V online komunikaci je důležitá hlavně autenticita, vypnuté kamery jsou zlo pro všechny zúčastněné

Rozhovor s Ivonou Ester Kolínskou, lektorkou kurzů komunikace a práce s lidmi v ICT Pro

Ivona Ester Kolínská působí ve společnosti ICT Pro jako lektorka kurzů měkkých dovedností. V rámci svých témat se věnuje mimo jiné problematice komunikace na dálku a práci se zaměstnanci i po neformální stránce. Právě k těmto tématům směřovaly také otázky našeho společného rozhovoru, ve kterém paní lektorka nabízí řadu praktických tipů pro vaše online meetingy.

Ivona Ester Kolínská, lektorka ICT Pro

Nemáte pocit, že je v dnešní době ve firmách tak trochu „přezoomováno“ a „přeteamsováno“, a klesá tím efektivita?

Online meetingů je opravdu hodně, nicméně bych v tom nehledala důvod pro pokles efektivity práce. Podle mě je spíš potřeba si v tom najít vhodný režim. Online meetingy nám teď také trochu suplují běžné setkávání v kanceláři a společenský kontakt, což je v pořádku, protože oboje má v našich pracovních životech své místo.

Týmům, které byly zvyklé spolu běžně fungovat v jedné budově, bych doporučila dělat každý den nebo alespoň obden krátké rychloporady (opravdu krátké - maximálně 30 minut, s ohledem na počet lidí v týmu klidně 15 minut), kde každý nasdílí, co udělal, co bude dělat a co potřebuje od kolegů. Tím se členové týmu navzájem udržují v obraze a můžou se operativně domluvit, jaké další individuální schůzky jsou případně potřeba a jak si mohou pomoci.

Jednou za týden nebo dva doporučuji na cca 75 minut - zde podle počtu lidí v týmu klidně delší :-) - udělat společenské setkání, kde se neřeší pracovní témata, nýbrž jak se kdo má, co děti, rekonstrukce, zážitky atd. Díky těmto setkáním udržujeme společenské vazby nezbytné pro pohodu a důvěru v týmu.

Nabídnete nějaká doporučení, případně tipy ze zkušeností účastníků vašich kurzů, co se osvědčuje při plánování běžného pracovního rozvrhu při práci na dálku?

Jedním z mých oblíbených mini hacků při organizování jakékoliv práce, ať už na dálku nebo v kanceláři, je si, kromě TO DO listu, napsat také TODAY list, tedy to, co plánujete udělat ten den. Díky tomu nestresujeme naši mysl všemi úkoly, které leží pře námi, ale jen tím, co je reálné ten den zvládnout.

Dobré je si také vést HAVE DONE list, tedy i seznam toho, co všechno už jsme udělali. Stejně jako při túrách v horách, kde nás horští průvodci učí se při odpočívání koukat směrem dolů, na cestu, kterou už jsme ušli a ne nahoru, na tu, kterou máme před sebou, i pohled na úkoly, které už jsme zvládli na nás má uklidňující účinky.

Co podle vás nejvíce odlišuje brilantní vystoupení v online prostoru od běžného projevu?

Autenticita. Mně osobně nejvíce zaujmou lidé, kteří jsou sví, upřímní, veselí a i v online komunikaci se chovají přirozeně.

A co naopak sama vnímáte jako největší bariéru pro řečníka, který má vést například poradu nebo webinář?

Vypnuté webkamery. Online nám dává možnost se setkávat s lidmi, aniž bychom byli vidět. Což je pohodlné, protože si nemusíme lámat hlavu s tím, jak vypadáme, jak se tváříme, co děláme atp. Hojně této pohodlné možnosti využíváme.

Ono je sice fajn moct si vyžehlit a ještě u toho napůl poslouchat zajímavé povídání, ale sedět před 15 lidmi, u kterých netušíte, jestli žehlí, vnímají vás a nebo si zrovna odskočili pro balíček je nepříjemné. Proto jsem velký fanda zapnutých webkamer. I z pohledu účastíka mi dodá jinou energii, když koukám pouze na lektora nebo na deset dalších usměvavých tváří :)

Osvědčují se vám osobně nějaké konkrétní triky, které pomáhají udržet pozornost účastníků vašich online kurzů a webinářů?

Určitě zapojování účastníků ať při sdílení, práci v menších skupinkách v break out roomech nebo kreativní aktivitou, kdy každý sám něco vytváří a pak třeba sdílí fotku. U přednášek nebo při práci s větší skupinou jsem si oblíbila používání Mentimetru, ve kterém lze tvořit interaktivní kvízy, hlasování, sbírat názory a další.

Z různých anket a průzkumů vyplývá, že zaměstnancům začala za poslední rok velmi chybět neformální interakce a komunikace s kolegy. Vybavíte si nějaký zajímavý příklad, jak firmy řeší tuto otázku?

Jedním z mých oblíbených nápadů, se kterým jsem se setkala v několika větších firmách je vyčlenění speciální online místnosti "kuchyňka", která běží non stop a kdykoliv si chcete dát pauzu, můžete se připojit a hodit řeč s tím, kdo tam zrovna je :-)

Zabýváte se mimo jiné problematikou gamifikace a teambuildingy. Jak lze tato témata vytěžit v době, kdy je osobní kontakt zaměstnanců snížen na minimum?

Jak jsem již zmínila, opravdu věřím, že je důležité i při práci na dálku dát prostor neformálním aktivitám, ať  už je to online "kuchyňka", společenský meeting, neformální večerní setkání u vína nebo si jen tak zavolat a neřešit práci, nýbrž jak se ten druhý má. Při svých webinářích ráda dávám prostor pro kontakt mezi účastníky. Popovídat si je mnohdy minimálně stejně cenné, jako se něco nového dozvědět.

Možnosti gamifikace v online prostředí stále zkoumám, zatím mě nejvíc baví výše zmíněný Mentimetr a pak práce s všelijakými pomůckami, jako jsou například karty s otázkami, tématy, úkoly atp., které mám já u sebe, a účastníci si říkají, kterou mám odkrýt. Jsou to drobnosti, které ale dokáží online rutinu trošku oživit.

Připravujete pro ICT Pro nyní nějaký kurz v souvislosti s diskutovanými tématy, na který byste ráda účastníky pozvala?

Ano. :-) Ráda bych vás pozvala na nový kurz Jak úspěšně posílit svoji osobní spokojenost. Jedná se o sérii pěti tříhodinových setkání na témata stress managementu, práce s emocemi, motivace a dalších, kde se kromě teoretického základu věnujeme hodně práci s individuálními zkušenostmi, prožitky a konkrétními nástroji. Zatím za sebou mám první běh, který se opravdu povedl. Speciálně v dnešní době cítím, že je potřeba si dopřát možnost se zastavit, inspirovat a opečovat.