Pro udržení zaměstnanců ve firmě je kritické počáteční období, proto je třeba se na ně zaměřit

Rozhovor s Dagmar Vackovou, ředitelkou divize lidských zdrojů pro Českou republiku a střední Evropu ve společnosti DHL Express.

Společnost DHL Express se zabývá přepravou zásilek, balíků a dokumentů s doručením do celého světa. Poskytuje exportní služby, importní služby, DHL Servicepoint. Stejně jako v loňském roce ji byl udělen certifikát Top Employer Czech Republic za vynikající pracovní prostředí, které vytváří pro své zaměstnance. Ve společném rozhovoru s Dagmar Vackovou jsme diskutovali o motivaci zaměstnanců, jejich benefitech, i o firemní kultuře. 

Dagmar Vacková.

Za použití jakých nástrojů lze do firmy přilákat schopné a vyhovující uchazeče, a hlavně, jak je následně udržet?

Zejména pracujeme na tom, aby naši firmu potenciální zaměstnanci vnímali jako zajímavého zaměstnavatele, a to nejen na tradičních akcích, jakými jsou veletrhy práce, ale v reálném životě. Naše kurýry ve firemních žlutých dodávkách můžete potkat při doručování zásilek každý den ve všech koutech republiky. Můžete o nás slyšet, když podporujeme vybrané projekty, jako např. Ježíškova vnoučata. Samozřejmě na nás můžete narazit na sociálních sítích, v současnosti právě finalizujeme naši kartu zaměstnavatele na Proudly.cz. To nám pak napomáhá přilákat ty správné lidi do firmy, když hledáme další posily.

Pro udržení zaměstnanců ve firmě je z naší zkušenosti kritické počáteční období, na které se proto zaměřujeme. Už na výběrovém řízení se snažíme odlišit od jiných firem a každý, kdo se ho zúčastní, si od nás odnáší malou upomínku. Pro ty zaměstnance, které si vybereme, máme další překvapení. Náš kurýr jim ještě před nástupem do firmy doveze tzv. startovací balíček, který obsahuje nejen řadu důležitých informací, ale také představuje zkušenost s naší společností z pozice zákazníka.

V prvních třech měsících se zaměstnanci nevěnuje jen přímý nadřízený, ale tzv. „parťák“. Parťáci jsou proškolení kolegové, kteří jsou již delší dobu ve firmě a jsou připraveni nováčkům poradit a usnadnit jim začlenění do nového prostředí.

Mít motivované a angažované zaměstnance je podle generálního ředitele firmy páteří byznysu. Jak tedy společnost DHL Express motivuje své pracovníky?

Motivovaní zaměstnanci, kteří poskytují zákazníkům prémiovou službu, jsou jedním ze čtyř pilířů naší strategie, tím to celé začíná. Motivace našich zaměstnanců je v rukou jejich nadřízených. Sedmdesát procent našich zaměstnanců je řízeno středním managementem – supervisory. A proto je na tuto roli systematicky připravujeme. Každý supervisor absolvuje zcela unikátní mezinárodní dvouletý tréninkový program, který zahrnuje nácvik získaných dovedností v praxi, koučování nebo také únikovou hru.

Předpokladem práce na těchto pozicích jsou nejen odborné znalosti, ale právě řízení lidí, aby mimo jiné dokázali individuálně motivovat své podřízené. Každý jsme jiný a každého motivuje něco jiného. Pro někoho je důležité, že jsme firma, kde je normální se rozvíjet, učit se a přecházet z jedné pozice na druhou, jiný ocení jistotu zaměstnání u velké firmy s férovou mzdou a širokou nabídkou benefitů.

Za standard považujeme každoroční celofiremní průzkumy názorů zaměstnanců, následované intenzivní diskusí na všech odděleních i vedení firmy a přijímání opatření k zvýšení motivace zaměstnanců a zlepšování pracovních podmínek.

O jaké nefinanční benefity jeví zaměstnanci největší zájem, a jak je selektujete v rámci regionů?

Nejoblíbenějším nefinančním benefitem jsou u nás zlevněné tarify u mobilních operátorů T-mobile a O2, které jsou výrazně pod běžnou tržní cenou a mohou je využívat nejen naši zaměstnanci, ale také jejich blízcí. Díky síle naší značky mají zaměstnanci možnost využívat slevy u mnoha dalších společností v nejrůznějších oblastech, např. cestovních kanceláří.

Interně se pak zaměřujeme zejména na pracovní prostředí, ať už se jedná o kanceláře, provozní prostory nebo kvalitu a vybavení dodávek, které řídí naši kurýři. Snažíme se stále zlepšovat i vybavení v našich prostorách, ať už se jedná o kvalitní kávovar, zázemí pro provoz či místa pro krátkou relaxaci. Také jsme uvolnili naše pravidla oblékání v kancelářích a přiklonili se k neformálnímu stylu.

Jednou ročně pořádáme velmi oblíbenou párty pro všechny zaměstnance a tu doplňují v průběhu roku teambulidingy v rámci jednotlivých oddělení. Naši zaměstnanci mají v oblibě různé soutěže, ve kterých získávají vstupenky na různé atraktivní lokální či mezinárodní akce, např. fotbalová utkání Bayernu Mnichov, Filmový festival Karlovy Vary nebo Fashion week.

Pět dnů dovolené navíc považujeme za standard, loajalitu dlouhodobých zaměstnanců oceňujeme ještě dalšími až třemi dny dovolené navíc.
V letošním roce připravujeme jako novinku zavedení wellbeing konceptu pod názvem „I feel good“ se zaměřením na pět oblastí: fyzické a mentální zdraví, finanční zdraví, vztahy a rovnováhu mezi prací a volným časem. V rámci zachování rovných podmínek neselektujeme benefity dle regionů.

V čem spočívá síla firemní kultury společnosti DHL Express?

Jsme nejmezinárodnější společností na světě, jsme zastoupeni ve více než 220 zemích světa. Jsme hrdí na to, že dosahujeme skvělých výsledků s respektem. Naše kultura je neformální, tykáme si a týmová práce a ochota si vzájemně pomáhat napříč firmou, ale také s kolegy ze zahraničí je pro nás samozřejmostí. Domnívám se, že sílu naší firemní kultury demonstruje například počet fotografií, které zaměstnanci sdílejí ze svých dovolených, kdy se spontánně fotí s našimi dodávkami, kurýry či na pobočkách ve všech možných destinacích, které navštíví.

DHL Express byla oceněna jako Top Employer pro Českou republiku pro rok 2019. Čím se v závěru liší od jiných firem stejného zaměření?

Firmy obdobného zaměření mohou mít obdobné postupy a procesy, ale nemohou napodobit naše skvělé motivované zaměstnance a unikátní firemní kulturu. Každý zaměstnanec firmy bez ohledu na oddělení, ve kterém pracuje, je Certifikovaný mezinárodní specialista a je samozřejmostí, že v každodenní práci demonstrujeme naše čtyři atributy, napoprvé správně, can do přístup, rychlost a nadšení. Zákaznický přístup jsme povýšili na tzv. Insanely customer centric culture a máme nastavený celý systém oceňování zaměstnanců, počínaje zveřejňováním všech pochval od zákazníků, vyhlašováním zaměstnanců čtvrtletí a zaměstnanců roku s jejich osobními příběhy. Díky tomu si zákazníci vybírají právě nás.