Popularita volnočasových benefitů vytrvale stoupá. Útraty za dovolenou a kulturu se oproti roku 2021 více než zdvojnásobily

Volnočasové benefity jsou mezi zaměstnanci stále oblíbenější. Podle dat společnosti Edenred stoupl meziročně objem transakcí v tomto segmentu o 42,5 %, ve srovnání s rokem 2020 se více než zdvojnásobil. Nejde přitom jen o oživení trhu po koronavirové pandemii – zájem o volnočasové benefity rostl průběžně i po vyrovnání postpandemických rozdílů. Podobný vývoj bude pokračovat i letos.

Aneta Martišková, Edenred

Nejčastěji zaměstnanci v minulém roce využívali benefity v lékárnách, optikách a cestovních kancelářích, výrazně také rostly transakce v kinech či divadlech. Růst útrat navzdory zdražování ukazuje, že benefity umožňují zaměstnancům dopřát si tyto aktivity bez ohledu na stav domácího rozpočtu. Popularita jednotlivých kategorií se během roku výrazně měnila, v létě byly nejpopulárnější dovolené, v zimě naopak předvánoční nákupy.

Obliba volnočasových benefitů mezi zaměstnanci dlouhodobě roste. Celkový objem transakcí v tomto segmentu, který zahrnuje například služby v oblasti zdravotnictví, kultury či cestování, meziročně stoupl o 42,5 %, ve srovnání s rokem 2020 pak dokonce o 101,7 %. Průměrná hodnota jedné transakce se oproti roku 2021 rovněž mírně zvýšila. Konkrétně došlo k nárůstu o 2,5 % na 646 korun. Ve srovnání s rokem 2020 je posun výraznější, za toto období vzrostla průměrná hodnota jedné transakce o 11,6 %.

Data z minulého roku ukazují, že se vnímání zaměstnaneckých benefitů postupně posouvá tím správným směrem. Zaměstnanci i zaměstnavatelé kromě tradičních jídelních benefitů objevují i kouzlo těch volnočasových. Naším cílem je nabízet benefity, které zaměstnancům usnadní život a pomohou najít rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Snažíme se přitom vytvořit co možná nejširší spektrum služeb, ze kterých si dokáže vybrat opravdu každý. Kromě nejpopulárnějších oblastí tak lze naši kartu využít například k vypůjčení vozidla či k návštěvě psychologické poradny nebo veterináře.

Péče o zdraví dlouhodobě dominuje

Nejvíce zaměstnanci využívali benefity v oblasti zdravotnictví a péče o zdraví. V posledních třech letech se mezi nejpopulárnějšími kategoriemi pravidelně umisťovaly lékárny, optiky a obchody s ortopedickým zbožím a protézami. Na úplném čele se z hlediska celkového objemu využitých benefitů dlouhodobě drží právě lékárny. Ty byly roce 2022 zodpovědné za více než polovinu celkového objemu transakcí. Popularitě se těšily i cestovní kanceláře nebo knihkupectví.

Přestože se situace pomalu zlepšuje, stále se setkáváme s nepochopením toho, co to volnočasové benefity vlastně jsou. Lidé si je mnohdy primárně spojují s oblastí sportu a ačkoliv takové benefity samozřejmě nabízíme, tvoří jen jednu část našeho portfolia. V nabídce našich partnerů je možné najít širokou škálu benefitů zahrnující vše od zmiňovaného sportu přes kulturu až po péči o zdraví. Příspěvek od zaměstnavatelů není v případě benefitních karet (Edenred - pozn. redakce) vázán na jednu konkrétní kategorii a zaměstnanci tak mohou benefity využít podle libosti tam, kde uznají za vhodné.

Meziroční srovnání podílů nejpopulárnějších kategorií

Rostl zájem o dovolené a kulturu, krizi navzdory

Meziroční nárůst objemu transakcí se dotkl většiny kategorií volnočasových benefitů. Kromě lékáren, kde objem transakcí vzrostl o 34 %, je možné nejvýraznější změnu pozorovat u cestovních kanceláří, kde se útraty meziročně více než zdvojnásobily (nárůst o 132 %). Objem využitých benefitů výrazně stoupl i v ubytovacích zařízení (51 %), lázních (82 %) a masážních salonech (85 %). Skokový nárůst zaznamenaly i prodeje lístků do kin (161 %) a divadel (160 %). Největším skokanem se pak mezi benefity staly vstupenky na koncerty, za které zaměstnanci vloni utratili šestkrát více (nárůst o 505 %) než v předešlém roce.

V loňském roce výrazně stoupla popularita benefitů v oblasti zájezdů u cestovní kanceláře či ubytování a očekáváme, že tento trend bude pokračovat i v letos. Další nárůst očekáváme i u vstupenek na koncerty, do kin a divadel. Není náhoda, že nejvíce rostou oblasti, na kterých lidé v současné době spíše šetří. To je jeden z hlavních přínosů volnočasových benefitů. Díky nabídce těchto služeb jako zaměstnaneckých benefitů nemusí mít lidé obavy, že by výrazně zasáhly do jejich domácího rozpočtu a mohou si tak dopřát aktivity, které by pro ně jinak nebyly prioritou.

Lékárny

+ 34 %

Cestovní kanceláře

+ 132 %

Kina

+ 161 %

Divadla

+ 160 %

Knihkupectví

+ 22 %

Koncerty

+ 505 %

Nejvíce lidé utratili za předvánoční nákupy

Popularita jednotlivých kategorií volnočasových benefitů se v průběhu roku 2022 výrazně měnila. V letních měsících patřily mezi nejčastěji vyhledávané položky hotely, aquaparky nebo zoologické zahrady. Častěji se objevovala i hledání spojená se sportovními aktivitami. V předvánočním období naopak výrazně stoupla na popularitě knihkupectví či obchody s elektronikou. Vyrovnanou oblíbenost během celého roku si držely optiky, lékárny a nákupní řetězce.

Předvánoční období je z hlediska volnočasových benefitů značně exponované. Celkový objem transakcí se v listopadu a prosinci 2022 vyšplhal téměř na dvojnásobek běžného měsíčního průměru. V lednu pak opět výrazně klesl, podobně jako v minulých letech. Lidé v tuto dobu využívali benefity k nákupu vánočních dárků, což dokládá i nárůst vyhledávání knihkupectví a elektroniky.

 

O společnosti Edenred CZ
Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.