Konečně stravenka, za kterou nemusíte platit

Rozhovor s jednatelem společností Lidl ČR a Lidl stravenky Vítem Pravdou.

Už skoro rok funguje na českém trhu stravenková karta Naše stravenka, která je produktem společností Lidl stravenky a Československé obchodní banky. Jak si v silné konkurence vede a zda se v segmentu stravenek chystá něco nového, představuje jednatel společností Lidl ČR a Lidl stravenky Vít Pravda.

Vít Pravda, Lidl

S jakým cílem jste vstupovali na trh, jemuž do té doby dominovali velcí hráči?

Společnost Lidl stravenky vstoupila na trh stravenek s jasným cílem: stát se moderní atraktivní alternativou k tradičním zaběhlým poskytovatelům stravenkových systémů, vybudovat co nejširší akceptační síť restaurací, které by Naši stravenku mohly přijímat. V neposlední řadě jsme se snažili vyhovět přáním mnoha zákazníků společností Lidl a Kaufland získat stravenku, kterou by v těchto řetězcích mohli uplatnit. Naši stravenku v současné době poskytuje zaměstnancům více než 4 000 firem, jejím prostřednictvím lze platit ve více než 6 000 restauracích.

Bylo těžké prosadit se na zaběhnutém trhu?

Na českém trhu dlouhou dobu fungovaly pouze tři stravenkové společnosti. Se vstupem Naší stravenky jim přibyla konkurence. Tím pádem z toho těží zákazník, protože naším cílem bylo také narovnat podmínky na trhu. Nejen v datových službách, ale i ve stravenkách bohužel platí, že provize, které jsou běžné v okolních zemích, jsou podstatně nižší než ty, na které jsme si museli zvyknout v České republice. Naše stravenka je férový produkt pro všechny.

Co stojí za úspěchem Naší stravenky?

Za úspěchem Naší stravenky stojí nabídka bezkonkurenčních podmínek, férový minimální poplatek ve výši 2,5 % z hodnoty stravenky pro restaurace při proplácení a nulové provize pro všechny zaměstnavatele bez rozdílu velikosti. K tomu jsme snažili být inovativní a po roce od rozjezdu jsme vstoupili do elektronického světa. Představili jsme ve spolupráci s ČSOB elektronickou stravenku, která slaví úspěch.

Jaké jsou výhody elektronické stravenky?

Jejím zavedením jsme reagovali na rychle se rozvíjející nástup digitalizace a oblíbenost platebních karet. Zároveň jsme slíbili jednoduché řešení bez zbytečné administrativy a splnili to. Držitelům stravenkové karty již postačí jen jedna platební karta, mají neustále přehled o zůstatku a proběhlých transakcích. Držitelé elektronické karty Naše stravenka ocení také to, že zůstatek na kartě nepropadá. Pro restaurace je pak hlavní výhodou především nulová administrativa při proplácení stravenek, která doposud nebyla na trhu standardem, a okamžité proplácení, což také doposud nebylo běžné.

Jednoduchá řešení se musí odrážet v zájmu zákazníků. Můžete to potvrdit?

Můžeme. Moc nás těší neustále rostoucí počty našich zákazníků. Jako příklad bych uvedl, že společnost Lidl stravenky vyhrála výběrové řízení největší tuzemské zdravotní pojišťovny VZP na dodavatele stravenek pro zaměstnance. V průběhu následujících čtyřech let tak bude poskytovat 3.500 zaměstnancům VZP Naši stravenku. Stravenky distribuujeme na 57 odběrných míst po celé České republice.

Naše stravenka v elektronické podobě zabodovala také u odborné veřejnosti.

Získali jsme výroční cenu Special Mention, kterou uděluje společnost Mastercard, čímž ocenila zavedení tohoto produktu na český trh.

Chystáte v segmentu stravenek nějaké další inovace?

Naši stravenku jsme dostali do mobilního telefonu. Vznikla aplikace Naše stravenka, díky které máte jasný přehled o transakcích se stravenkovou kartou. Pro restauratéry představíme v nejbližší době i úplně nový systém digitalizace proplácení papírových stravenek.

 

Vít Pravda

Vít Pravda vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor automatizované systémy řízení. Pracoval pro Siemens, pro Lidl dělá od roku 2001, stál u jeho příchodu do Česka a na Slovensko. Od roku 2001 je jedním z pěti jednatelů firmy, má na starosti účetnictví, kontroling, právní oddělení, IT a od roku 2016 také stravenky. Je ženatý, má dceru.