Odměny založené na subjektivních kritériích fungují u manažerů, kteří jsou ve funkci déle, nejlépe. Ukázala to studie Univerzity Jižní Kalifornie v Los Angeles, Chicagské univerzity a Texaské univerzity v Dallasu. Studie prozkoumala data od 526 manažerů z 250 automobilových poboček, včetně koncových prodejců Hondy, General Motors a Fordu. Výběrové bonusy vycházející z individuálního pracovního nasazení tvoří kolem 20% z celkových odměn pro manažery. Bohužel tyto bonusy obdržela daný rok sotva čtvrtina manažerů. Studie zjistila, že subjektivní bonusy pozitivně ovlivňují finanční spokojenost, rentabilitu a produktivitu, zvláště když jsou manažeři ve své funkci v podniku delší dobu.
Subjektivní bonusy také pomáhají zmírnit nedostatky v kvantitativních měřeních výkonnosti. Oproti tomu pevně definované bonusy nepodporují adekvátně investice s dlouhodobým účinkem. Standardizovaný platový systém nedokáže odměnit zaměstnance za základní věci, jako dlouhodobý obchodní rozvoj, týmovou práci a inovaci. Subjektivní bonusy pomáhají vytvářet nové podněty a poskytují manažerům pojištění proti riziku poklesu jejich platu. Tyto bonusy ale mohou být problematické díky předsudkům, špatně informovaným hodnotitelům apod.
-ba-
Zdroj: Career Journal - portál amerického listu Wall Street Journal zaměřený na zaměstnání a kariéru