Crystalex otevřel prestižní pražský flagship. „Masaryčka naplnila naši vizi do posledního detailu,“ říká Tomáš Januš, generální ředitel

Nový obchod Crystalexu v projektu Masaryčka od světoznámé architektky Zahy Hadid je víc než jen prodejna skla. Je to designový zážitek. Generální ředitel společnosti Tomáš Januš v rozhovoru vysvětluje, proč se značka vydala cestou moderního minimalismu, jak vznikal interiér, který sází na kontrast a světlo, i jaké plány má Crystalex s historickou značkou Egermann.

Tomáš Januš, generální ředitel Crystalex
Tomáš Januš, generální ředitel Crystalex

Před nedávnem jste otevřeli novou prodejnu v Praze. Proč padla volba právě na prostory Masaryčky?

V okamžiku, kdy jsme věděli, že chceme otevřít pražskou prodejnu, odstartovalo hledání prostorů, což musím uznat, že byl zprvu docela oříšek. Volných prostorů je samozřejmě celá řada, ovšem ne každý byl pro naše potřeby vyhovující.

Naší myšlenkou bylo už od počátku poskytnout zákazníkům designové a přehledné zázemí, ovšem současně s tím byla naším požadavkem dobrá dostupnost, možnost parkování a pak také ideální podmínky pro zajištění chodu prodejny ve smyslu snadného zásobení. A teprve až Masaryčka navržená Zahou Hadid dokonale splnila naše představy.

Otevřít v současné době prodejnu a obzvlášť na tak prestižním místě byl docela odvážný krok.

To ano, nicméně rozhodnutí určitě nelitujeme, což mi trochu připomíná období, kdy došlo ke změně vizuálu celé značky Crystalex. Podobně jako otevření prodejny i tohle byl dost velký krok, ale rozhodnutí hodnotíme pozitivně a věříme, že právě to je cesta, jak se posunout o něco dál a zároveň ukázat, že spolu s rebrandingem naše chuť neustále inovovat a jít kupředu neutichá. Otevření prodejny je podobně jako změna vizuálu nákladný krok, ale vnímáme to jako investici do značky, která si to nepochybně zaslouží.

Crystalex

Když porovnám vaši současnou novoborskou prodejnu s interiérem té pražské, nejde přehlédnout, že je to opravdu výrazná změna. Proč jste se rozhodli vydat úplně jiným směrem?

Máte pravdu, ta změna je opravdu markantní, ovšem podoba té pražské perfektně kopíruje naši vizi a cestu, kterou jsme se po rebrandingu vydali. Naším cílem bylo vytvořit vysoce estetické, minimalistické a designové prostředí, které podtrhne kouzlo našeho skla, které má svůj příběh a přidanou hodnotu díky myšlenkám kreativních návrhářů. Také je to mimořádně nadčasový a vzdušný interiér, který reflektuje nejnovější trendy.

Současná podniková prodejna v Novém Boru je sice srdcovkou mnohých místních zákazníků, avšak v mnoha ohledech bohužel neodpovídá požadavkům současné doby. Věřím, že i ona se v budoucnu dočká své osvěžující proměny. Nedávalo by tedy smysl v jejím duchu tvořit pražskou prodejnu, to by byl výrazný krok zpátky a naše snaha by se zcela minula účinkem.

Jak byste popsal design pražské prodejny? V čem je výjimečná?

Celý flagship shop je založený na principu kontrastu mezi industriálním prostředím s přiznanými instalacemi i pohledovým betonem na stropě i stěnách.  Jasnou dominantou je zde barrisolová struktura, jejíž funkcí je vystavit a skvěle odprezentovat každý produkt, rovněž také nepřetržitě promlouvat ke každému divákovi, tedy i v nočních hodinách, kdy funguje jako skvělý poutač.

Tvarově a formálně nezastírá inspiraci v architektuře celého objektu od renomované světové architektky a svým výrazem na ni perfektně navazuje. A protože bez perfektních vizuálních vlastností by to nebylo ono, vše podtrhuje vlastní integrální osvětlení, které lichotivě nasvětluje sklo tak, aby bylo patrné, že jde primárně o něj. 

S tím si architekti opravdu vyhráli.

To ano, prodejna je totiž nejen praktická, ale mimořádně úchvatná. Spolupráce s předními architekty pro nás byla klíčová z hlediska vytvoření unikátního prostoru, který bude nejen vizuálně atraktivní, ale bude také dokonale ctít hodnoty a estetiku značky. A to si myslím, že se povedlo.

Crystalex

Prostor vaší prodejny je krásný, ale vzhledem k širokému portfoliu produktů předpokládám, že všechny produkty v ní nevystavíte.

