zároveň si udržet i ty stávající, a to zejména zlepšováním své nabídky zaměstnaneckých výhod. „U zaměstnaneckých výhod sledujeme meziroční nárůst nákladů na mediánu o 8,8 %. Ty dosáhly u jednoho pracovníka výše 29 341 Kč,komentuje současný vývoj Pavel Hulák z Klubu zaměstnavatelů, organizátor soutěže Sodexo Zaměstnavatel roku. Vedle toho umožňuje posilující ekonomika společnostem navyšovat také investice do CSR aktivit, které v dobách krize bývají omezeny jako jedna z prvních nákladových položek.

V současné době se do popředí zájmu firem rovněž dostává motivace a spokojenost pracovníků. „Personální ředitelé společností byli v minulosti silně zaměřeni především na zvyšování produktivity, zatímco dnes je jejich prioritou osobní rozvoj a vzdělávání zaměstnanců,“ pokračuje Pavel Hulák. Vzdělávání vlastních zaměstnanců je užitečným prostředkem, který firmy využívají k rozvoji talentovaných pracovníků na klíčových pozicích. I díky tomu si společnosti zajišťují svůj náskok před konkurencí.

PwC Saratoga a Zaměstnavatel roku

Využitím metodiky PwC Saratoga je v soutěži Sodexo Zaměstnavatel roku zajištěna maximální objektivita hodnocení úspěšnosti firem a srovnatelnost s konkurencí v daném regionu, odvětví i na celém trhu. Pomocí této metody lze přesně měřit efektivitu lidského kapitálu. Analýza byla vytvořena na základě dat od 80 společností napříč různými regiony i sektory v ekonomice.

1 Jako nejúspěšnější zaměstnavatelé na trhu jsou hodnoceny firmy, které v daném roce nejlépe hospodařily.

 

Graf č. 1: Míra externího náboru nových zaměstnanců

Graf č. 1: Míra externího náboru nových zaměstnanců

Graf č. 2: Investice firem do vzdělávání na jednoho pracovníka

Graf č. 2: Investice firem do vzdělávání na jednoho pracovníka

Graf č. 3: Roční náklady firem na benefity na jednoho pracovníka

Graf č. 3: Roční náklady firem na benefity na jednoho pracovníka