Koučování znamená nechat se vést klientem „tančit“ právě jeho tanec

Rozhovor s profesionální koučkou Zuzanou Treglerovou

Zuzana Treglerová má praktické zkušenosti HR ředitelky v mezinárodních korporacích. Působila nejen v Evropě, ale i v Asii, odkud si odnesla cenné zkušenosti pro svou další práci. Je koučkou ICF a v současné době se věnuje manažerskému, kariérnímu a životnímu koučinku. V rozhovoru pro HR News vysvětluje, že kouč je vlastně tanečník, který se nechá vést svým klientem, nebo taxikář, který veze klienta na místo, kde chce být.
Zuzana Treglerová

Jak jste se dostala ke koučování?

Internímu koučování jsem se věnovala v průběhu celé své HR manažerské praxe, přičemž samostatné profesionální externí koučování jsem zahájila od roku 2010. Na koučování mě vždy přitahoval především jeho pozitivní náboj, tj. že koučováním mohu pomáhat svým klientům odkrývat jejich potenciál, čímž dosahují rychlejší a efektivnější pozitivní změny v jejich životě.

A současně tím, že jako kouč pomáhám svým klientům dosáhnout větší uspokojení a radost v jejich životech, vlastně přináším i sobě nesmírné uspokojení ze smysluplné práce, která dává i mé práci kouče a mému životu vyšší a smysluplnější rozměr člověka, který po sobě chce zanechat pozitivní stopu do budoucna. A tak dnes mohu naprosto upřímně a s jistotou potvrdit, že konečně dělám práci, která je mi obživou a skutečně i koníčkem.

V kolika zemích jste působila v rámci své předchozí kariéry HR manažerky?

Jako personální ředitelka korporátní společnosti jsem pracovala v Čechách, se zodpovědností za země střední a východní Evropy (tj. Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Ukrajina, Rusko a Polsko) a dále pak jsem 4 roky pracovala na mezinárodních misích s regionální HR manažerskou zodpovědností v zemích jihovýchodní Asie (tj. Japonsko, Hongkong, Tchaj-wan, Čína, Filipíny, Indie, Malajsie, Thajsko, Singapur, Indonésie, Austrálie) a v Anglii.

Co nejdůležitějšího pro svůj život jste si odnesla z Asie?

Mou nejdůležitější životní zkušeností bylo poznání, že to, co vypadá na první pohled jako známé a stejné, může být hodně odlišné a současně to, co vypadá odlišně, může být naopak stejné. Ačkoliv jsem totiž v Asii pracovala na zahraniční stáži v rámci stejné korporátní firmy, která globálně používala jednotné procesy, bylo vždy nutné ověřovat, co s ohledem na kulturní specifika, resp. kulturní rozdíly, platí stejně jako v Čechách, v Anglii či v Hongkongu, a co je třeba vnímat odlišně, aniž by člověk ustupoval od svých principů. Asie mě tedy naučila být neustále vnímavá a otevřená v komunikaci bez předsudků a flexibilní v globálně lokálních řešeních.

Používáte své zkušenosti ze zahraničí i při koučování svých klientů?

Rozhodně ano, v koučování je totiž velmi důležité negeneralizovat, ale vnímat každého klienta v jeho jinakosti s ohledem a pouze na jeho osobní potřeby. Podporovat klienta, aby si on sám našel právě to své, nikoliv mé, řešení. Moje flexibilita a adaptabilita pro různé kultury mi pomáhá nechat se vést  klientem a „tančit“ s ním právě jeho tanec. Samozřejmě, že i moje předchozí mezinárodní manažerská praxe z korporátní oblasti mi pomáhá získávat důvěru pro  koučování manažerů v korporacích.

I když je dnes koučování stále populárnější metodou osobního rozvoje, mnozí lidé si pořád pletou kouče s poradci nebo trenéry. Co tedy přesně dělá kouč?

Na otázku, co dělám, většinou odpovídám: „Jsem taxikář, který vozí své klienty z místa, kde už nechtějí být, na místo, kde být chtějí.“ Jinými slovy pomáhám lidem žít svůj vlastní život a ne život někoho druhého. Koučovací metoda klientům nastavuje různé úhly pohledu a podněcuje je k novému způsobu přemýšlení tak, aby přestali být pod vlivem aktuálního prostředí, získali odstup a pohled z jiného  úhlu a ve vzájemné rovnoprávnosti vztahu kouče a klienta, podpořené naprostou důvěrou a otevřeností, dokázali sami vytvářet a odhalovat nová, odvážná řešení relevantní jen pro ně.

