Hana Smítalová, Ambiente

Zaměstnance nelákáme, dáváme příležitosti

Rozhovor s Hanou Smítalovou, HR manažerkou společnosti Ambiente

Ambiente je rodinou několika restaurací, kavárny, vinárny, cateringu a dodavatele masa. Jedná se například o restaurace Brasileiro, řeznictví Naše Maso nebo české hospody Lokál. S více než dvacetiletou historií je považováno za jedničku v oboru. Pyšní se několika oceněními včetně michelinské hvězdy restaurace La Degustation Bohême Bourgeoise.


Hana Smítalová má nos na kvalitní lidi. Více než sedm let vedla personální oddělení Ambiente a teď předala žezlo a věnuje se hlavně spokojenosti zaměstnanců.

V rozhovoru pro HR News radí, na co vsadit a čemu se naopak vyhnout při pracovních pohovorech. A dozvíte se i o možnosti práce v HR týmu Ambiente.

Jaký je zájem o práci v Ambiente?

Obecně ve službách je teď velký propad zaměstnanců. Nastupuje nová generace, lidé místo řemesel studují vysoké školy, chtějí vycestovat do zahraničí a pak si v ideálním případě založit firmu. Trh pro zaměstnavatele není moc příznivý, ale Ambiente je ve výhodě, protože má dobré jméno a pro mnohé lidi je „srdcovkou“. Často se k nám hlásí zájemci s vysokoškolským vzděláním, kteří pracují v kanceláři, mají toho po krk a touží péct. To je cesta, kterou chceme jít – přijímat lidi, kteří jsou nadšení, a všechno je naučit.

Jak nalákat vhodné zájemce?

Především nechceme nikoho lákat – láká se oslík na mrkev. My dáváme příležitost. Až do teď jsme prezentovali naše restaurace, ale nikdy jsme moc nemluvili o lidech, kteří za tím vším stojí. A to je cesta! V Ambiente nevysvětlujeme, ale ukazujeme. Proto skrze blog, sociální sítě a přes kariérní web Zapoj se představujeme naše zaměstnance. Tam vypisujeme aktuální výzvy a kdokoliv se nám může ozvat i jen tak. S každým zájemcem udržujeme kontakt a bavíme se s ním o volných místech napříč celým Ambiente.

Jakými dalšími cestami se k vám dostávají ti správní lidé?

Hodně záleží na konkrétní pracovní pozici. V případě marketingu a HR se skvěle osvědčily sociální sítě. Naposled jsme založili profil na LinkedInu. Ale třeba na místa ve financích lidé na sociálních sítích moc nereagují, proto využíváme pracovní portály. Snažíme se zapojit naše kolegy, protože doporučení funguje ze všeho nejlíp. Vybízíme naše kuchaře, aby na svých profilech sdíleli informaci o volných místech. S tímto postupem jsou všichni spokojení, protože mohou ovlivnit, kdo se stane jejich budoucím kolegou. Zájemci si zas nabídku spojí s konkrétním obličejem.

Poradíte, jak udělat na pohovoru ten nejlepší dojem?

Na začátek je dobré přijít včas. Stát se může cokoli, ale stačí zavolat a omluvit se. Když někdo dorazí se zpožděním a bez omluvy, beru to jako varovný signál. Velkou roli hraje i následná pracovní zkouška. Sledujeme při ní, jak se člověk staví k práci a jak komunikuje s kolegy. Na pohovorech s lidmi do kanceláře je pro mě důležité, aby mluvili konkrétně. Nezajímají mě obecnosti ani to, čeho chce uchazeč dosáhnout za pět let. Chci slyšet, co přesně dělal na předchozí pozici a co se mu tam podařilo i nepodařilo. Sleduju, jestli je opravdový, přirozený a konkrétní.

Existuje něco, co vás okamžitě odradí?

Třeba řeč těla, když se člověk dívá do stolu, a ne na mě. Taky mi vadí, když se neusmívá, úsměv je pro nás v Ambiente důležitý. Odradí mě arogance – pokud dává uchazeč najevo, že má spoustu dalších pohovorů, a zajímá se jen o benefity, vím, že pro něj nejsme důležití. Šanci u nás nemají ani spící panny, tedy pasivní lidé bez energie. Ale čím déle tuhle práci dělám, tím víc se snažím nehodnotit na základě domněnek a prvního dojmu.

Jaké jsou nejčastější chyby v životopisech?

Často se stává, že je životopis hrozně dlouhý. Lidi ještě pořád nepochopili, že mohou být struční. Vsaďte na originalitu! Filip Šimoník, který se stal šéfem marketingu, poslal životopis, který byl velmi kreativní a na zadní straně měl napsáno, že pokud nás nezaujme, máme si z něj složit vlaštovku. Hodně si všímám i motivačních dopisů. Mám ráda takové, které čtete, a hned máte chuť toho člověka potkat! Dopisy, které srší nadšením pro značku a liší se od ostatních.

Nábor lidí je jedna věc, ale jak si je pak udržet?

Nemáme na to přímý vliv, atmosféra v restauraci vám buď sedne, nebo ne. Ale jdeme na to oklikou tím, že vzděláváme manažery a šéfkuchaře. Hodně s nimi mluvíme, bavíme se o tom, co znamená přirozený respekt a jak má vypadat správné vedení týmu. Taky se ptáme nováčků, jak probíhal nábor i trénink a jestli všechno funguje tak, jak má.

Proč pracovat právě v Ambiente?

Protože je to prima firma, kde i Tomáš Karpíšek (zakladatel a majitel Ambiente) nosí džíny a tričko a na nic si nehraje. Kde nezasvěcený člověk nepozná, kdo je šéf a kdo ne. Kde se každý může učit od těch nejlepších a každý den dělá práci, která má smysl. Největší motivaci ale vidím v tom, že pokud člověk chce, má u nás dveře otevřené kamkoli. Dáváme příležitost. Vždyť všichni generální manažeři, jednatelé i šéfkuchaři u nás začínali jako číšníci a kuchaři!

A na závěr – hledáte teď kromě kuchařů i někoho k vám do kanceláře?

Rádi bychom nás HR tým rozšířili o náboráře. Na starost bude mít náborové aktivity, abychom neměli nouzi o kuchaře ani manažery. Je to smysluplná pozice a velká výzva, ve které se člověk nikdy nebude nudit. Náborář nám pomůže hledat nové kanály a společně budeme vymýšlet kampaně. Zájemci mi mohou psát na hana.smitalova@ambi.cz. Těším se na zprávy!