Lze těžit z interní komunikace? Pomohou sociální média?

Praha, 22. listopadu 2012 – Interní komunikace je u nás pořád vnímána tak trochu jako mix podnikového časopisu, mailů od šéfa a nástěnky v kanceláři asistentky. Co je to doopravdy? Jaké metody v ní lze s úspěchem využívat a na co dát pozor? A čím může dobrá interní komunikace zlepšit hospodaření firmy? Takové otázky si kladli účastníci konference, kterou na VŠE uspořádal Institut interní komunikace (IIK) ve spolupráci s Českou společností pro systémovou integraci (ČSSI), kompetenčním centrem Collaboration Solutions Fakulty informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické v Praze a společností IBM.

Interní komunikace dodává lidem motivaci

Výzkumy i praxe ukazují, že zaměstnanci, kteří jsou angažovaní a zajímají se o dění ve firmě, pracují mnohem lépe. "Nízká motivace zaměstnanců je ohromný problém," konstatoval Tomáš Poucha z Institutu interní komunikace, který konferenci zahájil příspěvkem Kam se dá dojít s interní komunikací. Nemotivovaný zaměstnanec projevuje minimum iniciativy, přesně dodržuje pracovní dobu, často si zařizuje něco mimo práci, nechce ve firmě nic zlepšovat. "A právě tady je ohromný potenciál interní komunikace, protože díky ní se pracovníci mohou ztotožnit s cíli zaměstnavatele. A to v konečném důsledku přinese firmě i finanční zisk," vysvětloval Tomáš Poucha.

Jak interně komunikovat

Nemusí se jednat jen o hromadné maily zaměstnancům, firemní časopis nebo nástěnku, možnosti jsou široké. Užitek mohou přinést i nástroje elektronické - mailing, intranet, firemní wikipedie se sdílenými informacemi a další metody; velké korporace někdy využívají třeba i televizní nebo rozhlasové vysílání.

Velmi účinné jsou i méně formální komunikační kanály, jako schůzky, společné snídaně, road show, ale i kanály zcela neformální, třeba firemní "tichá pošta", společné cigarety nebo povídání v kuchyňce. Lidé komunikovat prostě potřebují - a vedení firmy může tento fakt využít ke zvýšení ekonomického potenciálu organizace a k zefektivnění firemních procesů.

"Firmy si myslí, že s mailem umí každý truhlík,"řekl Martin Onofrej ze Slovenské asociace interní komunikace, který se zabýval otázkou, proč a jak implementovat sociální média do interní komunikace. Skutečnost je však taková, že zaměstnanci čtením zbytečných mailů tráví tolik času, že to v konečném důsledku znamená pro firmy ohromné finanční ztráty.

Příjemci musí vnímat autenticitu sdělení

V dobré interní komunikaci se nesmí jednat jen o suché sdělení faktů, ale lidé musí vnímat, že sdělení je autentické, lidské, bezprostřední. To je totiž osloví, vtáhne do součinnosti, zaujme, protože to vyvolá jejich emoce a zájem. A zájem příjemce je naprosto nezbytnou podmínkou. Jak na konferenci konstatovala Vladimíra Pavelková z IBM: "Komunikace se realizuje jenom tehdy, když si váš vzkaz někdo skutečně přečte."

Sociální sítě mají v interní komunikaci svoje nezaměnitelné místo - lidé je vyhledávají ve volném čase, a pokud se s nimi setkají i ve firemních podmínkách, přijímají je obvykle zcela přirozeně. Je však potřeba dodržovat určitá pravidla. "Při budování firemní sítě musíme lidem dát prostor k aktivitě, indentifikovat klíčové lidi, kteří vše budou posouvat dál. Síť pak bude fungovat jako organizační lepidlo, " řekl Tomáš Feige z VŠE, který přednesl příspěvek Pojďme tvořit social business.

Závěrečná panelová diskuze ukázala rozmanité pohledy na samotnou realizaci interní komunikace a na její možné využití ve firmách. Naznačila také, že v některých firmách si už její význam začínají uvědomovat - i když jsme stále ještě na začátku.


Na konferenci vystoupili se svými tématy:

Tomáš Poucha – IIK – důležitost interní komunikace v podniku – moderátor konference a panelové diskuze

Martin Onofrej – AICO – sociální média a interní komunikace z pohledu zvenku

Tomáš Feige – VŠE – vnitropodnikové sociální sítě z různých úhlů pohledu

Jan Vyšehradský – Česká spořitelna – implementace sociálních médií v IK

Vladimíra Pavelková - IBM interní komunikace

Petr Kos-Siemens Enterprise Communications, s. r. o. – procesy a informační toky ve firmách

Tomáš Trampota - FSV UK – nebezpečí a výhody sociálních médií – akademický pohled

Pro více informací kontaktujte:

Institut Interní Komunikace  Vršovická 1525/1d, 101 00, Praha 10, mail info@institutik.cz

Můžete také využít kontaktní formulář na adrese http://www.institutik.cz/kontakt/.

 

Institut Interní Komunikace je nezávislou neziskovou organizací sdružující členy, kteří se interní komunikací profesně zabývají nebo se o ni zajímají. IIK byl založen s cílem vytvoření neformálního diskusního sdružení odborníků z oblasti interní komunikace a příbuzných oborů, profilovat interní komunikaci jako prestižní a důležitou oblast, podporovat sdílení znalostí a zkušeností nejen na národní, ale i mezinárodní úrovni. Aby dosáhl vytýčených cílů, pořádá Institut nejrůznější odborná (konference, workshopy, tréningy a semináře) i neformální setkání (výměna zkušeností a znalostí, setkávání s předními odborníky z oblasti interní komunikace), poskytuje poradenství, připravuje analýzy a publikuje v odborném tisku.

Česká společnost pro systémovou integraci (ČSSI) byla založena v roce 1994 a v současné době sdružuje organizace a jednotlivce dodávající nebo využívající informační technologie a informační služby (firmy, instituce, vysoké školy). Posláním společnosti je od počátku její existence výměna informací a názorů v oblasti informačních systémů a informačních a komunikačních technologií. Od svého založení vydává časopis Systémová integrace a od roku 2010 i on-line časopis Journal of Systems Integration s mezinárodní působností. K hlavním předmětům zájmu společnosti patří řízení vývoje a provozu informačních systémů, nová ekonomika a s tím související rozvoj řízení ekonomických a dalších subjektů. Společnost analyzuje a publikuje stav a trendy na trhu informačních technologií a služeb v tuzemsku i zahraničí. Hlavními partnery ČSSI v ČR je ICT Unie a CACIO a na Slovensku Slovenská spoločnosť pre systémovú integráciu. ČSSI úzce spolupracuje s nakladatelstvím GRADA Publishing a je odborným garantem ediční řady Management v informační společnosti.