Ačkoliv se zaměstnavatelé oproti loňsku téměř ve všech předmětech mírně zlepšily, stále to nestačí na lepší známky než trojky, které na jejich „vysvědčení“ jednoznačně převažují. Nejlépe, tj. mezi dvojkou a trojkou vychází zaměstnavatelům známky v oblastech smysluplné náplně práce, dobré pověsti a kvality pracovního prostředí.
Na opačném pólu hodnocení se ocitly oblasti, které souvisejí se zdravím zaměstnanců. Průměrnou známku horší než 3,0 obdržely zaměstnavatelé z péče o fyzické i psychické zdraví a také o wellbeing zaměstnanců. Jedničkou ohodnotila zaměstnavatele za tyto oblasti jen desetina zaměstnanců. Více než třetina je naopak oznámkovala nejlépe čtyřkou.
Oproti loňsku zároveň patří tyto oblasti mezi ty, ve kterých došlo k největšímu zlepšení. Vůbec největší progres je vidět v péči o psychické zdraví zaměstnanců, zlepšování je nicméně zatím jen velmi pozvolné. Větší zaměření zaměstnavatelů na cílenou podporu nejen fyzického, ale i duševního zdraví je už v posledních měsících a letech patrné, ale teprve bude výrazněji zesilovat. Nejen mladí zaměstnanci se více snaží starat o své zdraví a očekávají, že zaměstnavatelé je v tom skrze různé formy benefitů a další opatření podpoří.
Data ukazují, že již nyní řadí více než pětina zaměstnanců péči o psychické i fyzické zdraví mezi hlavní faktory, ve kterých by se měl jejich zaměstnavatel zlepšit. Téměř polovina zaměstnanců pak apeluje na potřebu zlepšení v oblasti benefitů a bonusů, které mohou hrát v případě cílené podpory zdraví zaměstnanců výraznou roli.
Nejen odměna, ale i zpětná vazba
Právě za oblast odměňování za práci v podobě platu, mzdy, benefitů nebo bonusů obdrželi zaměstnavatelé od zaměstnanců trojky. Byť šlo o mírně lepší hodnocení než v loňském roce, nestačilo na lepší průměr než 2,8 za finanční ohodnocení a 2,9 za ohodnocení ve formě benefitů a bonusů. Ještě o něco hůře však známkují zaměstnanci formální slovní hodnocení jejich výkonu zaměstnavateli a neformální hodnocení například v podobě pochval.
Data nám ukazují, že o tuto formu komunikace a získávání zpětné vazby mají oproti loňsku zaměstnanci větší zájem. Týká se to nejen pochval, ale i formálního hodnocení a obecně prostředí pro otevřenou komunikaci. Trend lze sledovat i v praxi, když roste zájem o využívání různých digitálních komunikačních nástrojů, které předávání zpětné vazby a komunikaci ve firmách i organizacích výrazně usnadňují.
Kvalita prostředí a náplň práce
Změny v této oblasti potvrzuje i další hodnocení zaměstnanců. Pozitivní vývoj lze sledovat ve známkách za péči o pracovní vztahy i za respektování potřeb a názorů zaměstnanců. Obě oblasti zároveň zaměstnanci označují hned za výší odměny a benefitů za hlavní, ve kterých by se měli zaměstnavatelé dále zlepšovat.
Obzvlášť pracovní vztahy hrají významnou roli nejen ve spokojenosti zaměstnanců, ale mají hlavní podíl i na tom, zda lidé zůstávají u stejného zaměstnavatele nebo fluktuují. Pracovní vztahy se přímo podepisují i pod motivaci a angažovanost zaměstnanců, proto by zaměstnavatelé měli dbát na to, aby technologie pracovní vztahy nelikvidovaly, ale naopak je pomáhaly budovat a prohlubovat.
Data vyplývají z Barometru zaměstnanců, který v červnu realizovaly Up benefity.