Dá se říci, kdo je váš typický klient?

Moji klienti jsou z velkých mezinárodních i menších společností, kde poskytuji manažerský, kariérní a životní koučink. Např. když potřebují překonat obtížné situace v práci či soukromí (nová role, změna role, dosažení náročného pracovního cíle). Klientům také pomáhám s „restartem“ života či kariéry: např. lidé na „křižovatce života“ (ve 40.-50. roku života), ženy vracející se do zaměstnání (po mateřské dovolené či delší přestávce). Pracuji s klienty, kteří hledají první pomoc při vyhoření a jak lépe vybalancovat svůj život. Často také pracuji s manželkami a partnerkami úspěšných mužů a v neposlední řadě pracuji také s kariérně úspěšnými ženami ve věku +/- 35.

Popište nám, jak pracujete s kariérně úspěšnými ženami nebo manželkami a partnerkami úspěšných mužů.

V podstatě se všemi mými klienty pracujeme se zvědomováním si své hodnoty, svých silných stránek a jejich plným využitím ve svůj prospěch tak, jak to je pro daného klienta právě aktuální či důležité. S kariérně úspěšnými ženami se většinou soustředíme na jejich další důležité životní cíle, které pociťují, že je potřebují v určitém věku či situaci více vybalancovat ve svém pracovním a soukromém a rodinném životě. Podobně i s manželkami či partnerkami úspěšných mužů se zaměřujeme na identifikaci jejich silných stránek tak, aby si dokázaly plně uvědomit svou hodnotu, jedinečnost a potenciál ke splnění si vlastních snů - bez výčitek a v kontextu života jejich partnerů a rodiny.

Jak dlouho musí koučování probíhat, aby přineslo výsledky?

Většina dobrých koučů nabízí minimálně 6–10 koučovacích sezení, ale nechá vás koučovací program ukončit okamžitě, pokud začnete mít dojem, že se koučink pro vás neubírá tou správnou cestou. Pro opravdu efektivní a trvalejší výsledek se doporučuje kouče používat alespoň po dobu 2–3 měsíců, u složitějších změn alespoň 6 měsíců. Současně je však třeba mít na paměti, že koučink funguje pouze pro takového klienta, který skutečně chce ve svém životě dosáhnout pozitivní změnu a je připraven svůj plán změny realizovat.

Jaký postup pro výběr kouče doporučujete? Je například důležitá certifikace?

Výběr pro vás vhodného kouče je velmi důležitý, mimo jiné to musí být profesionál a musíte mu plně důvěřovat. Trh koučinku v ČR totiž nejvíce potřebuje poznat a odlišit kvalitní kouče od lidí, kteří klientům nepřinášejí požadovanou kvalitu a očekávané výsledky. Mezinárodní federace koučů - ICF (International Coach Federation) jako největší světová organizace v oboru sdružuje vice než 22 000 členů po celém světě. Od roku 1995 určuje standardy koučování ve více než 100 zemích. V České republice garantuje vysoké profesionální a etické standardy koučování. Jsem členkou ICF a při koučování je pro mě závazný etický kodex ICF.

Co zahrnuje vaše bezplatná ochutnávku koučování a jak se na ni zájemci mohou přihlásit?

Jelikož pro koučování je klíčový rovnocenný vztah vzájemné důvěry mezi koučem a koučovaným, každý koučovací program s potenciálním klientem zahajuji bezplatnou „seznamovací“ schůzkou s cílem vzájemně se nezávazně představit, zjistit vzájemná očekávání a sympatie a dát tak potenciálnímu klientovi možnost svobodně a dobrovolně se rozhodnout, zda se mnou chce svůj koučovací program realizovat. Schůzka trvá 60 minut a zájemci se mohou přihlásit telefonicky či emailem.

Měla jste i vy nebo máte svého kouče?

Ano mám. Za prvé proto, že koučink pro mě osobně funguje a pomáhá mi v mém životě, za druhé proto, že svým klientům chci nabízet pouze takové služby, o kterých z vlastní zkušenosti vím, že fungují.

Co děláte, když zrovna nekoučujete?

Mezi moje koníčky patří „užívat si svůj vlastní život – tady a teď“ s mým synem, se kterým často společně podnikáme nejrůznější cesty za poznáním. Ráda také hledám inspiraci ve studiu štěstí a úspěchu velkých osobností současnosti i minulosti.