Už když jsme realizaci prodejny plánovali, všichni jsme se shodli, že nechceme za každou cenu vystavit celý náš sortiment, který je už teď velmi rozmanitý a rok co rok se rozrůstá o nové tvary nebo dekorované kolekce. V takovém prostoru, kde je kladený důraz na design a estetiku, by to bylo akorát ke škodě. Vyznáváme staré známé heslo, že někdy méně znamená více. Proto v naší prodejně najdete řekněme výběr čerstvých novinek, také těch nejlepších kolekcí anebo edic, které mají skvělé předpoklady stát se bestsellerem. Protože ale naší snahou je maximálně vyjít vstříc našim zákazníkům, můžeme jim produkty, které u nás zrovna nenajdou, zaslat z našeho e-shopu, který je všemi kolekci plně zásobený.

Některé značky postupně zavádějí nové a nové pobočky. Máte v úmyslu něco podobného?

Představa více prodejen je samozřejmě úžasná, a přestože se takové myšlence do budoucna nebráníme, v současné době něco takového neplánujeme. Je to přeci jen poměrně náročné a byl bych nerad, kdybychom síť prodejen provozovali na úkor něčeho, co vyžaduje hodně péče. Naopak chceme co nejvíce energie věnovat pražské prodejně, jejíž potenciál můžeme neustále rozvíjet, později se také vrhnout na refresh novoborské prodejny. Také chceme posílit náš e-shop z hlediska nových kurýrních služeb a v neposlední řadě s ním expandovat i na zahraniční trh.

Ve vaší prodejně se brzy bude objevovat i další značka, konkrétně Egermann. Jak došlo k tomuto spojení?

Značku Egermann, která se před lety zařadila mezi zaniklé sklářské značky, jsme v roce 2023 odkoupili, protože jsme nechtěli dopustit, aby tak tradiční a z našeho pohledu vznešená značka, upadla do zapomnění. Byla by to totiž velká škoda, aby významný kus historie, který velmi ovlivnil sklářskou oblast, zcela zanikl. Celou značku jsme si proto vzali pod svá křídla, a to tak, abychom zachovali původní hodnotu, ale přitom ji dali zcela jinou, originální a designovější tvář současného století. Rád bych však zmínil, že přestože značka Egermann spadá pod vlastnictví značky Crystalex, nejde v případě výroby a následné rafinace o totéž. Každá ze značek je jiná nejen, co se týče z hlediska cílové skupiny, celkového přístupu, vizuální stránky, ale i průmyslového zpracování. 

Crystalex

Jak moc podobná si je značka Egermann s původní tvorbou?

Rebranding značky Egermann se liší nejen samotným vizuálem, ale také samotným zpracováním a zdobením skla. Historická hodnota značky Egermann byla pro nás silně inspirující, avšak už od počátku jsme si byli vědomi, že původní tvorbu nahradit nelze a ostatně se o to ani nesnažíme. Originál je zkrátka originál. S respektem k tradici a zapojením nových technologií jsme v novodobé verzi značky Egermann, v němž jsou patrné grafické prvky i barvy odrážející klasickou ruční výrobu tradiční značky. Se změnou ale vždy souvisí i nový začátek, díky čemuž jsme vytvořili zcela nový a výjimečný styl, který jde zcela jinou cestou. Takovou, kterou si dnešní doba zkrátka žádá. 

Když už jsme zmínili e-shop, objeví se právě značka Egermann na vašem e-shopu?

Produkty od značky Egermann samozřejmě budeme nabízet i prostřednictvím e-shopu, ovšem zcela oddělené od toho, kde současně nakoupíte výrobky od značky Crystalex. Stejně jako je unikátní samotná výroba, chceme i stejně speciální péči věnovat online storu, který bude specializovaný výhradně na tvorbu značky Egermann. Vizualizace jsou právě v plném proudu, avšak mohu prozradit, že čistý, minimalistický a naprosto přesvědčivý styl plný autenticity bude zákazníky nesmírně bavit.

Partnerem tohoto rozhovoru je společnosti ASIANA

ASIANA dlouhodobě podporuje české firmy v jejich rozvoji a růstu – a i touto formou představuje své klienty, jejich projekty a aktivity, které přinášejí na český trh inovace a posouvají jednotlivá odvětví vpřed. ASIANA je jedním z nejvýznamnějších hráčů v oblasti cestovních služeb a firemní mobility (mojeletuska.cz), který se zaměřuje na technologicky špičkové, efektivní a klientsky orientovaná řešení, která poskytuje již od roku 1993, kdy začala jako první cestovní kancelář v ČR nabízet letenky on-line.