Úspěch na vyšší úrovni

Poslední americké studie ukazují, že téměř polovina nových vedoucích pracovníků selže během prvních 18 měsíců. Většina z nich přikládá neúspěch tomu, že nemá dostatečné znalosti a nástroje potřebné k úspěchu. Řadě z nich chybí také podpora firmy, kterou ke startu v šéfovském křesle potřebují.

Noví vedoucí pracovníci bývají dále překvapení, že to, co je na vyšší místo dostalo (tvrdá a dlouhá práce), už je na něm nedokáže udržet. Firmy pak za jednoho neúspěšného manažera na vyšší úrovni vydávají ročně více než 2,5 milionu dolarů. Dobrá zpráva ale je, že člověk se může naučit být dobrým manažerem. Je to záležitost získávání zkušeností a nových silných stránek a opouštění těch dosavadních – i když v dřívějších funkcích mohly být dostatečné.

- Zbavte se pochybností o sobě. Nejistý vedoucí pracovník je špatný vůdce.

- Nepracujte do úmoru. Práce 24 hodin 7 dní v týdnu vás možná přiblížila vedoucí funkci. Jako vedoucí však takové tempo již nezvládnete a můžete vyhořet. Plánujte si pravidelný čas na odpočinek a načerpání sil.

- Zbavte se pocitu, že jedno opatření vyřeší všechny situace. Každé sdělení podřízeným formulujte v podobě konkrétních úkolů. Držte se zásady, že méně je někdy více a sdělujte příslušným zaměstnancům vždy to, co je relevantní právě pro ně.

- Braňte se přílišné sebedůvěře. „Já“ nahraďte raději zájmenem „my“. Do své pozice jste se dostali sami, nyní však řídíte tým.

- Neříkejte každému, jak má co dělat. Nechte zaměstnancům volnost při plnění úkolů. Specifikujte, co je třeba udělat a to, jak to udělají, ponechte na nic.

- Neberte na sebe všechnu odpovědnost. Nezabývejte se všemi detaily. Váš tým má jen konkrétní díl odpovědnosti.

- Nedívejte se jen nahoru a dolů. Nezapomínejte sledovat i obě strany a spolupracovat s kolegy na stejné úrovni.

- Nevšímejte si jen toho, co se děje venku. V nynější funkci by vás mělo zajímat vnější i vnitřní prostředí.

- Nehrajte jen na svém písečku. Nyní jednáte a mluvíte za celou firmu.

Nový vedoucí by se měl řídit především svým instinktem. Je třeba, aby se naučil dobře rozvrhovat svůj čas a nezajímal se jen o sebe, jako tomu mohlo být doposud. Problémy je třeba řešit rychle a neprodleně. Důležitá je také komunikace a spolupráce s nadřízenými. Nakonec je třeba chápat, že i vedoucí má svou úlohu doma a v jiných komunitách, v nichž se pohybuje, nejen v práci.

-kk-

Article source Career Know-How - Server věnovaný praktickým tipům pro rozvoj kariéry.
Read more articles from Career Know-How