Pavlína Dostalíková, Institut zdravého životního stylu

Ze zdravého dítěte jednou vyroste zdravý zaměstnanec

Rozhovor s Pavlínou Dostalíkovou, zakladatelkou Institutu zdravého životního stylu a Nutricentra, předsedkyní spolku Zdraví do škol

Pavlína Dostalíková se přes 10 let věnuje ve své poradně zdravému životnímu stylu dospělých. Před více než třemi lety navíc spoluzaložila a vede celorepublikový projekt Zdraví do škol od A do Z. V jeho rámci, zároveň ve spolupráci s dalšími profesionály v oblasti výživy, učí zábavnou formou žáky na školách i mateřských centrech zdravému životnímu stylu. 

Projekt má vysoké cíle - změnit přístup dětí i jejich rodičů ke stravování a vychovat z nich zdravé dospělé. Ambiciózní záměr získává podporu veřejnosti i partnerů.

V rozhovoru se dočtete nejen o samotném projektu Zdraví do škol, ale například i o tom, jak by měl vypadat zdravý jídelníček dětí a co pro ně nejen jako rodiče můžeme v tomto smyslu udělat.

Měly by se firmy věnovat prevenci zdraví dětí?

Já myslím, že měly. Pouze ze zdravých dětí vyrostou zdraví dospělí. A zdravý dospělý = zdravý zaměstnanec a to je, předpokládám, to, co chce každý zaměstnavatel. Čím dříve se děti zásadám zdravého životního stylu naučí, tím méně se bude muset investovat do řešení následků, které my řešíme denně.

Jak dnešní děti obecně vnímají a přijímají zdravou stravu?

Vnímají ji tak, jak jim to předkládáme my, dospělí. Pokud se zeptáte dětí ve školce nebo malých školáků, odpoví vám, že to je ovoce a zelenina, protože obsahují vitamíny, a proto jsou zdravé. Když se zeptáte dospívajících, řeknou vám, že zdravá strava je strava bez masa a mléka a koupí si ji v obchodě nebo jídelně, kde hledají název Zdravá nebo BIO výživa. Ale když se nad tím zamyslíme: Jsou vitaminy a minerální látky jen v ovoci a zelenině? Bude dítě prospívat, bude správně růst a mít dostatek energie, bude tedy zdravé, když bude jíst jen a pouze ovoce a zeleninu? Je v pořádku, když dítě v pubertě v rámci „zdravého“ stravování (kdy je pro něj velmi důležitá pestrá skladba jídelníčku, dostatek energie, plnohodnotných bílkovin i minerálních látek a vitaminů obsažených v mase a mléčných výrobcích) jí převážně koblihy a smažené hranolky s tatarkou? Určitě není, a přesto tento způsob stravování si spousta dětí vykládá jako pojem „zdravá strava“.

Jak si tedy máme zdravou stravu představit?

Rozhodně bychom neměli podléhat módním trendům, a to v dětské výživě platí dvojnásob. Ne nadarmo se říká, že dítě není malý dospělý. Má specifické nároky, které odpovídají jeho vývojovému období a ty je nutné respektovat, jinak můžeme dítěti negativně ovlivnit růst, vývoj i zdraví v budoucnosti. Zdravá strava je především založena na pestrém a pravidelném jídelníčku. Nic není zakázané. Důležitá je kulinární úprava, takže co nejméně přepálených tuků – platí i doma (smažené, fast-food), omezování soli, přidaných cukrů, nasycených tuků a zbytečné chemie. A k tomu sem-tam nějaký malý hříšek, to k životu prostě patří. Strava by měla být co nejpřirozenější a čím méně průmyslově zpracovaná, tím to bude pro dítě lepší.

Tzv. pamlsková vyhláška o zákazu nezdravých potravin ve školách, která platí od ledna letošního roku, vyvolala na veřejnosti poměrně hlasitou reakci – školním bufetům chybí sortiment a zavírají, žákům chybí „zakázané ovoce“. Je podle vás tento zásah státu opravdu ku prospěchu věci?

Ona vyšla už v září 2016 a do ledna měly školní bufety prostor se na ostrý vstup do reality připravit. Text vyhlášky už v září znali na všech školách. Ale jak to u nás bývá, počkali jsme v poklidu 4 měsíce, na pět minut po dvanácté, a pak začali protestovat. Podle mého názoru byl zásah státu velmi důležitý, protože jsme zapomněli na to, že jsme to, co jíme, a dětem jde o zdraví. Jednoznačně byznys a využití dětských slabostí vítězily.

