Neurologické aspekty učení a jak jich využít při budování L&D programu (1/2)

Řada firem se stále snaží vychytat mouchy ve svých programech učení a rozvoje (Learning & Development programech). Většinu programů vytváří interně zaměstnanci, kteří ale nejsou vyškoleni v oblasti neurověd, neuropsychologie, medicíny nebo kulturní antropologie a vývoje dospělých. Právě tyto poznatky jsou pro skutečně účelný L&D program důležité a zaměříme se na ně.

Ilustrační snímek

Lidské myšlení a schopnost učit se jsou velmi složitou a komplexní záležitostí. Pro vaše praktické potřeby je nicméně důležité si uvědomit, že se v této oblasti objevuje z pohledu vědy řada mýtů. Zde je deset těch nejrozšířenějších, které byste měli znát, než začnete cokoliv nastavovat nebo měnit:

Používáme pouze 10 % našeho mozku

To je nesmysl, protože téměř celý svůj mozek využíváme. Tento mýtus mohl vzniknout, protože většina lidí skutečně využívá pouze asi 10 % POTENCIÁLU své mysli.

Někteří lidé využívají více jednu nebo druhou část mozku

To je naprostý nesmysl. Všichni používáme obě hemisféry po celou dobu. Například schopnost kreativního myšlení zahrnuje celý mozek, nejen pravou hemisféru, jak se mnozí domnívají. Ukázalo se, že profesionální hudebníci používají při skládání hudby levou „analytickou“ stranu mozku více než pravou „kreativní“ stranu mozku.

10 000 hodin – tak dlouhou praxi potřebujete, abyste se stali expertem ve svém oboru

Ano, i tento mýtus se v různých zdrojích objevuje. Někdy je to 10 tisíc hodin, jindy méně nebo více. Nejde ale o čas jako o přístup, který k učení zvolíte. Musíte být schopni rozložit si komplexní problematiku na malé části a porozumět každému jednomu dílku a jeho vztahu k ostatním částem. Pokud tento přístup dokážete skutečně efektivně vytěžit, čas nehraje roli.  

Čím více času učení věnujete, tím bude efektivnější

Ne, v mnoha oblastech existuje velmi jasný důkaz, že „křížový trénink“ napříč dalšími disciplínami, které nejsou přímo zaměřeny na cílovou problematiku, zlepšuje váš výkon ve vybrané disciplíně.

Někdo je spíše vizuální nebo auditivní typ studenta

Možná dáváte některému z vašich smyslů přednost, avšak všeobecně platí, že čím více smyslů při tréninku používáte, tím efektivněji se učíte.

Existují „učicí okna“, kdy máme pocit, že nic nevíme, i když jsme se to učili

To není pravda. Naše schopnosti kultivujeme po celý život a mozek si poznatky pečlivě ukládá.

Pod tlakem přebírá roli náš „plazí“ mozek

Nesmysl, neexistuje žádný plazí mozek, jen složitá biologie. Pokud máš mozek čelí chaosu a stresu, který ovlivňuje prefrontální kůru, vypíná naše složité racionální myšlení a soustředí se na základní pudy. Naštěstí se s tím dá naučit pracovat.

Stres narušuje učení

To je jen částečná pravda. Různí lidé mají různé úrovně tolerance stresu. Určitá míra stresu podporuje učení, příliš mnoho jej naopak narušuje. Všeobecně platí, že čím více zápasíte s porozuměním tématu, tím déle si pak danou problematiku pamatujete.

Lidská mysl myslí někdy „rychle“ a někdy „pomalu“

Zredukování krásy a složitosti lidské mysli a zejména myšlenky na takto binární postavení nás výrazně ochuzuje. Racionální analýza určitě trvá déle než intuitivní nebo instinktivní procesy, ale nejedná se o samostatné systémy. Racionalita neexistuje bez emocí a naše mysl je mnohem jemnější, vnímavější a komplexnější, než je předkládáno.

Vzpomínky jsou uloženy v našem mozku

Ne, jsou distribuovány prostřednictvím naší neuronové sítě v celém našem těle a když si na něco vzpomeneme, mozek to pomůže znovu vyvolat. Mozek ale není skříňka pro ukládání vzpomínek.

 

V navazujícím článku se zaměříme na to, jak vytvořit díky poznatkům z neurověd skutečně efektivní L&D program.

 

 

-bb-

Zdroj: Changeboard - informace ze světa personalistiky
Zobrazit přehled článků ze zdroje Changeboard

Články v sérii

Aktuální

Neurologické aspekty učení a jak jich využít při budování L&D programu (1/2)

Aktuální

Neurologické aspekty učení a jak jich využít při budování L&D programu (2/2)