Příspěvek na dopravu nemusí být jen o penězích, ale o originální přepravě, třeba na skútru

Správně vybraný a dobře cílený benefit může rozhodovat o tom, jestli firma naláká a osloví ty správné adepty do svých týmů. Dobře to vědí v každém HR oddělení, proto dělají maximum pro to, aby novým talentům nabídli to, co potřebují. Jednou ze zaměstnaneckých výhod, která není na první pohled úplně typická, je příspěvek na dopravu. Ten může nabývat různých, i poměrně netypických, podob.

Jan Charouz, HoppyGo

Příspěvek na dopravu do zaměstnání patří například podle průzkumu agentury Ipsos z dubna 2022 pro společnost Sodexo Benefity ke třem nejzajímavějším benefitům, které by zaměstnanci ocenili, ale firmy jej moc často nenabízejí. Částečně je to dáno tím, že takový příspěvek dává smysl pro společnosti, u nichž je vysoké procento zaměstnanců, kteří na pracoviště dojíždějí mezi obcemi a potřebují překonávat větší vzdálenosti. Ne úplně typické je to ale pro velká města v čele s Prahou, kde jsou vzdálenosti mezi domovem a pracovištěm menší. 

To ale neznamená, že určitý typ dopravních příspěvků nemůže zaměstnancům přinést významné výhody. Soukromý sektor se vypořádává se změnami v požadavcích zaměstnanců na vyšší flexibilitu, kterou způsobila koronavirová pandemie, ať už v otázce pracovní doby nebo místa výkonu práce. 

Většina zaměstnavatelů si uvědomuje, že tento trend nelze přehlížet. Podle průzkumu asociace ABSL a poradenské společnosti Colliers z roku 2021 si celkem 60 % z nich vnímá, že už nemohou od zaměstnanců požadovat, aby pracovali pět dní v týdnu ve firemních kancelářích. Normou se proto stává jeden či více zaručených dní v týdnu na home office. 

Podle průzkumu LMC JobsIndex ze září 2022 takovou flexibilitu umožňuje třetina firem v ČR, ještě větší podíl je pak v hlavním městě. Stejný průzkum také dokazuje, že práce z domova alespoň jeden den v týdnu je pro pracovníky opravdu prospěšná. Pokud mají možnost home office nebo hybridní práce, jsou spokojenější o více než 20 procentních bodů proti těm, kteří tuto možnost nemají.

Práce na home office ale neznamená, že se zaměstnanec nedostane do situace, kdy se bude potřebovat fyzicky dostavit na urgentní pracovní jednání či schůzku. U hybridní práce se s flexibilitou a prolínáním pracovního prostředí doma a v kanceláři vyloženě počítá. A v tuto chvíli se na scénu vrací benefit z kategorie příspěvku na dopravu do zaměstnání. Ne však v typické podobě klasického mzdového příplatku, ale například v podobě platformy pro sdílenou elektromobilitu. 

beRider, Praha

Většina Pražanů, kteří se někdy v dopravní špičce potřebovali dostat z místa A na místo B, dosvědčí, že nejvýhodnějším dopravním prostředkem často není automobil. Veřejná doprava zase nezajistí rychlý přesun na jakékoliv místo, obzvlášť v okrajových částech města. Naopak sdílené dopravní služby nabízí denně v pražských ulicích stovky alternativních a ekologických dopravních prostředků ve formě jednostopých vozidel. Díky nim se vyhnou zácpám a snazší je pro ně i parkování. Nemusí rozlišovat mezi různými zónami, ve všech je parkování zdarma, nesmí pouze stát na chodníku. 

Že je zvýhodněná mobilita žádanými benefity, dokazuje i náš průzkum provedený na jaře 2022 mezi třiceti velkými společnostmi, včetně Komerční banky, Mastercard, Deloitte, Microsoftu a dalších. Za nejvýraznější plusy tohoto řešení jeho účastníci označovali levnější náklady, než při využívání taxislužeb a firemních automobilů, a také snižování uhlíkové stopy svých zaměstnanců. To jde ruku v ruce s přesvědčením, že elektromobilita je součástí budoucnosti dopravy. Každé druhé z oslovených firem navíc vyhovuje snížení závislosti na parkování a parkovacích místech při městských přesunech.

Z firem, které podobná řešení využívají lze jmenovat ČSOB Group, městská společnost Operátor ICT nebo IT firma Dworkin. 

Je zřejmé, že pracovní flexibilita a příspěvky na dopravu do zaměstnání patří k trendům, které pracovní prostředí nebudou opouštět, a dá se předpokládat jejich další rozšiřování. Moderní městská mobilita je jednou ze zajímavých podob dopravního benefitu, který právě flexibilitu pracovníků umožňuje a dále podporuje. A cíl je jediný, dopřát zaměstnancům žádané výhody a zaměstnavatelům originální benefit v jejich nabídce.

BeRider, projekt patřící do skupiny Škoda Auto DigiLab, je provozovatelem sdílených elektrických skútrů. Mezi jeho služby patří také SkútrŠkola, během níž se uživatelé mohou seznámit se skútrem a vyzkoušet si, jak s ním manipulovat a pomáhá vyvracet nejistoty a obavy z řízení jednostopého dopravního prostředku. Služba je propojena také s benefitními systémy Sodexo a Edenred.