To, co nebylo vhodně zvolené, byl a je obsah tzv. pamlskové vyhlášky, kde si nedovedu představit, že ji vymyslel člověk z praxe. Neříkám tedy, že je dobrá, říkám však, že je nutná a v některých parametrech by měla být ještě přísnější. Rozhodně bylo chybou vymezit omezení nevhodných živin (cukr, sůl, SFA) na 100 g výrobku. Takto nikdo jídlo nejí. Jíme různě velké porce a různé kombinace potravin. A nákup ve školním bufetu by měl žákům také ukazovat, jak má být složení jídla správně.

Bohužel vyhláška dokonalá není, ale je platná a rušení bufetů přikládám spíše neznalosti provozovatelů v potřebě dětí a vlivu na jejich zdraví a neochotě měnit staré zvyky. Ano, sortimentní nabídka zatím není tak velká, ale já jako rodič rozhodně nechci podporovat to, aby si mé dítě ve škole mohlo kupovat chipsy, lízátka a colu kdykoli se mu v kapse objeví dvacetikoruna na normální sváču. Je řada firem, které zahájily vývoj svých výrobků tak, aby do školních bufetů vhodné byly, jen bude ještě chvíli trvat, než je objevíme.  

   

Co pro zlepšení obrazu zdravého stravování mohou udělat školy a co rodiče dětí?

Tady je to jednoznačná odpověď. Jít příkladem, edukovat a znovu jít příkladem. Nelze kázat vodu a pít víno. Děti dokážeme nejvíce ovlivnit do cca 6 let. Pak je ještě důležitý první stupeň ZŠ. V této době je pro ně každý dospělý obrovský vzor. Nejprve rodiče, pak učitelé, kuchařky i každá paní uklízečka. A to, že děti jsou vlastně obrazem nás dospělých, si uvědomujeme jen málokdy.

Vy se také věnujete edukaci dětí na školách. Co vás k tomu vedlo?

Více než 10 let se ve své poradně věnuji dospělým klientům a následkům jejich nezdravého životního stylu. Jsou to lidé v produktivním věku, zaměstnanci velkých i malých firem, kteří neřeší jen fyzickou krásu, ale začínají si uvědomovat své zdraví, třeba i začínající komplikace (př. vysoký krevní tlak, cholesterol). Jsou to také velmi mladí lidé, které nikdo ke správné životosprávě nevedl a kteří jsou fyzicky na tom tak, že do budoucna jim hrozí ještě větší zdravotní problémy než naší generaci. A tito klienti čím dál častěji používají větu: „Proč nás tohle nenaučili rodiče, proč nás to neučili ve škole?“  No proto, že je (nás) to taky nikdo neučil a možná to tehdy nebylo potřeba. Nabídka potravin byla omezená, stravovací zvyklosti byly vcelku přijatelné a rozhodně nebyl tlak internetu a médií plný rozporuplných článků a módních trendů o výživě.

Představte nám váš projekt Zdraví do škol od A do Z. Co je jeho cílem?

Celorepublikový projekt Zdraví do škol od A do Z vznikl před více než třemi lety díky spojení profesionálů v oboru výživy (nutričních terapeutek a výživových poradců), působí na školách, v mateřských centrech i ve vlastních poradnách výživy. Zaštiťuje ho spolek Zdraví do škol, z.s..

Asi nejlépe nás vystihují 3 motta:

„Zdravé dítě = Zdravý dospělý.“ – Formou edukace i praktických aktivit komplexně pomáháme dětem, rodičům, školám, kuchařkám, firmám v oblasti uplatňování zdravého životního stylu dětí.

„Jsme profesionálové a není s námi nuda.“ – Jsme profesionálové v oborech (výživa, pedagogika, kuchař atd.) Zábavně a prakticky realizujeme své programy.

„Ruce jako návod.“ – Toto motto vyjadřuje naši výjimečnost. Jako návod používáme vlastní edukační materiály = naše ruce. Ty si nosíme neustále s sebou, máme je kdykoli k dispozici a na prstech dvou rukou si dokážeme vypočítat všechna důležitá pravidla. Používáme k tomu vlastní příběhy o Městečku Zdravíkov a jeho ulicích, kamarádech Zdravoušovi a Zdravěnce, dědovi Ručičkovi, kamarádovi Opečánkovi a dalších. Nachází se tu i vesnice Semtamovice se třemi ulicemi (Hamburgerová, Solená a Cukrátková). I ta do života patří, není zakázaná, ale jak už název napovídá, můžeme ji navštěvovat jen sem tam.

Jak probíhá jeho realizace a co konkrétně může školám, žákům, případně jejich rodičům nabídnout?

Realizace Zdraví do škol od A do Z může probíhat různými způsoby. Jak už bylo dříve řečeno, pracujeme komplexně, proto naše nabídka je vždy komplexní a vždy ji upravujeme aktuálním potřebám objednatele (dle cílové skupiny, věku atd.). Nabízíme dlouhodobé programy „Putování Zdravíkovem“, „Zdravoušova Kantýna“, jednorázové kuchtící Projektové dny, Besedy se žáky, s rodiči, Přednášky pro učitele, kuchařky, Pomoc s tvorbou jídelníčku, Vaření s kuchařem, Hodnocení sortimentu kantýny. Nejnovější program „Zdravoušova kantýna“ nabízí kantýnám vybraný sortiment a receptury na svačiny dle výživových doporučení i pamlskové vyhlášky.

Bližší informace najdete na www.zdravidoskol.cz.

Můžete představit průběh tohoto projektu v konkrétní škole? Co ve výsledku přinesl?

Přemýšlím, kterou konkrétní školu vybrat. Možná ZŠ Pardubice Dubina, kde spolupracujeme nejdéle v rámci školní jídelny, v loňském školním roce zde proběhl program Putování Zdravíkovem v první třídě a také celoškolní dny zdravého životního stylu. Díky působení naší lektorky Zuzky Kielové se zvýšil počet strávníků školní jídelny téměř na dvojnásobek, to je určitě dobrý výsledek, nemyslíte?

Možná více představím jeden z novějších programů, kterým naši lektoři (díky finanční podpoře Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR) žili intenzivně až do prázdnin. „Putování Zdravíkovem“ je dlouhodobý program na 6 týdnů. Formou zážitkové pedagogiky děti procházejí edukačními i praktickými bloky, dostávají různé úkoly, se kterými jim pomáhají i rodiče (např. alespoň jednou denně jíst u jednoho stolu, prostírat atd.). V 5 blocích procházejí pravidly Pestrosti, Pravidelnosti, Pitného režimu, Pohybu a odpočinku, navštíví i Semtamovice a poslední blok je na přání a vždy zvítězí opakování a další kuchtění vlastní svačinky. Všechny bloky jsou složeny z didaktické-edukační a praktické části. Výsledek?

Je to dlouhodobá cesta a my dospělí ji musíme rozvíjet opakovaně. Rozhodně nepočítáme s tím, že jedna aktivita u konkrétního dítěte změní život na vždy, ale každé zapojené dítě se minimálně naučí rozlišovat zdravé a nezdravé potraviny. A toto je pro nás obrovský úspěch. Doplním reakci rodiče jedné sedmileté dívky ze ZŠ na Praze 7: „Projekt nenásilným a hravým způsobem směruje děti ke zdravé stravě. Dceři se to moc líbilo a vždy barvitě popisovala své dojmy a co je a není zdravé. Rozhodně přínosné, protože to že si to děti zažijí je víc než jen nějaká proklamace nebo přednáška. Rozhodně pozorujeme změny, např. si je vědoma škodlivosti sladkých limonád, které pije výjimečně a naproti tomu je větší poptávka po ovoci a zelenině.“

Má váš projekt ambice stát se úspěšným, například jako je obdobný program Food for Life, do něhož se zapojily již tisíce škol a který ve Velké Británii proslavil známý kuchař Jamie Oliver?

Ano, ambice máme velké a po malých krůčcích se nám daří naše cíle plnit. Jsme exkluzivní, ruce jako návod nemá nikdo jiný, programy tvoříme profesionálně po všech stránkách, ale na další rozvoj a zapojení mnohem většího počtu škol už nestačí jen naše nadšení a hodiny a hodiny dobrovolnické práce. Potřebujeme větší team, více partnerů a financování.

Mohou se tedy do vašeho projektu Zdraví do škol zapojit také firmy a další subjekty? Jak mohou pomoci?

Samozřejmě a budeme za to velmi rádi. Formy pomoci nebo spolupráce mohou být různé. Od finančních, přes hmotné vybavení, tisky materiálů, webové aplikace, dárky pro děti nebo pomoc s marketingovými aktivitami. Rozhodně je možností mnoho a budeme velmi rádi za spolupráci s firmami, které stejně jako my myslí na budoucnost a vnímají to, že „Zdravé dítě = Zdravý dospělý“.

Jak vás mohou firmy a jiní potenciální partneři kontaktovat?

Nejlépe přímo mě. Buď mailem na pavlina@nutricentrum.cz nebo info@zdravidoskol.cz. Případně kontaktním formulářem www.zdravidoskol.cz. Ráda vysvětlím více i telefonicky (+420 775 191 911) a budu se těšit na osobní setkání.

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.


Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace